Gospodarka

Jak płacą Polacy? Raport: transakcji gotówkowych coraz mniej

W erze cyfryzacji, płatności online odgrywają coraz większą rolę w handlu transgranicznym,

Według badań, w zeszłym roku już 69 procent wszystkich płatności detalicznych w Polsce zostało zrealizowanych bezgotówkowo / Fot: Freepik

W 2024 roku aż 69 procent wszystkich płatności detalicznych w Polsce zostało zrealizowanych bezgotówkowo – najczęściej za pomocą kart (41 proc.) i urządzeń mobilnych z funkcją NFC (18 proc.). To dane przekazane przez Fundację Polska Bezgotówkowa. 

Jak wynika z danych fundacji, jeszcze w 2005 roku udział płatności bezgotówkowych wynosił zaledwie 2 proc. W 2016 roku co trzecia transakcja była już cyfrowa, a w 2020 roku przekroczono próg 50 proc.

Bezgotówkowo nie tylko w sklepach

Rozwój infrastruktury płatniczej znacząco przyspieszył – liczba terminali wzrosła z 0,6 mln w 2018 r. do 1,3 mln w 2024 r., co pozwoliło Polsce awansować z 16. na 7. miejsce w Europie pod względem liczby terminali na 1000 mieszkańców. 

Cyfrowe płatności dominują szczególnie w sklepach z odzieżą i obuwiem (72 proc.), drogeriach i aptekach (71 proc.) oraz punktach AGD/RTV i budowlanych (70 proc.).

Dynamiczny wzrost obserwujemy także w branżach wcześniej zdominowanych przez gotówkę – płatności za parkowanie, autostrady i komunikację miejską wzrosły z 10 proc. w 2018 roku do 51 proc. w 2024 roku. 

“Płatności cyfrowe rosną nie tylko w sklepach czy e-commerce, ale również w takich sektorach jak transport, usługi czy sprzedaż automatyczna” wskazuje Joanna Erdman, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Kampania “Pay As You Like” 

Wzrost płatności bezgotówkowych promuje kampania „Pay As You Like”, będąca częścią szerszego projektu „We Did It In Poland”, realizowanego przez Fundację WłączeniPlus oraz Fundację Polska Bezgotówkowa.


Olga Kozierowska, pomysłodawczyni kampanii, podkreśla:
„Polski rynek płatności bezgotówkowych rozwija się dynamicznie i może być inspirującym przykładem skutecznej cyfryzacji. Celem kampanii jest pokazanie tego postępu w szerszym, międzynarodowym kontekście.” 

Inicjatywa ma na celu wzmocnienie wizerunku Polski jako nowoczesnego, cyfrowego lidera Europy. W ramach kampanii przygotowano spot telewizyjny, który będzie emitowany w anglojęzycznych mediach na całym świecie. 


Powiązane artykuły

Glapiński: Inflacja obniża się, ale odmrożenie cen energii może to zmienić

Zdaniem prezesa NBP inflacja będzie obniżała się z kwartału na kwartał. Możliwy jest jednak jej czasowy wzrost po odmrożeniu cen...
Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK

CPK łagodzi wymagania w przetargu na terminal, ale kontrowersje trwają

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zdecydował się na złagodzenie części kryteriów dopuszczenia do udziału w wielomiliardowym przetargu na budowę terminala pasażerskiego....

BI: Podatek za rzeczy powyżej tysiąca zł. Skąd skarbówka wie czy go zapłaciłeś?

Business Insider wyjaśnia kiedy trzeba zapłacić podatek za zakup produktu kosztującego ponad tysiąc złotych oraz podaje, w jaki sposób skarbówka...

Udostępnij:

Facebook X X X