icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Historia wpisana w linie kolejowe

(PKP PLK)

Połowa modernizowanych i remontowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obiektów wymaga wcześniejszych konsultacji. Zmodernizowane cieszą oko, ale także zapewniają przejazd szybszych i cięższych pociągów oraz wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zachowanie unikatowego charakteru stacji, mostów i budynków w połączeniu z nowoczesną infrastrukturą linii zapewnia stała współpraca PLK z konserwatorem zabytków.

Nie jeden zabytkowy most dla nowoczesnej kolei

Przykładem modernizacji i zachowania historycznych wartości jest wiadukt kolejowy w Jabłonowie Pomorskim. Obiekt, pamiętający jeszcze początki XX wieku, został wyremontowany i dostosowany do prędkości 120 km/h. Dziś mogą po nim jeździć cięższe składy niż przed modernizacją. Zabytkowy charakter zachowa także most w Starołęce pod Poznaniem – wymienione zostaną nie tylko tory i sieć trakcyjna, ale odrestaurowane będą zabytkowe kratownice, przyczółki i filary obiektu. Po zakończonej modernizacji pociągi pojadą z prędkością 120 km/h, co skróci podróż m.in. ze stolicy Wielkopolski do Kluczborka. Remont 144-letniego wiaduktu kolejowego w Olsztynie zagwarantuje nie tylko jazdę pociągów z prędkością 100 km/h, ale dzięki poprawie szaty zewnętrznej i elementów dekoracyjnych przeprawa „odmłodnieje”.

Na szczególną uwagę zasługuje remont i zabezpieczenie jedynego czynnego, zwodzonego mostu kolejowego na Regalicy. Konstrukcja została zbudowana jeszcze w XIX w i była przebudowana w latach trzydziestych XX w. W tym roku PLK wymieniła tory, zabezpieczyła antykorozyjnie konstrukcje oraz wyremontowała system podnoszenia i opuszczania przęsła. Dzięki temu most nie tylko pracuje, ale nawet czynny jest całą dobę – nie jak przed remontem tylko w wyznaczonych godzinach.

Podróż w zabytkowym otoczeniu

Na liście wyremontowanych i przeznaczonych do zmian obiektów znajdują się także te, które bezpośrednio służą pasażerom. Na dworcu w Piotrkowie Trybunalskim podróżni korzystają już z odnowionego peronu, a zarządca infrastruktury przygotowuje się do przebudowy kolejnego, sąsiadującego z budynkiem. Wspólnie z konserwatorem zabytków został już opracowany projekt remontu znajdującej się tam wyjątkowej drewnianej wiaty.

W przyszłym roku PLK planują rozpoczęcie modernizacji aglomeracyjnej części linii między Grodziskiem a Warszawą. Przy nowoczesnej linii modernistyczny charakter zachowają wiata i perony w Pruszkowie. Odnowione obiekty będą wygodne i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przedwojenne wiaty w podwarszawskich Włochach także zachowają swój zabytkowy wygląd. PLK zadba także o umieszczony na ścianie stary rozkład jazdy, który będzie dodatkową ozdobą i atrakcją stacji.

Zabytek pod torem 

Niektóre obiekty mijamy w szybkiej podróży, a jednak zasługują na chwilę uwagi – na przykład zabytkowa nastawnia między Gdańskiem Orunią a Gdańskiem Południowym. Remont budynku z początku XX wieku został wykonany w ramach modernizacji linii E65. PLK zachowały jego unikatowy wygląd dostosowując wnętrze i urządzenia do prowadzenia ruchu pociągów jadących z prędkością 160 km/h.

Są zabytki „schowane” pod torem – niewielkie lecz ważne dla ruchu pociągów, czasem z wpisaną datą. PLK wyremontowały zabytkowy przepust na łącznicy pomiędzy Rozwadowem Towarowym a Charzewicami. Obiekt pamiętający jeszcze okres pierwszej wojny światowej odzyskał dawny blask. Pracownicy PLK zadbali, aby ocalała pamiątkowa tabliczka z datą powstania – 17.09.1916.

