Wielu użytkowników Gmaila zmaga się z chaosem w skrzynce odbiorczej – niechciane newslettery, promocyjne wiadomości od sklepów czy zapomniane subskrypcje potrafią utrudnić korzystanie z poczty. Google wreszcie odpowiada na te bolączki i wprowadza nową funkcję, która odmieni sposób zarządzania niechcianymi wiadomościami.
Nowa funkcja Gmaila o nazwie „Zarządzaj subskrypcjami” (ang. Manage Subscriptions) umożliwia użytkownikom szybkie i wygodne przeglądanie oraz anulowanie aktywnych subskrypcji mailingowych.
Gdzie znaleźć nową funkcję Gmaila?
Widok dostępny jest w lewym panelu nawigacyjnym – tuż pod folderem „Kosz”. Po jego otwarciu wyświetla się lista najczęściej pojawiających się nadawców wiadomości subskrypcyjnych, posortowanych według liczby wysłanych e-maili w ostatnich tygodniach.
Dzięki tej funkcji można nie tylko przeglądać wiadomości od konkretnych nadawców w jednym miejscu, ale również jednym kliknięciem anulować subskrypcję. Gmail automatycznie wysyła wtedy żądanie rezygnacji z listy mailingowej w imieniu użytkownika.
Choć efekt może nie być natychmiastowy – Google zaznacza, że nadawcy mogą potrzebować kilku dni, by zareagować – sam proces rezygnacji jest szybki, przejrzysty i dostępny z jednego miejsca.
Walka z cyfrowym bałaganem
Nowy mechanizm ma pomóc w eliminacji tzw. „szarego spamu” – wiadomości, które nie są klasycznym spamem, ale również nie są dla użytkownika istotne. Według badań cytowanych przez szwajcarski Proton Mail, przeciętny użytkownik zapisany jest aż do 95 różnych list mailingowych. A znaczna część wiadomości pochodzi od nadawców, z którymi użytkownik nie miał kontaktu od lat.
Warto dodać, że Gmail od dawna stosuje zaawansowane mechanizmy filtrujące, blokując 99 proc. klasycznego spamu i skutecznie ograniczając oszustwa e-mailowe – jak informuje Google, ich liczba spadła ostatnio aż o 35 proc.
Funkcja „Zarządzaj subskrypcjami” jest już dostępna w wersji webowej Gmaila oraz w aplikacjach mobilnych na Androida i iOS. A
ktualizacja trafia stopniowo do użytkowników prywatnych kont Google, klientów Google Workspace oraz subskrybentów Workspace Individual w wybranych krajach. Wersja na Androida ma zostać w pełni wdrożona 14 lipca, a wersja iOS – 21 lipca.