icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

W Gdyni powstanie port na potrzeby offshore. Jego koszt wyniesie 437 mln euro

Rząd podejmie uchwałę uznającą Port Gdynia jako terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych na Bałtyku, koszt jego budowy to ok. 437 mln euro – wynika z wykazu prac legislacyjnych rządu. Projekt uchwały przygotowało ministerstwo klimatu i środowiska (MKiŚ).

Lokalizacja

W projekcie uchwały MKiŚ czytamy, że o zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, oraz w celu maksymalizacji korzyści gospodarczych płynących z rozwoju projektów morskich farm wiatrowych, konieczne jest wskazanie lokalizacji terminalu instalacyjnego w morskim Porcie Gdynia oraz podjęcie niezbędnych działań dla realizacji tej inwestycji. Według rządu, budowa terminalu instalacyjnego w Polsce przyczyni się do zmniejszenia kosztów inwestycyjnych i operacyjnych morskich farm wiatrowych, co w następstwie wpłynie na wysokość wsparcia jakie otrzymywać będą wytwórcy.

– Rada Ministrów uznaje morski Port Gdynia, ze względu na jego położenie i warunki techniczne, jako optymalne miejsce lokalizacji terminalu instalacyjnego, przeznaczonego na potrzeby organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Z uwagi na harmonogram realizacji pierwszych projektów morskich farm wiatrowych i zbliżający się czas wyboru przez inwestorów portu, z którego będą realizowane kluczowe zamówienia, niezbędne jest podjęcie decyzji związanych z budową polskiego terminalu instalacyjnego – piszą autorzy projektu.

Koszt

W wykazie czytamy, że działanie to pozwoli na dostosowanie morskiego Portu Gdynia do pełnienia funkcji terminalu instalacyjnego, a także na wyłonienie operatora logistycznego w zakresie organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych, w terminie pozwalającym na rozpoczęcie instalowania elektrowni wiatrowych na Morzu Bałtyckim w 2024 roku, tj. zgodnie z przyjętymi harmonogramami obecnie realizowanych projektów morskich farm wiatrowych. – W związku z powyższym Rada Ministrów zobowiązuje ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do podjęcia działań na rzecz wybudowania i oddania do eksploatacji terminalu instalacyjnego oraz wyłonienia operatora logistycznego do organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych w morskim Porcie Gdynia, w terminie pozwalającym na rozpoczęcie instalowania morskich farm wiatrowych na Bałtyku do końca 2024 roku – napisano. Koszt realizacji terminalu instalacyjnego pokryty zostanie przy udziale środków europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF) w kwocie do 437 mln euro lub innych środków publicznych, oraz środków własnych podmiotu realizującego budowę terminalu.

Bartłomiej Sawicki

 

Rząd podejmie uchwałę uznającą Port Gdynia jako terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych na Bałtyku, koszt jego budowy to ok. 437 mln euro – wynika z wykazu prac legislacyjnych rządu. Projekt uchwały przygotowało ministerstwo klimatu i środowiska (MKiŚ).

Lokalizacja

W projekcie uchwały MKiŚ czytamy, że o zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego, oraz w celu maksymalizacji korzyści gospodarczych płynących z rozwoju projektów morskich farm wiatrowych, konieczne jest wskazanie lokalizacji terminalu instalacyjnego w morskim Porcie Gdynia oraz podjęcie niezbędnych działań dla realizacji tej inwestycji. Według rządu, budowa terminalu instalacyjnego w Polsce przyczyni się do zmniejszenia kosztów inwestycyjnych i operacyjnych morskich farm wiatrowych, co w następstwie wpłynie na wysokość wsparcia jakie otrzymywać będą wytwórcy.

– Rada Ministrów uznaje morski Port Gdynia, ze względu na jego położenie i warunki techniczne, jako optymalne miejsce lokalizacji terminalu instalacyjnego, przeznaczonego na potrzeby organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Z uwagi na harmonogram realizacji pierwszych projektów morskich farm wiatrowych i zbliżający się czas wyboru przez inwestorów portu, z którego będą realizowane kluczowe zamówienia, niezbędne jest podjęcie decyzji związanych z budową polskiego terminalu instalacyjnego – piszą autorzy projektu.

Koszt

W wykazie czytamy, że działanie to pozwoli na dostosowanie morskiego Portu Gdynia do pełnienia funkcji terminalu instalacyjnego, a także na wyłonienie operatora logistycznego w zakresie organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych, w terminie pozwalającym na rozpoczęcie instalowania elektrowni wiatrowych na Morzu Bałtyckim w 2024 roku, tj. zgodnie z przyjętymi harmonogramami obecnie realizowanych projektów morskich farm wiatrowych. – W związku z powyższym Rada Ministrów zobowiązuje ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej do podjęcia działań na rzecz wybudowania i oddania do eksploatacji terminalu instalacyjnego oraz wyłonienia operatora logistycznego do organizacji procesu budowy i obsługi morskich farm wiatrowych w morskim Porcie Gdynia, w terminie pozwalającym na rozpoczęcie instalowania morskich farm wiatrowych na Bałtyku do końca 2024 roku – napisano. Koszt realizacji terminalu instalacyjnego pokryty zostanie przy udziale środków europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF) w kwocie do 437 mln euro lub innych środków publicznych, oraz środków własnych podmiotu realizującego budowę terminalu.

Bartłomiej Sawicki

 

Najnowsze artykuły