AktualnościBezpieczeństwoEnergetyka

Gdy Bliski Wschód płonie właściciele tankowców tracą zarobek

Płonący magazyn ropy niedaleko Teheranu. Fot.: PAP / EPA / Abedin Taherkenareh

Nawet o 30 procent wzrosły ceny za czarter supertankowców na linii Zatoka Perska-Azja. Firmy informują, że jest co raz mniej zleceń w tym regionie i są niechętnie podejmowane. Branża obawia się zamknięcia Cieśniny Ormuz, kluczowej dla handlu ropą.

Eskalacja konfliktu między Izraelem a Iranem wpłynęła na obawy związane z transportem ropy naftowej. Bloomberg powołuje się na maklerów i firmy czarterujące tankowce, pragnące zachować anonimowość, podaje że od piątku pojawiło się niewiele ofert dla firm zajmujących się rezerwacją tankowców w rejonie Zatoki Perskiej.

Konflikt wpłynął na wzrost stawek frachtowców i niechęć właścicieli do podejmowania kursów na trasach bliskowschodnich. Cena za czarter supertankowców, na trasie Zatoka Perska-Azja, wzrosła do 30 procent.

Rakiety wymierzone w energetykę

Obie strony atakowały infrastrukturę energetyczną, ucierpiała m.in. rafineria niedaleko Teheranu. Kluczowe szlaki logistyczne nie są obecnie celem ataków. Zdaniem analityków z RBC Capital Markets energetyka, zwłaszcza sektor ropy naftowej, jest „wyraźnie na „celowniku” obu stron konfliktu.

Branża obawia się, zwłaszcza o kwestię przepłynięcie przez Cieśninę Ormuza, która jest kluczowa dla transportu ropy (dziennie przepływa tamtędy około 20 milionów baryłek) oraz gazu. Cieśnina pozostaje otwarta, ale doniesiono o „zakłóceniach elektronicznych” z portu Bandar Abbas w Iranie, o czym poinformowało Wspólne Centrum Informacji Morskich (ang. Joint Martime Information Center, JMIC), które radzi firmom by starannie rozważyły kontrakty w tym regionie.

Oil Price / Bloomberg / Biznes Alert / JMIC / Marcin Karwowski


Powiązane artykuły

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...
MAGNUS IMO 9247443, źródło: war-sanctions.gur.gov.ua

Rosja omija sankcje, przeładowując ropę na morzu u wybrzeży Grecji

Rosja kontynuuje nielegalny eksport ropy mimo międzynarodowych sankcji. Od lipca 2024 roku tankowiec MAGNUS IMO 9247443, bez zachodniego ubezpieczenia, bierze...
9M730 Buriewiestnik rosyjski pocisk eksperymentalny o napędzie atomowym. Najpewniej to jego testy zaowocowały wypadkiem na poligonie Nienoksa w 2019 roku. Rosja w ostatnim czasie zmodernizowała jednostkę na której testuje prototypowe rakiety. Fot.: Screen z oficjalnego kanału na youtubie rosyjskiego ministerstwa obrony.

Rosja modernizuje bazy nuklearne w obwodzie królewieckim

Rosja prowadzi intensywną modernizację infrastruktury broni jądrowej – wynika z analizy zdjęć satelitarnych firmy Planet Labs, opublikowanej przez szwedzką telewizję...

Udostępnij:

Facebook X X X