(PKP PLK)

Połowa modernizowanych i remontowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obiektów wymaga wcześniejszych konsultacji. Zmodernizowane cieszą oko, ale także zapewniają przejazd szybszych i cięższych pociągów oraz wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zachowanie unikatowego charakteru stacji, mostów i budynków w połączeniu z nowoczesną infrastrukturą linii zapewnia stała współpraca PLK z konserwatorem zabytków.

Nie jeden zabytkowy most dla nowoczesnej kolei

Przykładem modernizacji i zachowania historycznych wartości jest wiadukt kolejowy w Jabłonowie Pomorskim. Obiekt, pamiętający jeszcze początki XX wieku, został wyremontowany i dostosowany do prędkości 120 km/h. Dziś mogą po nim jeździć cięższe składy niż przed modernizacją. Zabytkowy charakter zachowa także most w Starołęce pod Poznaniem – wymienione zostaną nie tylko tory i sieć trakcyjna, ale odrestaurowane będą zabytkowe kratownice, przyczółki i filary obiektu. Po zakończonej modernizacji pociągi pojadą z prędkością 120 km/h, co skróci podróż m.in. ze stolicy Wielkopolski do Kluczborka. Remont 144-letniego wiaduktu kolejowego w Olsztynie zagwarantuje nie tylko jazdę pociągów z prędkością 100 km/h, ale dzięki poprawie szaty zewnętrznej i elementów dekoracyjnych przeprawa „odmłodnieje”.

Na szczególną uwagę zasługuje remont i zabezpieczenie jedynego czynnego, zwodzonego mostu kolejowego na Regalicy. Konstrukcja została zbudowana jeszcze w XIX w i była przebudowana w latach trzydziestych XX w. W tym roku PLK wymieniła tory, zabezpieczyła antykorozyjnie konstrukcje oraz wyremontowała system podnoszenia i opuszczania przęsła. Dzięki temu most nie tylko pracuje, ale nawet czynny jest całą dobę – nie jak przed remontem tylko w wyznaczonych godzinach.

Podróż w zabytkowym otoczeniu

Na liście wyremontowanych i przeznaczonych do zmian obiektów znajdują się także te, które bezpośrednio służą pasażerom. Na dworcu w Piotrkowie Trybunalskim podróżni korzystają już z odnowionego peronu, a zarządca infrastruktury przygotowuje się do przebudowy kolejnego, sąsiadującego z budynkiem. Wspólnie z konserwatorem zabytków został już opracowany projekt remontu znajdującej się tam wyjątkowej drewnianej wiaty.

W przyszłym roku PLK planują rozpoczęcie modernizacji aglomeracyjnej części linii między Grodziskiem a Warszawą. Przy nowoczesnej linii modernistyczny charakter zachowają wiata i perony w Pruszkowie. Odnowione obiekty będą wygodne i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przedwojenne wiaty w podwarszawskich Włochach także zachowają swój zabytkowy wygląd. PLK zadba także o umieszczony na ścianie stary rozkład jazdy, który będzie dodatkową ozdobą i atrakcją stacji.

Zabytek pod torem 

Niektóre obiekty mijamy w szybkiej podróży, a jednak zasługują na chwilę uwagi – na przykład zabytkowa nastawnia między Gdańskiem Orunią a Gdańskiem Południowym. Remont budynku z początku XX wieku został wykonany w ramach modernizacji linii E65. PLK zachowały jego unikatowy wygląd dostosowując wnętrze i urządzenia do prowadzenia ruchu pociągów jadących z prędkością 160 km/h.

Są zabytki „schowane” pod torem – niewielkie lecz ważne dla ruchu pociągów, czasem z wpisaną datą. PLK wyremontowały zabytkowy przepust na łącznicy pomiędzy Rozwadowem Towarowym a Charzewicami. Obiekt pamiętający jeszcze okres pierwszej wojny światowej odzyskał dawny blask. Pracownicy PLK zadbali, aby ocalała pamiątkowa tabliczka z datą powstania – 17.09.1916.

Najnowsze artykuły