Jednym z ważniejszych wydarzeń w 2015 roku było przyjęcie przez rząd strategicznych programów rozwoju infrastruktury, uwzględniających środki z funduszy europejskich w nowej perspektywie finansowej.
Zatwierdzono program drogowy, który uzupełniono o dodatkowe kilometry tras i środki finansowe – łącznie z wydatkami na remonty i utrzymanie jest to ponad 160 mld zł. Jak powiedział agencji eNewsroom.pl Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, według nowej ekipy rządzącej program ten jest niedoszacowany i najprawdopodobniej czekają go kolejne zmiany. Przyjęto również program rozwoju infrastruktury kolejowej wyceniany na ponad 68 mld zł, jednak nie udało się zatwierdzić programu utrzymania infrastruktury kolejowej do 2023 roku – pozostaje to zadaniem dla nowego rządu na najbliższe miesiące.
– Rynek przewozów pasażerskich zaczyna odżywać. Spółki aglomeracyjne dowożą coraz większą liczbę pasażerów, a Intercity zaczyna odzyskiwać klientów. Jest to rezultat m.in. modernizacji taboru, skrócenia czasów podróży oraz prowadzonej na szeroką skalę akcji promocyjnej. W 2016 roku kontynuacji będzie wymagała nieudana reforma Przewozów Regionalnych i częściowa renacjonalizacja tej firmy przy udziale Agencji Rozwoju Przemysłu. Obecnie jesteśmy na etapie podpisywania porozumień i umów oraz oczekiwania na zatwierdzenie programu przez Komisję Europejską. Przewozy Regionalne były jedyną spółką na rynku przewozów pasażerskich w Polsce, która regularnie notowała straty i nie korzystała ze środków europejskich – zauważa Furgalski.
Źródło: eNewsroom.pl