EnergetykaGaz.Wszystko

Karpiński: Ustawa terminalowa przyspieszy budowę gazociągów

Rada Ministrów przyjęła nowelizację tzw. ustawy terminalowej przygotowaną przez Ministerstwo Skarbu Państwa. Wejście w życie nowych przepisów znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa energetycznego Polski – przyspieszając budowę i modernizację gazociągów przesyłowych.

Nowelizacja przepisów jest ważna dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Najważniejsze zmiany, które wprowadza to rozszerzenie katalogu inwestycji, które mogą być realizowane w szybszym trybie, czyli tzw. inwestycji towarzyszących – niezbędnych do optymalnego wykorzystania możliwości terminalu LNG w Świnoujściu wraz z międzysystemowymi gazociągami Polska-Czechy, Polska-Litwa i Polska – Słowacja.

– Nowelizacja daje możliwość szybkiej i sprawnej budowy sieci około 3,4 tys. km gazociągów, które zlokalizowane będą głównie w Południowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej Polsce. Ich budowa pozwoli na zwiększenie możliwości wykorzystania gazu z terminalu LNG i zapewnienie bezpieczeństwa dostaw wszystkim krajowym odbiorcom – powiedział Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa.

Rozszerzenie katalogu inwestycji objętych ustawą umożliwi również integrację krajowego systemu przesyłowego z systemami krajów ościennych, w szczególności połączeń na linii północ-południe i integrację połączeń w rejonie Morza Bałtyckiego. Inwestycje te, wraz z rozbudową terminalu LNG oraz krajową siecią przesyłową, będą tworzyć wspólny regionalny rynek gazu oraz umożliwią eksport ewentualnych nadwyżek surowca.

– Zintegrowanie krajowego rynku gazu z rynkami naszych sąsiadów, w tym przede wszystkim krajów UE, przyczyni się do budowy konkurencyjnego rynku gazu w Polsce i zwiększy bezpieczeństwo dostaw dla odbiorców końcowych – powiedział Włodzimierz Karpiński.

Nowelizacja wprowadza również szereg uproszczeń w postępowaniu administracyjnym, opartych na doświadczeniach w stosowaniu przepisów specustawy od 2009 r.

Z szacunków wynika, że wejście w życie ustawy pozytywnie wpłynie na konkurencyjność polskiej gospodarki, poprawi sytuację na rynku pracy i ożywi koniunkturę gospodarczą. Będzie miała również pozytywne skutki finansowe dla sektora finansów publicznych.

Na podstawie obecnie obowiązującej  ustawy terminalowej  (ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu) budowany jest terminal LNG i grupa gazociągów w północno-zachodniej części Polski o łącznej długości około 940 km, obejmująca m.in.: Gazociąg Świnoujście-Szczecin, Gazociąg Szczecin-Gdańsk, Gazociąg Szczecin-Lwówek, Gazociąg Włocławek-Gdynia, Gazociąg Rembelszczyzna-Gustorzyn.


Powiązane artykuły

Rafineria Schwedt. Fot. PCK Raffinerie GmbH.

Rafineria Schwedt dostanie pozew od ekologów. Polska pójdzie ich śladem?

Niemiecka organizacja ekologiczna Deutsche Umwelthilfe (DUH) chce zaskarżyć wydanie specpozwolenia dla rafinerii PCK w Schwedt, które dotyczy emisji dwutlenku siarki...

Gdy Bliski Wschód płonie właściciele tankowców tracą zarobek

Nawet o 30 procent wzrosły ceny za czarter supertankowców na linii Zatoka Perska-Azja. Firmy informują, że jest co raz mniej...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X