Jednym z istotnych tematów w kampanii w wyborach samorządowych w stolicy będzie kwestia jakości powietrza – ocenił w poniedziałek wiceszef Porozumienia Zbigniew Gryglas. Przekonywał, że władzom Warszawy brakuje przemyślanej wizji działań na rzecz poprawy jakości powietrza.
Krytyka władz Warszawy
Gryglas pytany w poniedziałek w radiu Wnet, czy temat jakości powietrza w stolicy będzie poruszany w czasie wyborów samorządowych w Warszawie, powiedział: „Z całą pewnością ten temat (będzie) jednym z istotnych tematów, które będą podnoszone podczas kampanii samorządowej w Warszawie. Nasze miasto jest niestety na liście tych niechlubnych liderów, jeśli chodzi o jakość powietrza”.
Gryglas przekonywał, że władze Warszawy powinny podjąć szereg decyzji, które doprowadzą do poprawy jakości powietrza w stolicy. „Tutaj nie widać przede wszystkim strategii, przemyślanej wizji, jak te działania mają być podejmowane. Tej wizji brak generalnie w zarządzaniu Warszawą” – ocenił.
Według niego, sytuacja w stolicy, dotycząca źródeł zanieczyszczeń powietrza, jest odmienna od innych dużych miast, takich jak Kraków, Wrocław, Poznań lub Łódź.
Powietrze w stolicy
„U nas większą rolę odgrywa jednak ruch samochodowy, niż ogrzewanie indywidualne. Warszawa jest miastem, w którym tzw. ciepło systemowe jest dużo bardziej rozpowszechnione, niż w innych polskich miastach (…) ciepło systemowe z natury jest ciepłem czystszym” – powiedział Gryglas.
Mieszkańcy Warszawy mogą od początku lutego na bieżąco sprawdzać jakość powietrza i prognozy stężenia pyłów na kolejne dni. Prezentowany na stronie internetowej http://wip.um.warszawa.pl/ oraz za pomocą aplikacji mobilnej Warszawa 19115, Warszawski Indeks Powietrza obrazuje stężenie pyłu zawieszonego oraz dwutlenku azotu w atmosferze.
Rola transportu miejskiego
W grudniowym wywiadzie dla radia TOK FM wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski mówił, że problem z zanieczyszczeniem powietrza w Warszawie „rzeczywiście maleje”. „W roku 2006 mieliśmy 180 dni, w których były przekroczenia jakości powietrza, w ubiegłym roku mieliśmy ich 80” – wyjaśniał.
Do polepszenia jakości powietrza w stolicy przyczynić się ma m.in. modernizacja taboru autobusowego. Komisja Europejska poinformowała w styczniu, że podjęła decyzję o przyznaniu 41 mln euro z Funduszu Spójności na zakup 130 autobusów elektrycznych na potrzeby systemu komunikacji w Warszawie. Według informacji przekazanych przez Komisję, autobusy powinny zacząć kursować na początku 2021 roku.
Polska Agencja Prasowa