InfrastrukturaKolejeWszystko

Grodzki: Dworzec Główny w Warszawie do zagospodarowania. Nie dla kolei?

PKP SA wybrała listę pięciu inwestorów (spośród sześciu), których zaprosiła do złożenia ofert na komercyjne zagospodarowanie terenów przy dworcu Warszawa Główna. – Ostateczne zagospodarowanie nieruchomości (ok. 10 ha) będzie zależało od ofert przedstawionych przez inwestorów. Zakładamy integrację środków transportu publicznego i stworzenie nowoczesnej zabudowy komercyjnej – mówi Jarosław Bator, dyr. zarządzający ds. nieruchomości w PKP SA. Wyłonienie inwestora planowane jest na przełom 2014/2015. Wartość projektu może wynieść do 3,6 mld zł.

– Szczerze mówiąc nie wiadomo o jaką „integrację środków transportu publicznego” może chodzić władzom PKP. Przecież dotychczasowego dworca pocztowego już tam nie będzie – nawet, gdy funkcje pocztowe miały być zachowane to nie w skali racjonalnie pozwalającej zachować w tym celu oddzielny budynek, czy budować nowy – uważa w rozmowie z naszym portalem Michał Grodzki, radny miasta Warszawy (PiS).

Ponadto, przypomina radny, istniejące w tym miejscu muzeum kolejnictwa ma zostać przeniesione. Co istotne, warszawski Dworzec Główny był traktowany przez dłuższy czas jako dworzec zapasowy.

– Jednak w ostatnich latach funkcje te przejęły dworce: Zachodni i Wschodni – mówi dalej Michał Grodzki. – W dodatku udrożnił komunikację kolejową w tym rejonie stolicy ósmy peron Dworca Zachodniego, czyli dawny przystanek Warszawa Wola. Nie wiem zatem czy jeszcze jakaś przestrzeń kolejowa będzie tam do wykorzystania. Zresztą cała dzielnica Czyste – równoległa do torów kolejowych między Dworcem Głównym, a Zachodnim (m.in. okolice ul. Gen. Prądzyńskiego) wykorzystywana jest w ostatnich latach wyłącznie pod budownictwo komercyjne, bądź deweloperską zabudowę mieszkaniową.

Zdaniem stołecznego radnego w miejscu Dworca Głównego może powstać ciekawy projekt, który nada nowy wyraz całemu fragmentowi miasta od Pl. Zawiszy do Dworca Zachodniego.

– Ale czy jeszcze będzie miało to jakiś związek z koleją czy transportem?  – pyta radny. – Chyba nie – odpowiada. – Jedno co prawdopodobnie można tam zaproponować z zakresu funkcji kolejowych to przedłużenie istniejącego tunelu średnicowego, który zostałby przykryty. Zaś powstałą w ten sposób powierzchnię należałoby zamienić w przedłużenie centrum miasta i wykorzystać jako dzielnicę biurowo-inwestycyjną.

Według Michała Grodzkiego widać tu pewną analogię do nieodległego Dworca Zachodniego. Na jego obszarze powstaje de facto „mikro dworzec” z dodatkową powierzchnią wykorzystywaną przez dworzec autobusowy. Zaś większa część działki tego dworca jest i będzie zabudowywana obiektami typowo komercyjnymi.

– Obecnie można zresztą wszędzie dostrzec tendencję do zmniejszania się powierzchni kolejowych na dworcach na korzyść funkcji handlowo-biurowych – uważa radny. – Podobnie wygląda to przecież na lotniskach.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X