Okres testowy nowego środka transportu rozpoczął się 14 sierpnia i będzie trwał około tygodnia. Testy będzie przeprowadzać ÖBB-Postbus GmbH i Graz Linien, a autobus został udostępniony przez polską firmę Solaris. Technologia napędu wodorowego jest bardzo obiecująca, ponieważ w trakcie jazdy nie powstają żadne szkodliwe dla środowiska substancje, a pojazd zapewnia niski poziom hałasu.
Graz to miasto leżące w południowo-zachodniej Austrii, będące stolicą kraju związkowego Styria. Postbus jest największą firmą autobusową w kraju, której nowym celem jest spełniać założenia Unii Europejskiej związane z ograniczeniem emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Podobne testy miały miejsce rok temu w październiku. Miastem testowym był wtedy Wiedeń. Teraz do współpracy została zaproszona również grupa HyCentA Research GmbH, eksploatująca jedyną na terenie Austrii stację napełniania wodorem.
Autobusy napędzane wodorem firmy Solaris zostały zaprezentowane podczas Światowego Szczytu Transportu Publicznego UITP w Sztokholmie w 2019 roku. Noszą nazwę Urbino 12 hydrogen. Wodór jest magazynowany w postaci gazowej pod ciśnieniem 250 atmosfer w pięciu pojemnikach ustawionych wzdłuż dachu. Nowe, kompozytowe zbiorniki gazu są około 20 procent lżejsze od swoich poprzedników i mogą pomieścić 36,8 kg wodoru. Dodatkowo w pojeździe zainstalowana jest pompa ciepła dwutlenku węgla wykorzystująca ciepło odpadowe z ogniwa paliwowego, co zwiększa efektywność energetyczną całego obiegu. Wszystko to pozwala osiągnąć zasięg na poziomie 350 kilometrów. Zdaniem dr inż. Dariusza Michalaka, wiceprezesa zarządu Solarisa, umożliwia to pokonanie całodniowego dystansu na jednym tankowaniu. Całkowite napełnienie zbiorników gazu trwa zaledwie kilka minut. Jedynym produktem reakcji chemicznej wodoru w ogniwach paliwowych jest woda, więc autobusy te są zeroemisyjne. Wpływa na to również sposób pozyskiwania wodoru. Energia potrzebna do jego produkcji pochodzi z odnawialnych źródeł energii, takich jak słońce, wiatr i woda. Źródła te wytwarzają w pewnych okresach nadwyżkę mocy, która służy do produkcji tego ekologicznego paliwa. Wodór jest więc sam w sobie magazynem energii.
Firma Solaris pierwsze doświadczenia w dziedzinie napędów wodorowych zdobyła podczas opracowywania autobusów z akumulatorami oraz ogniwami paliwowymi służącymi do zwiększania zasięgu. W ramach projektu JIVE Solaris dostarczył dwa Urbino 18.75 do Hamburga i 10 trolejbusów do Rygi. Oba typy pojazdów posiadały ogniwa paliwowe powiększające ich zasięg. Po fazie opracowywania samodzielnych projektów teraz następuje pierwsza seria modeli. Pierwszym klientem polskiej spółki był operator transportu publicznego SASA Bolzano z Południowego Tyrolu. Na początku czerwca zakupiła ona 12 autobusów Urbino 12 hydrogen razem z ośmioletnim pakietem serwisowo-konserwacyjnym. Dodatkowo przedstawiciele Solaris i Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) podpisali umowę na testowanie pojazdów napędzanych wodorem w ramach regularnej obsługi pasażerów w Paryżu przed 10 tygodni (od kwietnia do czerwca 2020 roku).
Solaris/Electrive/FuelCellsWorks/Dominik Dziekan