DrogiInfrastrukturaKolejeLotniskaRozmowyŚrodowisko

Radomski: Realny termin oddania Centralnego Portu Komunikacyjnego to 2030-2032 (ROZMOWA)

Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK

Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK

– Realny termin ukończenia projektu, w szczególności uruchomienie lotniska, to lata 2030-2032. Termin ten uwzględnia potencjalne opóźnienia wynikające z problemów technicznych, administracyjnych i finansowych, które są typowe dla projektów o tak dużej skali – tłumaczy ekspert ds. budownictwa i energetyki, Daniel Radomski, w rozmowie z BiznesAlert.pl.

  • – Realny termin na ukończenie projektu, w szczególności uruchomienie lotniska, to lata 2030-2032 – mówi Daniel Radomski.
  • – Cele projektu obejmują umożliwienie dalszego rozwoju transportu lotniczego oraz integrację z systemem komunikacyjnym transportu publicznego – tłumaczy ekspert.
  • – Wyzwania i ryzyka związane z projektem obejmują wiele aspektów. Po pierwsze, ze względu na ogromną skalę przedsięwzięcia, organizacja i finansowanie mogą stanowić znaczne wyzwanie – opowiada Radomski.

BiznesAlert.pl: Czy obecny rząd będzie polegał na projekcie CPK poprzedniej władzy?

Daniel Radomski: Obecny rząd prawdopodobnie będzie polegał na dokumentacji, która już została uzyskana, szczególnie w kontekście dokumentacji środowiskowej, która jest kluczowa dla realizacji projektu. Dokumentacja ta zawiera analizy i badania, które mogą być przydatne niezależnie od wprowadzanych zmian. Jednakże, szczegóły dotyczące modyfikacji w projekcie mogą jeszcze zostać zapowiedziane przez nową administrację. Istnieje możliwość, że nowe władze będą chciały dostosować projekt do swoich priorytetów i potrzeb, co może obejmować zmiany w harmonogramie, budżecie czy zakresie projektu. Ostateczne decyzje będą zależeć od bieżących analiz i konsultacji z ekspertami oraz interesariuszami.

Jaki termin według Pana jest realny na skończenie tego projektu?

Realny termin na ukończenie projektu, w szczególności uruchomienie lotniska, to lata 2030-2032. Termin ten uwzględnia potencjalne opóźnienia wynikające z problemów technicznych, administracyjnych i finansowych, które są typowe dla projektów o tak dużej skali. Warto również zauważyć, że termin ten może być skorygowany w zależności od postępów prac oraz ewentualnych przeszkód, takich jak opóźnienia w dostawach materiałów, problemy z pozyskaniem odpowiedniej liczby wykwalifikowanych pracowników czy zmiany w regulacjach prawnych. Skuteczne zarządzanie projektem oraz ścisła współpraca między różnymi instytucjami i partnerami są kluczowe dla dotrzymania tego terminu.

Jakie są główne cele ekonomiczne tego projektu?

Cele projektu obejmują umożliwienie dalszego rozwoju transportu lotniczego w Polsce, co jest istotne z punktu widzenia gospodarki i mobilności obywateli. Integracja z systemem komunikacyjnym transportu publicznego ma na celu poprawę dostępności i wygody podróży, co z kolei może zwiększyć konkurencyjność Polski jako centrum logistycznego i turystycznego. Projekt ma również na celu redukcję emisji z transportu, zarówno samochodowego, jak i krajowego lotniczego, co wpisuje się w globalne cele zrównoważonego rozwoju i walki ze zmianami klimatycznymi. Rozwój infrastruktury lotniczej i kolejowej może przyczynić się do stworzenia nowych miejsc pracy oraz pobudzenia lokalnej gospodarki poprzez zwiększenie inwestycji i aktywności gospodarczej w regionie.

Czy widzi Pan jakieś wyzwania lub ryzyka związane z projektem CPK?

Wyzwania i ryzyka związane z projektem obejmują wiele aspektów. Po pierwsze, ze względu na ogromną skalę przedsięwzięcia, organizacja i finansowanie mogą stanowić znaczne wyzwanie. Zarządzanie tak dużym projektem wymaga precyzyjnej koordynacji i monitorowania postępów na każdym etapie. Istnieje również ryzyko opóźnień z różnych przyczyn, takich jak zmiany w przepisach, trudności techniczne, czy problemy z dostawcami. Kolejnym istotnym ryzykiem jest przerwanie łańcucha dostaw, co może wpłynąć na postęp prac i dostępność kluczowych materiałów, powodując znaczne opóźnienia. Może zabraknąć wystarczającej liczby wykwalifikowanych pracowników, co w obliczu konkurencji w sektorze budowlanym może wpłynąć na tempo realizacji projektu. Wzmożone zapotrzebowanie na materiały budowlane zarówno w Polsce, jak i u sąsiadów może spowodować problemy z dostępnością materiałów i wzrost kosztów, co z kolei wpłynie na budżet projektu i może wymusić jego korekty. Wreszcie, nieprzewidziane okoliczności, takie jak konflikty zbrojne, zmiany w globalnej sytuacji ekonomicznej, czy kryzysy finansowe, mogą również wpłynąć na realizację projektu. Dlatego ostateczne zarządzanie ryzykiem i wdrożenie skutecznych strategii zapobiegawczych będą kluczowe dla sukcesu tego przedsięwzięcia.

Rozmawiał Mateusz Gibała

Lasek: Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie


Powiązane artykuły

Niemcy przestawiają energetykę. Nie chcą wodoru, potrzebują gazu

Niemiecki rząd podkreśla konieczność szybkiej budowy nowych elektrowni gazowych, które mają pełnić rolę rezerwowego źródła energii przy niedoborach OZE. Zwolennicy...

Spór z rządem. Doradczyni Nawrockiego: ceny energii pójdą w górę

Karol Nawrocki obiecał Polakom obniżenie cen energii. Zasugerował, że zablokuje rządową ustawę wiatrakową, a zamiast tego przedstawi własny projekt, który...
Litewskie wojska (zdjęcie ilustracyjne), foto: kariuomene.lt

Nowa “żelazna kurtyna”: Litwa buduje linię obrony przeciw Rosji

Kraje bałtyckie i Polska tworzą wspólną linię zapór, pól minowych i umocnień. Wilno inwestuje rekordowe 5,5 proc. PKB w obronność,...

Udostępnij:

Facebook X X X