EnergetykaGaz.

Gaz zmieni Polskę? “W LNG drzemie potencjał”

CNG PGNiG

fot. PGNiG OD

W polskich warunkach LNG to rewolucja. Można ją porównać do rewolucji w sektorze informatycznym czy elektromobilności w motoryzacji – powiedział w trakcie III Ogólnopolskiej Konferencji ,,Wyspowe stacje regazyfikacji LNG na terenie powiatów i gmin dźwignią rozwoju gospodarczego kraju” Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny. Patronem medialnym wydarzenia był BiznesAlert.pl.

Mucha zwrócił uwagę na rekordowe wyniki sprzedaży LNG. – Do końca września odnotowaliśmy trzykrotny wzrost sprzedaży LNG w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. To pokazuje, jaki potencjał drzemie w tej technologii i w tej formie gazu – powiedział prezes Mucha.

Odnosząc się do terminalu w Świnoujściu przypomniał, że jego moce pozwalają na zapewnienie 30 proc. zużywanego w Polsce gazu. Jego zdaniem wkrótce ten udział będzie rósł.

W kontekście LNG zwrócił również uwagę na możliwość wykorzystania surowca do gazyfikacji regionów, w których brakuje sieci dystrybucji gazu. Przypomniał również, że spółka regularnie dostarcza LNG do stacji regazifikacyjnych m.in. w Piszu, Ełku, Suwałkach, Olecku, Mieroszowie.

Podczas wystąpienia prezes Mucha mówił również o tym, że skroplony gaz ziemny może być wykorzystywany jako paliwo żeglugowe. – Od 2016 roku PGNiG dostarcza nowe ekologiczne paliwo żeglugowe, jakim jest LNG. Wspólnie z Grupą Lotos bunkrujemy statki w gdyńskiej stoczni – mówił. Dotychczas wykonano ok. 28 takich operacji.
Prezes PGNiG OD podkreślił także, że spółka ,,kibicuje elektromobilności”. – Elektromobilność będzie się rozwijała. To technologia, która ma pewne defekty np. cena autobusu elektrycznego. To się zmieni i zapotrzebowanie na nie będzie wzrastać – mówił.

Zaznaczył przy tym, że oprócz elektromobilności jest również gazomobilność. W tym kontekście pozytywnie odniósł się do zapowiedzi ministerstwa finansów o możliwości obniżenia stawki akcyzy na CNG do 0 proc. – To przyczyni się do rozwoju CNG – powiedział prezes Mucha. Zwrócił przy tym uwagę, że tylko w tym roku PGNiG podpisało umowę na dodatkowe dostawy CNG dla autobusów w Rzeszowie, Tychach i w Tarnowie. – To są konkretne umowy – podkreślał. Jednocześnie zauważył, że gazomobilność nie jest alternatywą dla elektromobiliności. – To produkt, który wynika z dywersyfikacji – zakończył prezes PGNiG OD.


Powiązane artykuły

Autobus wodorowy. Fot. Biznes Alert

Jak wygląda przyszłość wodoru w polskim transporcie?

Liczba czynnych stacji tankowania i pojazdów napędzanych wodorem na ulicach determinuje poziom wykorzystania tej technologii. Obecnie w Polsce jest tylko...

Cięcia w produkcji energii z OZE rosną. A rekompensat brak

Nierynkowe ograniczenia produkcji energii przez przemysłowe instalacje OZE nadal rosną, choć na razie nie tak dynamicznie, jak w ubiegłym roku....
Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom w opałach. Rosja wszczęła postępowanie antymonopolowe

Rosyjski organ antymonopolowy wszczął postępowanie przeciwko Gazpromowi, w związku ze spadkiem wolumenu i ceny benzyny sprzedawanej na giełdzie w Sankt...

Udostępnij:

Facebook X X X