InfrastrukturaKolejeWszystko

Federowicz: Jeśli Kraków chce być metropolią, potrzebuje metra

Stacja II linii metra - Świętokrzyska

W Warszawie otwarto centralną część drugiej linii metra. W tym roku zostanie rozstrzygnięty przetarg na kontynuację tej linii w kierunku zachodnim i północno-wschodnim. A jakie są szanse na budowę metra w Krakowie? W marcu br. na Politechnice Krakowskiej odbyła się II Konferencja Naukowo-Techniczna „Problemy Podziemnej Komunikacji Miejskiej w Krakowie” – napisał portal droga.pl. Zaproponowano m.in., że powinny powstać trzy linie: A (20 km, Nowa Huta – Bronowice), B (10 km, Bieżanów dworzec – AGH) i C (8 km, Kliny – Rondo Matecznego).

– Debata na temat budowy metra w Krakowie trwa od co najmniej kilku lat. Jeżeli w tak wysokim tempie jak obecnie będzie wyglądał wzrost transportu drogowego w mieście, to będzie się ono musiało otworzyć na przygotowanie się do budowy metra – przekonuje w rozmowie z naszym portalem pos. Jerzy Fedorowicz (PO) z Krakowa.

Jego zdaniem wątpliwości wciąż budzi przebieg trasy: Nowa Huta – Bronowice, która znajdując się pod Starym Miastem, mogłaby naruszyć substancję zabytkową tego obszaru.

– Jednak ostatnio staram się jeździć tramwajem – dodaje poseł. – Na trasie z Czerwonych Maków pod Wawel, gdzie mam biuro poselskie, jeździ sporo tramwajów, nie stoją w korkach. Korzystają z torów nieblokowanych przez samochody. Ale po starówce łatwiej jest jeździć tramwajom, ponieważ, jest tam zakaz wjazdu dla samochodów.

Zdaniem pos. Jerzego Fedorowicza jeśli Kraków ma funkcjonować jako metropolia lokalna w południowej Polsce to prace nad budową metra są konieczne.
– Przebieg tych trzech zaproponowanych linii jest mi znany – dodaje poseł. – Np. z Ronda Matecznego pasażerowie musieliby dojeżdżać szybkim tramwajem. Być może akurat w tym miejscu metro nie byłoby najlepszym rozwiązaniem. Z drugiej strony akurat w Warszawie komunikację miejską uratowało ostatnie otwarcie centralnej części drugiej linii metra, w sytuacji, gdy miasto zakorkowało się po pożarze Mostu Łazienkowskiego.

Zatem, według Fedorowicza, metro to przyszłość wszystkich dużych miast (które go jeszcze nie mają) – zarówno nowych, jak i zabytkowych.

– Przypominam, że pierwsze metro w Europie kontynentalnej powstało w Budapeszcie, mieście zabytkowym – twierdzi dalej Jerzy Fedorowicz. – Gdyby pytano mnie o to czy należy w Krakowie budować, to – pod warunkiem nienaruszenia zabytkowej substancji miasta, znajdującego się na liście światowego dziedzictwa kultury UNESCO – jestem zwolennikiem tej inwestycji. W rejonie ścisłego Starego Miasta stacja mogłaby się znaleźć w okolicach Dworca PKP. Wówczas z metra pasażerowie z łatwością mogliby się przesiadać do pociągów. Druga stacja znalazłaby się poza obrębem pierwszej obwodnicy.

Zdaniem posła generalnie rozmowa o metrze w Krakowie jest rozmową o przyszłości.

– Moim zdaniem w tym rozdaniu funduszy unijnych sfinansowanie tej inwestycji nie jest już chyba możliwe – uważa Jerzy Fedorowicz. – Choć nad projektami będzie można prawdopodobnie pracować. Natomiast podejrzewam, że miasto będzie chciało prędzej czy później taką inwestycję zrealizować – kończy poseł.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X