Indie zbudują swój pierwszy pływający terminal LNG

29 września 2015, 12:44 Alert
FSRU Free Float
Okręt do regazyfikacji LNG (FSRU) firmy Hoegh LNG

(Times of India/Piotr Stępiński)

Przy wschodnim wybrzeżu stanu Andhra Pradesh w Indiach zacumuje pierwszy terminal do importu skroplonego gazu ziemnego (LNG). 25 września AP Gas Development Corporation, Gas Authority of Indie, GDF Suez oraz Shell podpisały dwa memoranda w sprawie budowy pływającego terminala LNG, który ma się znajdować w porcie głębinowym Kakinada.

Pierwsze memorandum podpisane pomiędzy APGDC, GDF Suez oraz Shell dotyczy budowy samego terminala. Spółka APGDC jest spółką joint venture władz stanu Andhra Pradesh wraz z indyjskim GAIL, GDF Suez oraz Shell, które będą posiadały odpowiednio 48, 26 i 26 procent udziałów w projekcie. Z kolei drugie memorandum odnosi się do stworzenia spółki handlowej, która będzie obejmowała zarówno pozyskiwanie LNG jak i obrotu zregazyfikowanego surowca. Tu z kolei GAIL, GDF Suez oraz Shell będą posiadały odpowiednio 48, 26 oraz 26 procent udziałów.

Podpisanie wspomnianych dokumentów nastąpiło w obecności ministra Chandrababu Naidu, szefa GAIL Shri B.C. Tripathi, dyrektora wykonawczego GDF Suez Philipa Olivier oraz szefa Shell India Anindya Chowdhury.

Planuje się, że pływający terminal zostanie zbudowany w ciągu 18 miesięcy. W kwestii wyboru portu uznano, że Kakinada jest odpowiednim miejscem dla realizacji tego typu projektu. To obiekt służący do regazyfikacji skroplonego gazu na pokładzie. Może także transportować surowiec. Jest to instalacja uboższa względem lądowego terminala LNG.

Oczekuje się, że terminal da impuls dla rozwoju przemysłu. Jeśli obecny deficyt gazu wynosi 15 mln m3 dziennie to w najbliższej przyszłości może się on zwiększyć do 40 mln m3. Tak więc gaz ziemny stał się ważnym źródłem dla rozwoju gospodarczego Indii. Ponadto pozwoli on zapewnić dostępność gazu ziemnego dla różnych odbiorców przemysłowych, komercyjnych oraz gospodarstw domowych.

– Będzie to pierwszy terminal LNG na wschodnim wybrzeżu Indii. Do moich zadań należy przyśpieszenia tempa rozwoju portu. Mam świadomość, że ten projekt pozwoli nam na stworzenie na terytorium stanu Andhra Pradesh logistycznego hubu – stwierdził Chandrababu Naidu.

Wato przypomnieć, że we wrześniu największa indyjska spółka gazowa GAIL ponownie ogłosiła przetarg na dzierżawę dziewięciu statków służących do transportu skroplonego gazu ziemnego (LNG). Przetarg został podzielony na trzy części. Każda z nich dotyczy trzech statków, z czego jeden z każdej musi być zbudowany w indyjskiej stoczni.

Co ciekawe według opublikowanych w maju danych komórki planowania i analiz ropy naftowej ministerstwa ropy i gazu ziemnego Indii (PPAC) w roku fiskalnym kwiecień 2014 – marzec 2015 import skroplonego gazu ziemnego (LNG) przez cztery największe spółki indyjskie wzrósł o 7 procent. Całkowita wartość importu wyniosła 11,46 mln ton wobec 10,76 mln ton między 2013 a 2014 rokiem.

W kontekście wspomnianego wcześniej indyjskiego deficytu gazu warto odnotować fakt, o którym informował 13 sierpnia BiznesAlert.pl. Zdaniem indyjskiego ministra ropy i gazu Dharmenda Pradhan w latach 2018-2019 zapotrzebowanie Delhi na gaz wzrośnie o 29 procent.

Według pisemnej odpowiedzi ministra na pytanie izby wyższej indyjskiego parlamentu, komisja do spraw ropy naftowej oraz gazu prognozuje zwiększenie zapotrzebowania z 405 mln ft3 w latach 2014-2015 do 523 mln ft3 dziennie w latach 2018-2019.

Obecnie Indie importują do 75 procent swojego zapotrzebowanie na energię. W szczególności Delhi są zainteresowane importem LNG z Iranu.

13 sierpnia informowaliśmy, że Dhamendra Pradhan stwierdził, iż Delhi zamierza kupować surowiec od Iranu.

– Po zdjęciu sankcji Iran planuje wznowić pracę nad rozwojem eksportu LNG. Indyjska delegacja odwiedziła w ostatnim tygodniu lipca ten kraj. gdzie wyraziła chęć importu LNG – czytamy w pisemnej odpowiedzi ministra na wniosek izby wyższej indyjskiego parlamentu.

Ponadto należy przypomnieć, że 13 czerwca 2005 roku indyjskie spółki GAIL, Indian Oil oraz Brahmaputra Cracker and Polymer Limited (BCPL) podpisały umowę kupna-sprzedaży 5 mln ton LNG rocznie od National Iranian Gas Export Company (NIGEC). Przy czym 2 mln ton ma otrzymać GAIL, 1,75 mln ton – Indian Oil oraz 1,25 mln ton – BCPL.

Zgodnie z podpisanym dodatkowym dokumentem do wspomnianej umowy irańska NIGEC powinna uzyskać zgodę na kontrakt od National Iranian Oil Company (NIOC) w ciągu 15 dni. Jednakże NIGEC jej nie otrzymał i nie rozpoczął realizacji kontraktu.

Ponadto, jak informował 30 lipca BiznesAlert.pl, w celu zapewnienia surowca dla swoich rosnących potrzeb Indie zamierzają wskrzesić wart 7 mld dolarów projekt gazociągu Mir, biegnącego z Iranu poprzez terytorium Pakistanu. Decyzja jest efektem niedawno podpisanego porozumienia jądrowego pomiędzy Iranem oraz tzw. ,,szóstką” międzynarodowych negocjatorów, zgodnie z którym Teheran otworzy dostęp do swoich obiektów jądrowych w zamian za zniesienie sankcji na eksport surowców energetycznych.