icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Gorszanów: Dlaczego konsolidacja w branży energetycznej jest koniecznością?

KOMENTARZ

Adam Gorszanów

Prezes Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla

Na kanwie powoływania rządu Beaty Szydło i utworzenia w nim Ministerstwa Energetyki toczy się gorąca dyskusja o docelowy model sektora wydobywczo-energetycznego. To spór fundamentalny o wizję energetyki  i zaangażowanie w nią państwa.

Ścierają się zasadniczo dwie koncepcje.  

Pierwsza. Separacja na wiele podmiotów w sektorze, która w ocenie zwolenników ułatwi  zarządzanie nimi  z wydzieleniem części majątku wydobywczego do wygaszenia przez właściciela. Koncepcja ta ułatwia też realizację obowiązków wynikających z narzuconej nam polityki klimatyczno-energetycznej, do której zachęcani jesteśmy środkami pomocowymi. To koncepcja redukowania potencjału energetycznego opartego na własnych zasobach energetycznych.

Druga. Konsolidacja w sektorze obejmująca cały sektor energetyczny i produkcję węgla energetycznego z utrzymaniem w ramach organizmu strategicznych rezerw surowców energetycznych. To pomysł, który napotka opór ze strony naszych partnerów europejskich.

W mojej ocenie konsolidacja sektora, przy efektywnym zarządzaniu, przyniesie więcej korzyści.

Zwiększenie  zasobów  skutkować będzie lepszym wykorzystaniem potencjału inwestycyjnego i określaniem kierunków inwestycji w oparciu o przyjętą strategię Państwa. Dzisiaj spółki energetyczne nie są w stanie samodzielnie podejmować dużych inwestycji np. elektrowni jądrowych czy działać jako inwestorzy ponadnarodowi. Elastyczne i sprawne zarządzanie skonsolidowanym sektorem pozwoli efektywniej wykorzystywać dostępne zasoby finansowe, produkcyjne i ludzkie.

Synergia spowoduje również zmniejszenie, rozdmuchanych obecnie, kosztów korporacyjnych i  ograniczy niepotrzebną konkurencję. Ułatwi regulację rynku energii. Między bajki należy bowiem włożyć opinie o zbawiennych dla konsumenta i gospodarki skutkach pełnej liberalizacji na rynku energii. Skutki tego widzimy od 2 lat.

W przypadku wyboru pierwszej koncepcji – jeżeli nie powstanie duży organizm energetyczny, konieczność zarządzania operacyjnego sektorem spoczywać będzie na organie władzy politycznej , czyli Ministrze Energetyki.

Praktyka lat ubiegłych pokazała , jak bardzo interesy poszczególnych spółek skarbu państwa w sektorze potrafią być ze sobą  sprzeczne i do czego prowadzi wyniszczająca konkurencja.

Minister Energetyki będzie zmuszony angażować się w walkę konkurencyjną na rynku, co dobrze nie rokuje podejmowanym później przez niego decyzjom.

 

KOMENTARZ

Adam Gorszanów

Prezes Izby Gospodarczej Sprzedawców Polskiego Węgla

Na kanwie powoływania rządu Beaty Szydło i utworzenia w nim Ministerstwa Energetyki toczy się gorąca dyskusja o docelowy model sektora wydobywczo-energetycznego. To spór fundamentalny o wizję energetyki  i zaangażowanie w nią państwa.

Ścierają się zasadniczo dwie koncepcje.  

Pierwsza. Separacja na wiele podmiotów w sektorze, która w ocenie zwolenników ułatwi  zarządzanie nimi  z wydzieleniem części majątku wydobywczego do wygaszenia przez właściciela. Koncepcja ta ułatwia też realizację obowiązków wynikających z narzuconej nam polityki klimatyczno-energetycznej, do której zachęcani jesteśmy środkami pomocowymi. To koncepcja redukowania potencjału energetycznego opartego na własnych zasobach energetycznych.

Druga. Konsolidacja w sektorze obejmująca cały sektor energetyczny i produkcję węgla energetycznego z utrzymaniem w ramach organizmu strategicznych rezerw surowców energetycznych. To pomysł, który napotka opór ze strony naszych partnerów europejskich.

W mojej ocenie konsolidacja sektora, przy efektywnym zarządzaniu, przyniesie więcej korzyści.

Zwiększenie  zasobów  skutkować będzie lepszym wykorzystaniem potencjału inwestycyjnego i określaniem kierunków inwestycji w oparciu o przyjętą strategię Państwa. Dzisiaj spółki energetyczne nie są w stanie samodzielnie podejmować dużych inwestycji np. elektrowni jądrowych czy działać jako inwestorzy ponadnarodowi. Elastyczne i sprawne zarządzanie skonsolidowanym sektorem pozwoli efektywniej wykorzystywać dostępne zasoby finansowe, produkcyjne i ludzkie.

Synergia spowoduje również zmniejszenie, rozdmuchanych obecnie, kosztów korporacyjnych i  ograniczy niepotrzebną konkurencję. Ułatwi regulację rynku energii. Między bajki należy bowiem włożyć opinie o zbawiennych dla konsumenta i gospodarki skutkach pełnej liberalizacji na rynku energii. Skutki tego widzimy od 2 lat.

W przypadku wyboru pierwszej koncepcji – jeżeli nie powstanie duży organizm energetyczny, konieczność zarządzania operacyjnego sektorem spoczywać będzie na organie władzy politycznej , czyli Ministrze Energetyki.

Praktyka lat ubiegłych pokazała , jak bardzo interesy poszczególnych spółek skarbu państwa w sektorze potrafią być ze sobą  sprzeczne i do czego prowadzi wyniszczająca konkurencja.

Minister Energetyki będzie zmuszony angażować się w walkę konkurencyjną na rynku, co dobrze nie rokuje podejmowanym później przez niego decyzjom.

 

Najnowsze artykuły