BezpieczeństwoInfrastrukturaWszystkoŻegluga

Kister: Przekopem w zapędy militarne Obwodu Kaliningradzkiego

Są szanse, że za sześć lat rozpocznie się budowa przekopu Mierzei Wiślanej, choć jeszcze w ub.r. premier Donald Tusk odrzucał możliwość utworzenia kanału łączącego wody zalewu z Zatoką Gdańską. Teraz rząd radykalnie zmienia zdanie, a Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wciąga projekt na listę prac legislacyjnych rządu – poinformował Dziennik Bałtycki. 

– Zwracam uwagę na korzyści ekonomiczne tego przedsięwzięcia związane z transportem, logistyką w obszarze Zalewu Wiślanego, który niestety obecnie nie daje nam tych możliwości. A tego rodzaju akwen dawać je przecież powinien. Dzieje się tak ze względu na polityczne poczynania ze strony Federacji Rosyjskiej – uważa w rozmowie z naszym portalem dr Łukasz Kister, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

W jego opinii nowa droga wodna, którą dałoby nam przekopanie Mierzei Wiślanej i otwarty dostęp do Bałtyku, stanowi także element wizerunkowy, marketingowy w rozmowach z Rosją. Taka inwestycja dawałaby możliwość uniezależnienia się od korzystania z drogi wodnej przez Obwód Kaliningradzki. Powodowałaby wzrost znaczenia miast nad Zalewem Wiślanym.

– Widzę tu szereg „miękkich elementów”, które zapewniłyby silną przewagę, poza twardymi wskaźnikami ekonomicznymi wynikającymi z korzyści z transportu, gospodarki morskiej – przekonuje Łukasz Kister. – Pomijanym elementem, choć dziś bardzo newralgicznym, jest postrzeganie Obwodu Kaliningradzkiego, jako strategicznego punktu w przypadku jakiegokolwiek konfliktu z Federacją Rosyjską. Dla nas przekop przez Mierzeję Wiślaną nie byłby niczym kluczowym w aspekcie taktycznym czy operacyjnym. Natomiast z punktu widzenia strategicznego ten akwen mógłby odegrać szczególną rolę, o ile mielibyśmy niezakłócony dostęp na drodze między otwartym morzem, a Zalewem Wiślanym.

W przypadku jakiegoś nie – otwartego konfliktu polsko-rosyjskiego, wykorzystującego przewagi liczebne, taka droga morska byłaby niezwykle ważnym rozwiązaniem. Umożliwiłaby powstrzymanie zapędów militarnych ze strony Obwodu Kaliningradzkiego.

– O tym należy pamiętać – uważa ekspert Instytutu Jagiellońskiego. – Decyzja o tym, co zrobić z Mierzeją Wiślaną: czy ją przekopać, nie powinna być wyłącznie podyktowana ani liczbami, ani aspektem wizerunkowym, ale całościową, kompleksową analizą strategiczną tego, do czego może służyć nowa droga morska, łącząca Zalew Wiślany i otwarte morze – uważa na zakończenie Łukasz Kister.


Powiązane artykuły

Uroczystość podpisania listów intencyjnych. Fot. ARP

Agencja Rozwoju Przemysłu wesprze sektor obronny. Są trzy deklaracje

Agencja Rozwoju Przemysłu podpisała trzy listy intencyjne w sektorze obronnym. Celem każdego z tych porozumień, jak podkreśla ARP, ma być...

Orka coraz bliżej? Rządowi kończy się czas

Zespół Zadaniowy ds. programu Orka zakończył przygotowanie rekomendacji dla Rady Ministrów. Rząd zobowiązał się wyłonić partnera do końca roku, tym...
Specjalny wysłannik USA na Ukrainę i Rosję, generał Keith Kellogg. Fot.: PAP / EPA / Boris Roessler

Odchodzi specjalny wysłannik Trumpa ds. Ukrainy

Według doniesień medialny Keith Kellog, specjalny wysłannik Trumpa ds. Ukrainy ma zamiar odejść ze swojego stanowiska w styczniu. Dyplomata jest...

Udostępnij:

Facebook X X X