icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Karpiński: Ustawa terminalowa przyspieszy budowę gazociągów

Rada Ministrów przyjęła nowelizację tzw. ustawy terminalowej przygotowaną przez Ministerstwo Skarbu Państwa. Wejście w życie nowych przepisów znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa energetycznego Polski – przyspieszając budowę i modernizację gazociągów przesyłowych.

Nowelizacja przepisów jest ważna dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Najważniejsze zmiany, które wprowadza to rozszerzenie katalogu inwestycji, które mogą być realizowane w szybszym trybie, czyli tzw. inwestycji towarzyszących – niezbędnych do optymalnego wykorzystania możliwości terminalu LNG w Świnoujściu wraz z międzysystemowymi gazociągami Polska-Czechy, Polska-Litwa i Polska – Słowacja.

– Nowelizacja daje możliwość szybkiej i sprawnej budowy sieci około 3,4 tys. km gazociągów, które zlokalizowane będą głównie w Południowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej Polsce. Ich budowa pozwoli na zwiększenie możliwości wykorzystania gazu z terminalu LNG i zapewnienie bezpieczeństwa dostaw wszystkim krajowym odbiorcom – powiedział Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa.

Rozszerzenie katalogu inwestycji objętych ustawą umożliwi również integrację krajowego systemu przesyłowego z systemami krajów ościennych, w szczególności połączeń na linii północ-południe i integrację połączeń w rejonie Morza Bałtyckiego. Inwestycje te, wraz z rozbudową terminalu LNG oraz krajową siecią przesyłową, będą tworzyć wspólny regionalny rynek gazu oraz umożliwią eksport ewentualnych nadwyżek surowca.

– Zintegrowanie krajowego rynku gazu z rynkami naszych sąsiadów, w tym przede wszystkim krajów UE, przyczyni się do budowy konkurencyjnego rynku gazu w Polsce i zwiększy bezpieczeństwo dostaw dla odbiorców końcowych – powiedział Włodzimierz Karpiński.

Nowelizacja wprowadza również szereg uproszczeń w postępowaniu administracyjnym, opartych na doświadczeniach w stosowaniu przepisów specustawy od 2009 r.

Z szacunków wynika, że wejście w życie ustawy pozytywnie wpłynie na konkurencyjność polskiej gospodarki, poprawi sytuację na rynku pracy i ożywi koniunkturę gospodarczą. Będzie miała również pozytywne skutki finansowe dla sektora finansów publicznych.

Na podstawie obecnie obowiązującej  ustawy terminalowej  (ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu) budowany jest terminal LNG i grupa gazociągów w północno-zachodniej części Polski o łącznej długości około 940 km, obejmująca m.in.: Gazociąg Świnoujście-Szczecin, Gazociąg Szczecin-Gdańsk, Gazociąg Szczecin-Lwówek, Gazociąg Włocławek-Gdynia, Gazociąg Rembelszczyzna-Gustorzyn.

Rada Ministrów przyjęła nowelizację tzw. ustawy terminalowej przygotowaną przez Ministerstwo Skarbu Państwa. Wejście w życie nowych przepisów znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa energetycznego Polski – przyspieszając budowę i modernizację gazociągów przesyłowych.

Nowelizacja przepisów jest ważna dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Najważniejsze zmiany, które wprowadza to rozszerzenie katalogu inwestycji, które mogą być realizowane w szybszym trybie, czyli tzw. inwestycji towarzyszących – niezbędnych do optymalnego wykorzystania możliwości terminalu LNG w Świnoujściu wraz z międzysystemowymi gazociągami Polska-Czechy, Polska-Litwa i Polska – Słowacja.

– Nowelizacja daje możliwość szybkiej i sprawnej budowy sieci około 3,4 tys. km gazociągów, które zlokalizowane będą głównie w Południowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej Polsce. Ich budowa pozwoli na zwiększenie możliwości wykorzystania gazu z terminalu LNG i zapewnienie bezpieczeństwa dostaw wszystkim krajowym odbiorcom – powiedział Włodzimierz Karpiński, minister Skarbu Państwa.

Rozszerzenie katalogu inwestycji objętych ustawą umożliwi również integrację krajowego systemu przesyłowego z systemami krajów ościennych, w szczególności połączeń na linii północ-południe i integrację połączeń w rejonie Morza Bałtyckiego. Inwestycje te, wraz z rozbudową terminalu LNG oraz krajową siecią przesyłową, będą tworzyć wspólny regionalny rynek gazu oraz umożliwią eksport ewentualnych nadwyżek surowca.

– Zintegrowanie krajowego rynku gazu z rynkami naszych sąsiadów, w tym przede wszystkim krajów UE, przyczyni się do budowy konkurencyjnego rynku gazu w Polsce i zwiększy bezpieczeństwo dostaw dla odbiorców końcowych – powiedział Włodzimierz Karpiński.

Nowelizacja wprowadza również szereg uproszczeń w postępowaniu administracyjnym, opartych na doświadczeniach w stosowaniu przepisów specustawy od 2009 r.

Z szacunków wynika, że wejście w życie ustawy pozytywnie wpłynie na konkurencyjność polskiej gospodarki, poprawi sytuację na rynku pracy i ożywi koniunkturę gospodarczą. Będzie miała również pozytywne skutki finansowe dla sektora finansów publicznych.

Na podstawie obecnie obowiązującej  ustawy terminalowej  (ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu) budowany jest terminal LNG i grupa gazociągów w północno-zachodniej części Polski o łącznej długości około 940 km, obejmująca m.in.: Gazociąg Świnoujście-Szczecin, Gazociąg Szczecin-Gdańsk, Gazociąg Szczecin-Lwówek, Gazociąg Włocławek-Gdynia, Gazociąg Rembelszczyzna-Gustorzyn.

Najnowsze artykuły