icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Gazprom i Shell sporządzą studium wykonalności gazoportu na Bałtyku

– Gazprom i Shell określiły warunki umowy o utworzeniu joint venture na rzecz realizacji projektu Baltic LNG – poinformowało biuro prasowe rosyjskiego koncernu.

Gazprom i Shell ustaliły warunki współpracy

W ubiegłym tygodniu podczas zakończonego w Petersburgu Międzynarodowego Forum Gospodarczego prezes Gazpromu Aleksiej Miller oraz główny dyrektor wykonawczy Royal Dutch Shell Ben van Beurden podpisali memorandum zawierające główne warunki umowy o utworzeniu joint venture.

W dokumencie określono zasady funkcjonowania wspólnego przedsiębiorstwa, które będzie realizowało prace projektowe, pozyskiwało finansowanie oraz będzie odpowiedzialne za budowę oraz eksploatację terminalu LNG w obwodzie leningradzkim. Na podstawie tych zasad Gazprom i Shell będą kontynuowały dalszą współpracę przy realizacji projektu Baltic LNG.

Strony podpisały również ramową umowę o wspólnym przeprowadzeniu studium wykonalności wspomnianego projektu. Podpisanie tego dokumentu pozwoli spółkom już w najbliższym czasie przystąpić do opracowania dokumentacji projektowej.

W czerwcu 2016 roku spółki podpisały memorandum, które zakłada budowę w porcie w Ust-Łudze terminalu LNG o przepustowości 10 mln ton rocznie.

Obecnie w Rosji funkcjonuje jeden terminal LNG – w ramach projektu Sachalin 2. W trakcie petersburskiego forum przedstawiciele spółek omówili dalszą współpracę w ramach tego projektu.

Opóźnienia Baltic LNG

W kontekście Baltic LNG warto zaznaczyć, że w opublikowanym przez Gazprom w marcu prospekcie emisji euroobligacji koncern postanowił opóźnić uruchomienie wspomnianych projektów. Teraz zamierza oddać do eksploatacji trzecią linię technologiczną Sachalin 2 – w 2023-2024 roku, zamiast jak pierwotnie zakładano w 2021 roku. W przypadku Baltic LNG obiekt ma zostać uruchomiony w 2022-2023 roku (zamiast grudnia 2021 – początku 2022 roku). Niewykluczone, że terminy te mogą ulec zmianie.

W marcu w rozmowie z agencją RIA Novosti szef nowych projektów Shella Stuart Bradford stwierdził, że Baltic LNG wniesie wkład w poprawę ogólnego klimatu inwestycyjnego, da możliwość rozwoju rosyjskim dostawcom oraz lokalnym producentom osprzętowania, sprawi, że najbardziej atrakcyjne rynki gazu na świecie staną się dla Rosji dostępne. Wówczas zwrócił również uwagę na wzrost konkurencji na rynku LNG, podkreślając przy tym, że rosyjskie projekty posiadają bardzo duży potencjał i mogą stać się konkurencyjne względem amerykańskich i katarskich przedsięwzięć.

Gazprom/Piotr Stępiński

– Gazprom i Shell określiły warunki umowy o utworzeniu joint venture na rzecz realizacji projektu Baltic LNG – poinformowało biuro prasowe rosyjskiego koncernu.

Gazprom i Shell ustaliły warunki współpracy

W ubiegłym tygodniu podczas zakończonego w Petersburgu Międzynarodowego Forum Gospodarczego prezes Gazpromu Aleksiej Miller oraz główny dyrektor wykonawczy Royal Dutch Shell Ben van Beurden podpisali memorandum zawierające główne warunki umowy o utworzeniu joint venture.

W dokumencie określono zasady funkcjonowania wspólnego przedsiębiorstwa, które będzie realizowało prace projektowe, pozyskiwało finansowanie oraz będzie odpowiedzialne za budowę oraz eksploatację terminalu LNG w obwodzie leningradzkim. Na podstawie tych zasad Gazprom i Shell będą kontynuowały dalszą współpracę przy realizacji projektu Baltic LNG.

Strony podpisały również ramową umowę o wspólnym przeprowadzeniu studium wykonalności wspomnianego projektu. Podpisanie tego dokumentu pozwoli spółkom już w najbliższym czasie przystąpić do opracowania dokumentacji projektowej.

W czerwcu 2016 roku spółki podpisały memorandum, które zakłada budowę w porcie w Ust-Łudze terminalu LNG o przepustowości 10 mln ton rocznie.

Obecnie w Rosji funkcjonuje jeden terminal LNG – w ramach projektu Sachalin 2. W trakcie petersburskiego forum przedstawiciele spółek omówili dalszą współpracę w ramach tego projektu.

Opóźnienia Baltic LNG

W kontekście Baltic LNG warto zaznaczyć, że w opublikowanym przez Gazprom w marcu prospekcie emisji euroobligacji koncern postanowił opóźnić uruchomienie wspomnianych projektów. Teraz zamierza oddać do eksploatacji trzecią linię technologiczną Sachalin 2 – w 2023-2024 roku, zamiast jak pierwotnie zakładano w 2021 roku. W przypadku Baltic LNG obiekt ma zostać uruchomiony w 2022-2023 roku (zamiast grudnia 2021 – początku 2022 roku). Niewykluczone, że terminy te mogą ulec zmianie.

W marcu w rozmowie z agencją RIA Novosti szef nowych projektów Shella Stuart Bradford stwierdził, że Baltic LNG wniesie wkład w poprawę ogólnego klimatu inwestycyjnego, da możliwość rozwoju rosyjskim dostawcom oraz lokalnym producentom osprzętowania, sprawi, że najbardziej atrakcyjne rynki gazu na świecie staną się dla Rosji dostępne. Wówczas zwrócił również uwagę na wzrost konkurencji na rynku LNG, podkreślając przy tym, że rosyjskie projekty posiadają bardzo duży potencjał i mogą stać się konkurencyjne względem amerykańskich i katarskich przedsięwzięć.

Gazprom/Piotr Stępiński

Najnowsze artykuły