Energetyka

Francuzi prezentują pierwszy samolot wodorowy 

Samolot firmy Blue Spirit Aero podczas pokazów w Le Mans; źródło: hydrogentoday.info 

Samolot firmy Blue Spirit Aero podczas pokazów w Le Mans; źródło: hydrogentoday.info 

Firma Blue Spirit Areo zaprezentowała na lotnisku w Le Mans niezwykły samolot Dragonfly. Jest to pierwszy, zaprojektowany od zera, samolot wodorowy na świecie. Został wyposażony w 12 silników elektrycznych, z których każdy jest napędzany wodorowym ogniwem paliwowym. Będzie w stanie przelecieć 700 km z prędkością 230 km/h. Czteromiejscowa maszyna, przeznaczona jest dla szkół lotniczych i jak mówią twórcy będzie w stanie latać nawet z ośmioma zepsutymi silnikami.

W dłuższej perspektywie firma planuje zająć się transportem regionalnym z 6-cio miejscowym samolotem o zasięgu 1000 km, a w dalszej przyszłości chciałaby zwiększyć liczbę miejsc do 14. 

Zwrócono uwagę na bezpieczeństwo

Na świecie jest wiele projektów samolotów wodorowych, ale wszystkie polegają na dodaniu silników wodorowych do istniejących maszyn. Dragonfly jest zaprojektowany z tzw. „czystej kartki”, co podkreśla Olivier Savin, założyciel start-up, który stworzył ten samolot.

„Wszyscy moi konkurenci zdecydowali się na łatwość, aby wziąć istniejący samolot (…) i wyrzucić konwencjonalny silnik na rzecz silnika elektrycznego i paliwa wodorowego. Jestem przekonany, że to nie działa” – wyjaśnił prasie. Jak podaje portal flightglobal.com: „tuzin śmigieł zamontowanych na skrzydłach zapewnia również efekt dmuchania, w którym przepływ powietrza jest przyspieszany nad skrzydłami samolotu, co pozwala na możliwość krótkiego startu”.

Projekt Dragonfly; źródło: Blue Spirit Area 
Projekt Dragonfly; źródło: Blue Spirit Area 

Oprócz tego w tym samolocie w przeciwieństwie do innych projektów wodorowo – elektrycznych tego typu, wodór nie jest umiejscowiony na pokładzie samolotu oraz zdecydowano się na użycie gazowego paliwa wodorowego. Wodorowe zbiorniki paliwa są poza kadłubem z powodów bezpieczeństwa, co zmniejsza ryzyko pożaru np. podczas wycieku. Pierwszy lot testowy Dragonfly jest planowany „w nadchodzących miesiącach”, a certyfikacja może odbyć się w latach 2027-2028. Firma Blue Spirit Aero szuka swojej niszy w rynku szkoleniowym, który jest szacowany we Francji na 600 000 pilotów, którzy mają zostać przeszkoleni w ciągu najbliższych 20 lat. 

 Wodorowy samolot Dragonfly: źródło: https://bluespiritaero.com/en/dragonfly 

Udane testy tankowania wodoru podczas prezentacji 

Jak podał portal fuelcellsworks.com, podczas demonstracji samolot przyleciał autonomicznie do stacji tankowania wodoru, pierwszej takiej instalacji na płycie lotniska. Ten test zweryfikował kluczowe elementy operacyjne, w tym układ paliwowy, infrastrukturę tankowania i integrację systemów lotniczych.

– Ta pełnowymiarowa demonstracja oznacza krok założycielski w kierunku uruchomienia nowej generacji samolotów wodorowych. Byliśmy w stanie zweryfikować w rzeczywistych warunkach niezawodność naszego układu napędowego, wytrzymałość łańcucha tankowania wodoru na lotnisku i ogólną integrację naszych innowacji technicznych – powiedział Olivier Savin.

Tankowanie wodoru miało znaczenie kluczowe, ponieważ musiało spełniać przepisy lotnicze i wymogi bezpieczeństwa. Portal hydrogentoday.info informuje, że sam Olivier Savin planuje pilotować samolot w nadchodzących miesiącach. Samolot pojawił się na targach Paris Air Show. Firma Blue Spirit Aero jest zintegrowana rosnącym ekosystemem wodorowym w pobliżu Le Mans. Portal internetowy aviationweek.com podaje, że „Dragonfly ma 12 kapsuł napędowych rozmieszczonych na skrzydłach.

Każdy z nich zawiera śmigło, silnik elektryczny, ogniwo paliwowe i gazowy zbiornik wodoru. Projektanci spodziewają się, że umiejscowienie wodoru poza kadłubem może sprawić, że certyfikacja będzie prostsza. Z tego źródła dowiadujemy się również, że „pierwszy prototyp ma cztery funkcjonalne silniki. Pozostałe osiem to silniki atrapy, ale są reprezentatywne dla ostatecznego współczynnika kształtu”. Testy mają potrwać od czterech do sześciu miesięcy. Eric Bidinger, współzałożyciel Blue Spirit Aero, informuje, że „testy będą okazją do oceny super kondensatorów, które wspierają szybkie zwiększenie mocy, równoważąc względną bezwładność ogniwa paliwowego”. 

Dekarbonizacja lotnictwa

Samoloty wodorowe są niewątpliwie sposobem na dekarbonizację lotnictwa. W przypadku tego projektu zwracają uwagę rozwiązania, dotyczące bezpieczeństwa, kilkanaście niezależnych napędów, wyprowadzenie paliwa na zewnątrz. Zasięg samolotu oraz plany na zwiększenie pojemności także robią wrażenie. Widać także, że nie zlekceważono kwestii tankowania, które jest krytyczne przy pojazdach napędzanych wodorem. Projekt na pewno warty uwagi, bo być może w przyszłości przerodzi się w trend w lotnictwie. 

Marcin Jóźwicki


Powiązane artykuły

Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom w opałach. Rosja wszczęła postępowanie antymonopolowe

Rosyjski organ antymonopolowy wszczął postępowanie przeciwko Gazpromowi, w związku ze spadkiem wolumenu i ceny benzyny sprzedawanej na giełdzie w Sankt...
Warszawa, 25.07.2025. Premier Donald Tusk podczas posiedzenia rządu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Warszawie, 25 bm. Rząd zajmie się m.in. przygotowanymi przez Ministerstwo Obrony Narodowej Strategią Bezpieczeństwa Narodowego Polski oraz projektem uchwały ws. upoważnienia MON do złożenia deklaracji dot. zaangażowania Polski w działania w celu pozyskania pomocy finansowej w ramach unijnego instrumentu „Security Action for Europe (SAFE)”. (amb) PAP/Leszek Szymański

Premier o małym atomie: Decyzja w lecie

– Liczę na to, że jeszcze tego lata rząd podejmie kierunkową decyzję dotyczącą średnich modułowych reaktorów jądrowych – powiedział w...
Elektrownia jądrowa w Flamanville. Źródło: EDF

Francja jednak nie porzuci atomu. Nowe reaktory do 2038 roku

Firma energetyczna EDF i francuski rząd osiągnęły pod koniec czerwca porozumienie, dotyczące planu finansowania programu odbudowy energetyki jądrowej. Projekt przewiduje...

Udostępnij:

Facebook X X X