icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Kadej: Ponad 200 mln euro na gazowy korytarz Północ-Południe

Ponad 200 mln euro z CEF trafi na dwa elementy gazowego korytarza Północ-Południe. Operatorzy gazowi ze Słowacji i Polski, Gaz-System i Eustream podpisali umowę na dofinansowanie budowy interkonektora, a umowę na dofinansowanie terminala LNG na wyspie Krk podpisali Chorwaci.

W przypadku interkonektora Polska-Słowacja wkład CEF do fazy budowy wynosi 108 mln euro. Rura długości 164 km, z czego 58 km na terenie Polski połączy gazowe węzły Strachocina i Velke Kapuszany, i docelowo umożliwi przesył na Słowację do 5,7 mld m sześc. gazu rocznie. W  odwrotnym kierunku zdolność przesyłowa ma wynosić maksymalnie 4,7 mld m sześc. rocznie. Budowa ma być zakończona w 2020 r., a gazociąg ma np. umożliwić eksport gazu z terminala LNG, co jest jednym ze strategicznych celów obecnego rządu.

Według pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotra Naimskiego, wraz z ukończeniem projektu Baltic Pipe w 2022 r. firmy działające w regionie uzyskają dzięki interkonektorowi zarówno do terminala LNG w Świnoujściu, jak również do gazu ze złóż norweskich. Z kolei Polska zyska nowe możliwości importu w razie kryzysu. Zdaniem wiceministra energii Michała Kurtyki projekt projekt interkonektora wpisuje się w regionalną politykę energetyczną UE, opierającą się na zasadach współpracy i konkurencyjności.

Interkonektor będzie częścią korytarza Północ-Południe, łączącego terminal LNG w Świnoujściu oraz gazociąg Baltic Pipe z terminalem LNG na wyspie Krk w Chorwacji.

Chorwaci niemal równocześnie  zapewnili sobie prawie 101,5 mln euro dofinansowania, również z CEF na pozyskanie pływającego terminala typu FSRU oraz budowę niezbędnej infrastruktury na lądzie. Przy podpisywaniu odpowiedniej umowy w Brukseli, byli obecni ministrowie ds. energii zarówno z Chorwacji, jak i Węgier. Węgrzy, którzy zajmują kluczową pozycję na trasie korytarza długo wahali się ze zgodą na użycie połączenia z Chorwacją, obawiając się destabilizacji własnego rynku. W końcu jednak dali na to zgodę.

Jaki będzie koszt inwestycji związanej z chorwackim terminalem? O ty w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl

Ponad 200 mln euro z CEF trafi na dwa elementy gazowego korytarza Północ-Południe. Operatorzy gazowi ze Słowacji i Polski, Gaz-System i Eustream podpisali umowę na dofinansowanie budowy interkonektora, a umowę na dofinansowanie terminala LNG na wyspie Krk podpisali Chorwaci.

W przypadku interkonektora Polska-Słowacja wkład CEF do fazy budowy wynosi 108 mln euro. Rura długości 164 km, z czego 58 km na terenie Polski połączy gazowe węzły Strachocina i Velke Kapuszany, i docelowo umożliwi przesył na Słowację do 5,7 mld m sześc. gazu rocznie. W  odwrotnym kierunku zdolność przesyłowa ma wynosić maksymalnie 4,7 mld m sześc. rocznie. Budowa ma być zakończona w 2020 r., a gazociąg ma np. umożliwić eksport gazu z terminala LNG, co jest jednym ze strategicznych celów obecnego rządu.

Według pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotra Naimskiego, wraz z ukończeniem projektu Baltic Pipe w 2022 r. firmy działające w regionie uzyskają dzięki interkonektorowi zarówno do terminala LNG w Świnoujściu, jak również do gazu ze złóż norweskich. Z kolei Polska zyska nowe możliwości importu w razie kryzysu. Zdaniem wiceministra energii Michała Kurtyki projekt projekt interkonektora wpisuje się w regionalną politykę energetyczną UE, opierającą się na zasadach współpracy i konkurencyjności.

Interkonektor będzie częścią korytarza Północ-Południe, łączącego terminal LNG w Świnoujściu oraz gazociąg Baltic Pipe z terminalem LNG na wyspie Krk w Chorwacji.

Chorwaci niemal równocześnie  zapewnili sobie prawie 101,5 mln euro dofinansowania, również z CEF na pozyskanie pływającego terminala typu FSRU oraz budowę niezbędnej infrastruktury na lądzie. Przy podpisywaniu odpowiedniej umowy w Brukseli, byli obecni ministrowie ds. energii zarówno z Chorwacji, jak i Węgier. Węgrzy, którzy zajmują kluczową pozycję na trasie korytarza długo wahali się ze zgodą na użycie połączenia z Chorwacją, obawiając się destabilizacji własnego rynku. W końcu jednak dali na to zgodę.

Jaki będzie koszt inwestycji związanej z chorwackim terminalem? O ty w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl

Najnowsze artykuły