Rurociąg EUGAL w Niemczech, będący lądową odnogą gazociągu Nord Stream 2, może teraz transportować do 55 miliardów m sześc. gazu ziemnego rocznie. Obie nitki i tłocznia działają bez zakłóceń.
Prace nad gazociągiem EUGAL
Po nieco ponad dwóch i pół roku budowy europejskie połączenie gazociągu EUGAL osiągnęło teraz pełną zdolność transportową dzięki dwóm nitkom i tłoczni. Pierwsza nitka transportuje gaz ziemny już od 1 stycznia 2020 roku. Druga nitka i tłocznia zostały oddane do użytku w zeszłym tygodniu i zwiększają zdolności przesyłowe do 55 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. EUGAL to wspólny projekt operatorów systemów przesyłowych GASCADE Gastransport GmbH, Gasunie Deutschland Transport Services GmbH, Fluxys Deutschland GmbH i ONTRAS Gastransport GmbH.
EUGAL przebiega na długości około 480 kilometrów od Lubmin nad Morzem Bałtyckim do Deutschneudorf na granicy niemiecko-czeskiej. W ramach EUGAL zainstalowano łącznie około 46 000 rur – każda z rur ma około 18 metrów długości i waży 15 ton. Rurociąg ma 1,40 metra średnicy. W szczytowych okresach budowy na trasie pracowało ponad 2500 osób.
W pełni regulowany rurociąg EUGAL jest zintegrowany z niemiecką i europejską siecią gazową. Dzięki połączeniu z istniejącymi gazociągami NEL, FGL306 i JAGAL EUGAL będzie mógł elastycznie przesyłać gaz w każdym kierunku. Według jego operatorów, projekt ten może w przyszłości przydać się do rozwijania infrastruktury na rzecz wodoru.
EUGAL/Michał Perzyński