– Planujemy zaoferować inwestorom akcje Spółki o unikatowym equity story. PKP Cargo może być pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym z Unii Europejskiej, który zadebiutuje na giełdzie. Inwestorzy będą mieć możliwość włączenia do swoich portfeli Spółki, która jest liderem na jednym
z największych rynków w Europie charakteryzującym się dalszym potencjałem wzrostu. Sprzyja temu strategiczne położenie, gdzie krzyżuje się wiele szlaków kolejowych, a także planowane są znaczące modernizacje infrastruktury kolejowej – komentuje Jakub Karnowski, Prezes Zarządu PKP S.A.
PKP CARGO S.A. („PKP CARGO”, „Spółka” oraz wspólnie ze spółkami zależnymi „Grupa”), największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi w Unii Europejskiej, ogłosił dziś, że PKP S.A. („Akcjonariusz Sprzedający”) – zamierza przeprowadzić ofertę publiczną akcji PKP CARGO („Oferta”) i ubiegać się o dopuszczenie akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Spółka informuje także, że 25 lipca 2013 r. złożyła prospekt emisyjny w Komisji Nadzoru Finansowego. Obecnie trwają prace nad jego zatwierdzeniem.
O PKP CARGO
PKP CARGO jest obecnie liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce (wg danych Urzędu Transportu Kolejowego – UTK) i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej (wg danych Eurostat).
W 2012 r. udział Grupy w polskim rynku wyniósł 60,3% pod względem pracy przewozowej
oraz 50,5% pod względem przewiezionej masy (wg danych UTK). W ubiegłbym roku Grupa PKP CARGO obsłużyła 8,5% łącznej pracy przewozowej w Unii Europejskiej (wg danych Eurostat i Spółki).
Działalność Grupy obejmuje szeroki zakres usług kolejowego transportu towarów. Spółka koncentruje się na rynku polskim, którym jest drugim rynkiem pod względem wielkości w Unii Europejskiej, położonym strategicznie, gdzie krzyżują się kluczowe na naszym kontynencie szlaki kolejowe. Ponadto, Grupa poszerza zasięg geograficzny swojej działalności, korzystając z możliwości wynikających z liberalizacji europejskiego rynku kolejowych przewozów towarowych. Obecnie, Spółka posiada stosowne zezwolenia umożliwiające świadczenie samodzielnych usług transportowych na Słowacji, w Czechach, Niemczech, Austrii, Belgii i na Węgrzech. Obecnie PKP CARGO ubiega się także o certyfikat bezpieczeństwa uprawniający do samodzielnych przewozów na terenie Holandii.
Podstawowym ładunkiem przewożonym przez Spółkę jest węgiel kamienny. Na kolejnych pozycjach znajdują się kruszywa i materiały budowlane, metale i rudy, produkty chemiczne oraz ładunki intermodalne. W 2012 roku Grupa przetransportowała 116,7 milionów ton ładunków, a praca przewozowa wykonana w Polsce wyniosła 29,6 miliarda tkm[1].
Celami strategicznymi PKP CARGO są: poprawa efektywności operacyjnej w celu utrzymania kosztów pod kontrolą, utrzymanie pozycji lidera w Polsce, rozwijanie działalności
w rosnących i atrakcyjnych segmentach rynku w Polsce (przede wszystkim przewozy intermodalne oraz produkty petrochemiczne), a także rozwijanie działalności na rynkach zagranicznych.
Znacząca skala działalności, silna pozycja rynkowa i stale poprawiana efektywność pozwalają Grupie PKP CARGO generować dobre wyniki finansowe. W 2012 roku Spółka wypracowała 766,8 mln zł EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację i odpisy aktualizujące) oraz 267,4 mln zł zysku netto przy przychodach sięgających blisko 5,2 mld zł.
Wybrane dane ze skonsolidowanych sprawozdań finansowych Grupy
Wybrane dane finansowe* (w mln zł) |
2010 |
2011 |
2012 |
I poł. 2012 |
I poł. 2013 |
Przychody z działalności operacyjnej |
4.779 |
5.577 |
5.173 |
2.523 |
2.291 |
EBITDA[2] |
563,4 |
927,6 |
766,8 |
393,4 |
312,3 |
Zysk netto |
31,6 |
411,6 |
267,4 |
136,6 |
76,8 |
*Przygotowane według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF).
PKP CARGO w swojej obecnej formie prawnej powstało w 2001 roku w ramach procesu restrukturyzacji PKP S.A., która jest właścicielem 100 proc. akcji Spółki.
Oferta publiczna
Dom Maklerski PKO Banku Polskiego, Goldman Sachs International oraz Morgan Stanley & Co. International pełnią funkcję Globalnych Koordynatorów oraz Współzarządzających Księgą Popytu. Dodatkowo Dom Maklerski PKO Banku Polskiego pełni funkcję Oferującego. Rolę Współzarządzających Księgą Popytu pełnią także Ipopema Securities, Raiffeisen Centrobank AG i UniCredit. Krajowymi Współprowadzącymi Księgę Popytu są Dom Inwestycyjny Investors oraz Mercurius Dom Maklerski.
Planowana oferta oraz dopuszczenie i wprowadzenie akcji do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., są uzależnione od uzyskania wszystkich niezbędnych zezwoleń, w tym również stosownych decyzji udzielonych przez Komisję Nadzoru Finansowego, decyzji w zakresie rejestracji akcji Spółki w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych S.A. oraz dopuszczenia i wprowadzenia akcji Spółki do obrotu na rynku regulowanym prowadzonym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
Zgodnie z założeniami, planowana Oferta ma być skierowana do inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych w Polsce oraz kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych („QIB”) w Stanach Zjednoczonych Ameryki zgodnie z Przepisem 144A wydanym na podstawie amerykańskiej ustawy o papierach wartościowych z 1933 r. (U.S. Securities Act) oraz do innych inwestorów instytucjonalnych poza Stanami Zjednoczonymi Ameryki (z wyłączeniem Polski) zgodnie z Regulacją S wydaną na podstawie U.S. Securities Act.
Zgodnie z zawartym porozumieniem, pracownicy PKP CARGO otrzymają akcje Spółki objęte dwuletnią blokadą sprzedaży. Szczegółowe informacje na temat akcji pracowniczych będą dostępne w prospekcie emisyjnym.
Po zakończeniu Oferty (po uwzględnieniu rozwodnienia wynikającego z emisji akcji dla pracowników, zgodnie z podpisanym Paktem Gwarancji Pracowniczych), PKP S.A. pozostanie większościowym akcjonariuszem z udziałem powyżej 50%.
Przeprowadzenie Oferty planowane jest na IV kwartał 2013 roku, zależnie od warunków rynkowych.