BezpieczeństwoInfrastrukturaWszystkoŻegluga

Kister: Przekopem w zapędy militarne Obwodu Kaliningradzkiego

Są szanse, że za sześć lat rozpocznie się budowa przekopu Mierzei Wiślanej, choć jeszcze w ub.r. premier Donald Tusk odrzucał możliwość utworzenia kanału łączącego wody zalewu z Zatoką Gdańską. Teraz rząd radykalnie zmienia zdanie, a Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wciąga projekt na listę prac legislacyjnych rządu – poinformował Dziennik Bałtycki. 

– Zwracam uwagę na korzyści ekonomiczne tego przedsięwzięcia związane z transportem, logistyką w obszarze Zalewu Wiślanego, który niestety obecnie nie daje nam tych możliwości. A tego rodzaju akwen dawać je przecież powinien. Dzieje się tak ze względu na polityczne poczynania ze strony Federacji Rosyjskiej – uważa w rozmowie z naszym portalem dr Łukasz Kister, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

W jego opinii nowa droga wodna, którą dałoby nam przekopanie Mierzei Wiślanej i otwarty dostęp do Bałtyku, stanowi także element wizerunkowy, marketingowy w rozmowach z Rosją. Taka inwestycja dawałaby możliwość uniezależnienia się od korzystania z drogi wodnej przez Obwód Kaliningradzki. Powodowałaby wzrost znaczenia miast nad Zalewem Wiślanym.

– Widzę tu szereg „miękkich elementów”, które zapewniłyby silną przewagę, poza twardymi wskaźnikami ekonomicznymi wynikającymi z korzyści z transportu, gospodarki morskiej – przekonuje Łukasz Kister. – Pomijanym elementem, choć dziś bardzo newralgicznym, jest postrzeganie Obwodu Kaliningradzkiego, jako strategicznego punktu w przypadku jakiegokolwiek konfliktu z Federacją Rosyjską. Dla nas przekop przez Mierzeję Wiślaną nie byłby niczym kluczowym w aspekcie taktycznym czy operacyjnym. Natomiast z punktu widzenia strategicznego ten akwen mógłby odegrać szczególną rolę, o ile mielibyśmy niezakłócony dostęp na drodze między otwartym morzem, a Zalewem Wiślanym.

W przypadku jakiegoś nie – otwartego konfliktu polsko-rosyjskiego, wykorzystującego przewagi liczebne, taka droga morska byłaby niezwykle ważnym rozwiązaniem. Umożliwiłaby powstrzymanie zapędów militarnych ze strony Obwodu Kaliningradzkiego.

– O tym należy pamiętać – uważa ekspert Instytutu Jagiellońskiego. – Decyzja o tym, co zrobić z Mierzeją Wiślaną: czy ją przekopać, nie powinna być wyłącznie podyktowana ani liczbami, ani aspektem wizerunkowym, ale całościową, kompleksową analizą strategiczną tego, do czego może służyć nowa droga morska, łącząca Zalew Wiślany i otwarte morze – uważa na zakończenie Łukasz Kister.


Powiązane artykuły

Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...
Prezydent USA Donald Trump przemawia podczas wydarzenia w Centrum Sztuk Widowiskowych im. Johna F. Kennedy'ego w Waszyngtonie, D.C., USA. PAP/EPA

USA nie przewidują rychłego końca wojny po szczycie Trump-Putin

Sekretarz stanu USA Marco Rubio nie spodziewa się rychłego zakończenia inwazji Rosji na Ukrainę. – Kompleksowe rozwiązanie konfliktu rosyjsko-ukraińskiego zajmie...
Prezydent RP Karol Nawrocki, wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz i mianowany na stopień generała brygady, szef Pionu Operacyjnego ds. NATO pułkownik Mieczysław Malec, foto: PAP/Leszek Szymański

Ośmiu nowych generałów w Wojsku Polskim

W przeddzień Święta Wojska Polskiego prezydent Karol Nawrocki wręczył w Belwederze akty mianowania na stopnie generalskie ośmiu oficerom Wojska Polskiego....

Udostępnij:

Facebook X X X