AlertEnergetykaGaz.WykopŻegluga

Finowie zbudują lodołamacz na LNG dla Rosjan

Lodołamacz Fennica. Fot. Shell

Stocznia w Helsinkach buduje nowy lodołamacz napędzany LNG dla rosyjskiej firmy górniczej Nornickel. Umowa między spółkami obejmuje również testy modelu lodołamacza Aker Arctic w lodzie i na otwartych wodach.

Lodołamacz na LNG od Finów dla Rosjan

Zgodnie z deklaracjami spółek, nowa jednostka ma być przyjazna dla środowiska. Statek będzie operował w dorzeczu Jeniseju, Zatoce Jenisejskiej i Morzu Karskim. Ma zapewnić dostęp do portu Dudinka zarówno własnej flocie, jak i partnerom.

Nowy lodołamacz będzie miał zintegrowaną dwupaliwową elektrownię dieslowo-elektryczną, która może wykorzystywać jako paliwo zarówno LNG, jak i olej napędowy o niskiej zawartości siarki. Statek będzie miał oznaczenie klasy Icebreaker 8 Rosyjskiego Rejestru Morskiego (RMRS). Będzie w stanie rozbić ośnieżony lód o grubości dwóch metrów. Statek będzie miał również zaplecze do transportu ładunków i wsparcia operacji śmigłowcowych.

Zadaniem lodołamacza jest wykonanie kanału na rzece Jenisej dla Nornickel Arctic Expresses oraz holowanie dodatkowo zatrudnionej floty statków towarowych klasy Arc5 o nośności do 20 000 ton. Portem macierzystym lodołamacza będzie Murmańsk.

Firma Aker Arctic Technology opracowała projekt koncepcyjny nowego lodołamacza na LNG. Prace projektowe przebiegają obecnie zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Zamówienia projektowe również przebiegają dobrze. Ponadto zakończone zostały już kontrakty na zakup głównego wyposażenia maszyn i napędu. Prace budowlane rozpoczną się w 2022 roku. Stocznia dostarczy statek na sezon zimowy 2025 roku.

– Otrzymanie nowego lodołamacza do końca 2024 roku jest bardzo ważne dla Nornickel, ponieważ zapewnia dodatkowe zdolności transportowe potrzebne do realizacji obu naszych strategicznych projektów inwestycyjnych, w tym planów renowacji miasta Norylsk. Z radością ogłaszamy, że będzie on napędzany przez LNG, co jest zgodne z obecnymi trendami środowiskowymi w zakresie dekarbonizacji – powiedział wiceprezes Nornickel Siergiej Dubowickij. Ponadto nowy statek będzie największym i najpotężniejszym lodołamaczem spalinowo-elektrycznym, jaki kiedykolwiek zbudowano w Finlandii.

OffshoreBiz/Michał Perzyński


Powiązane artykuły

Farma wiatrowa Wikinger. Fot. Ibedrola

Niemcy boją się turbin i paneli z Chin. „Ryzyko sabotażu”

Rząd federalny Niemiec wyraża rosnące obawy wobec udziału chińskich producentów w dostawach kluczowych komponentów dla niemieckiej infrastruktury energetycznej. W najnowszym...
Zaporoska Elektrownia Jądrowa. Fot. Energoatom.

Szef Rosatomu: możemy zużyć lub zwrócić amerykańskie paliwo

Rosja jest gotowa zużyć dostarczone przez USA paliwo nuklearne, które znajduje się w Zaporoskiej Elektrowni Jądrowej lub też zwrócić je...

Pompa ciepła najtańsza, olej i gaz najdroższe w ogrzewaniu domu

Polski Alarm Smogowy opublikował aktualizację kosztów ogrzewania domów jednorodzinnych w Polsce, opartą na cenach paliw z maja 2025 roku. Dla...

Udostępnij:

Facebook X X X