Do terminala LNG w Świnoujściu dotarł gazowiec Al Halma z kolejną dostawą gazu skroplonego. Gazowiec typu Q-Flex Al-, którego pojemność wynosi 210 tys. m sześc. dostarczył do Polski już 19 transportów LNG.
Komercyjne dostawy LNG do Polski odbywają się regularnie już od roku. Po 2018 roku katarskie gazowce będą częściej gościły na redzie polskiego gazoportu.
Pojemność jednostki typu Q-Flex wynosi ok. 210 tys. m sześc. Możliwości regazyfikacyjne terminalu w Świnoujściu wynoszą 5 mld m sześc. rocznie. Operator obiektu, firma Gaz – System, podjęła już decyzję o zwiększeniu tego potencjału do 7,5 mld m sześc. poprzez zainstalowanie dodatkowych regazyfiktarów. W perspektywie jest również budowa trzeciego zbiornika. Na terenie gazoportu jest już przygotowane miejsce pod tę inwestycję. Po jej realizacji możliwości rozładunku LNG zwiększyłyby się do 10 mld m sześc. rocznie.
PGNiG, odbiorca surowca z Bliskiego Wschodu, jest na zadowolone ze współpracy z Qatargas. Dlatego też w marcu br. polska firma zawarła z Katarczykami dodatkową umowę do obowiązującej umowy długoterminowej. Zgodnie z jej warunkami Qatargas zwiększy wolumen dostarczanego do Polski LNG do 2 milionów ton rocznie (tj. około 2,7 mld m sześc. gazu po regazyfikacji).
Nowa umowa wejdzie w życie 1 stycznia 2018 r. i będzie obowiązywała do czerwca 2034 roku.Przypomnijmy, że zawarta w 2009 roku umowa na dostawy gazu z Kataru ma obowiązywać przez 20 lat, do 2034 r. Na jej podstawie Qatargas dostarcza rocznie PGNiG 1 mln ton LNG, czyli ok. 1,5 mld m 3.
BiznesAlert.pl