– W ciągu 32 miesięcy od rozpoczęcia inwestycji, łącznie z pracami projektowymi i uzyskaniem pozwolenia na budowę, powstanie kompletny hub morski, który w przyszłości stanie się ważnym elementem naftowego krwiobiegu łączącego Bałtyk z Morzem Śródziemnym – powiedział Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa podczas wizyty na terenie budowy Terminala Naftowego i Naftoportu.
PERN w 2013 r. rozpoczął na terenie Portu Gdańsk budowę pierwszego w kraju Terminala Naftowego. To strategiczna inwestycja spółki przeznaczona do magazynowania i przeładunku ropy naftowej, produktów naftowych i chemikaliów o łącznej pojemności 700 tys. m sześć. z czego ok. 375 tys. m sześć. dla ropy naftowej, a 325 tys. m sześć. dla pozostałych produktów. Budowa terminalu realizowana jest w dwóch etapach.
Minister podkreślił, że budowany w Gdańsku terminal naftowy jest gotowy w 67 proc. i ma zostać oddany do użytku na koniec 2015 r.
– Szybka realizacja tej sztandarowej inwestycji PERN Przyjaźń to dobra wiadomość zarówno dla krajowej gospodarki jak i całego regionu pomorskiego. Spodziewany wzrost przychodów wynikający z realizacji projektu Terminalu Naftowego dla budżetu państwa oraz spółek położonych w obrębie portu rocznie będzie wynosił od 70 mln zł do ponad 100 mln zł – powiedział Włodzimierz Karpiński.
Finalizacja pierwszego etapu inwestycji z przeznaczeniem na ropę naftową planowana jest pod koniec 2015 r. Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.
Trwający obecnie pierwszy etap obejmuje m.in. sześć zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. metrów sześć. każdy oraz infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Drugi etap zakłada budowę zbiorników o łącznej pojemności 325 tys. metrów sześć. do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów.
Źródło: Ministerstwo Skarbu Państwa