icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Kolejne protesty przeciwko prywatyzacji PKP Energetyki

(Rzeczpospolita/CIRE)

Nie milkną głosy sprzeciwu wobec prywatyzacji PKP Energetyki. List w tej sprawie do organów unijnych, przedstawicieli rządu oraz do prezydenta Andrzeja Dudy wystosowały Związek Zawodowy Maszynistów i Polskie Lobby Przemysłowe.

Polskie Lobby Przemysłowe i Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych sprzeciwiają się sprzedaży PKP Energetyka funduszowi inwestycyjnemu CVC Capital Partners. Jak uzasadniają, kolejowa spółka energetyczna jest newralgicznym elementem kolejowego systemu transportowego w Polsce, a ponadto jest szczególnego rodzaju monopolem naturalnym. Jak podkreślają, takie podmioty na całym świecie pozostają w rękach państwa.

Sygnatariusze listu zwracają też uwagę, że prywatyzacja podobnej infrastruktury kolejowej w Wielkiej Brytanii wskazuje, że nowy prywatny właściciel dąży do maksymalizacji zysków i minimalizacji wydatków na nowe inwestycje, zwłaszcza takich, które mają długi okres zwrotu. W ich ocenie jest również bardzo prawdopodobne, że przyszły nowy właściciel PKP Energetyka, którym ma być zarejestrowany w Luksemburgu fundusz inwestycyjny CVC Capital Partners, będzie nie tylko zyski odprowadzać do Luksemburga, lecz także w celu ich powiększenia – podniesie koszty swoich usług, co odbije się na cenie kolejowych usług transportowych w naszym kraju.

Związkowcy i PLP zaznaczają też, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju sprzedaje spółkę rentowną, przynoszącą dochody i zaznaczają, że fundusze inwestycyjne często okazują się pośrednikami i kupioną własność sprzedają z zyskiem kolejnemu właścicielowi.

– Po pozbyciu się tak strategicznej spółki na rzecz CVC Capital Partners, Skarb Państwa nie będzie już miał wpływu na to, kto zostanie jej ostatecznym właścicielem. Utraci też wpływ na inwestycje modernizacyjne – twierdzą autorzy pisma i domagają się anulowania decyzji o sprzedaży PKP Energetyka i zachowania nad nią kontroli państwa.

List związkowców i PLP adresowany był do prezydenta Andrzeja Dudy, ale jak twierdzi „Rzeczpospolita”, trafił też do resortu obrony narodowej, a także do dwóch dyrekcji Komisji Europejskiej: ds. transportu oraz konkurencji.

Dziennik przypomina, że obie unijne dyrekcje zajmują się sprawą prywatyzacji PKP Energetyki między innymi ze względu na wcześniejsze postulaty byłego ministra transportu Jerzego Polaczka oraz europosła Tomasza Piotra Poręby.

Jednak jak wynika z relacji gazety, unijna dyrekcja ds. konkurencji uznała, że sprzedaż PKP Energetyki nie stwarza zagrożenia dla stanu konkurencji na rynku i dlatego przyjęła procedurę uproszczoną dla jej rozpatrywania. Sprawa ma być rozstrzygnięta do 16 września – wynika z informacji „Rz”. Jednocześnie Maciej Chmielowski z biura prasowego UOKiK tłumaczy w dzienniku, że transakcja trafiła na poziom unijny ze względu na wielkość obrotów jej uczestników.

Przypominamy, że pod koniec lipca Polskie Koleje Państwowe podpisały z funduszem CVC Capital Partners przedwstępną umowę sprzedaży akcji PKP Energetyki. Kolejową spółkę energetyczną wyceniono na 1,965 mld zł, co po korekcie o wartość długu dało cenę na poziomie 1,410 mld zł. Po podpisaniu umowy sprzedaży CVC Capital Partners zapowiadała zamknięcie transakcji w trzecim kwartale 2015 r. Zgodę na jej sfinalizowanie udzieliło już Nadzwyczajne Walne Zgromadzenia Akcjonariuszy PKP.

(Rzeczpospolita/CIRE)

Nie milkną głosy sprzeciwu wobec prywatyzacji PKP Energetyki. List w tej sprawie do organów unijnych, przedstawicieli rządu oraz do prezydenta Andrzeja Dudy wystosowały Związek Zawodowy Maszynistów i Polskie Lobby Przemysłowe.

Polskie Lobby Przemysłowe i Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych sprzeciwiają się sprzedaży PKP Energetyka funduszowi inwestycyjnemu CVC Capital Partners. Jak uzasadniają, kolejowa spółka energetyczna jest newralgicznym elementem kolejowego systemu transportowego w Polsce, a ponadto jest szczególnego rodzaju monopolem naturalnym. Jak podkreślają, takie podmioty na całym świecie pozostają w rękach państwa.

Sygnatariusze listu zwracają też uwagę, że prywatyzacja podobnej infrastruktury kolejowej w Wielkiej Brytanii wskazuje, że nowy prywatny właściciel dąży do maksymalizacji zysków i minimalizacji wydatków na nowe inwestycje, zwłaszcza takich, które mają długi okres zwrotu. W ich ocenie jest również bardzo prawdopodobne, że przyszły nowy właściciel PKP Energetyka, którym ma być zarejestrowany w Luksemburgu fundusz inwestycyjny CVC Capital Partners, będzie nie tylko zyski odprowadzać do Luksemburga, lecz także w celu ich powiększenia – podniesie koszty swoich usług, co odbije się na cenie kolejowych usług transportowych w naszym kraju.

Związkowcy i PLP zaznaczają też, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju sprzedaje spółkę rentowną, przynoszącą dochody i zaznaczają, że fundusze inwestycyjne często okazują się pośrednikami i kupioną własność sprzedają z zyskiem kolejnemu właścicielowi.

– Po pozbyciu się tak strategicznej spółki na rzecz CVC Capital Partners, Skarb Państwa nie będzie już miał wpływu na to, kto zostanie jej ostatecznym właścicielem. Utraci też wpływ na inwestycje modernizacyjne – twierdzą autorzy pisma i domagają się anulowania decyzji o sprzedaży PKP Energetyka i zachowania nad nią kontroli państwa.

List związkowców i PLP adresowany był do prezydenta Andrzeja Dudy, ale jak twierdzi „Rzeczpospolita”, trafił też do resortu obrony narodowej, a także do dwóch dyrekcji Komisji Europejskiej: ds. transportu oraz konkurencji.

Dziennik przypomina, że obie unijne dyrekcje zajmują się sprawą prywatyzacji PKP Energetyki między innymi ze względu na wcześniejsze postulaty byłego ministra transportu Jerzego Polaczka oraz europosła Tomasza Piotra Poręby.

Jednak jak wynika z relacji gazety, unijna dyrekcja ds. konkurencji uznała, że sprzedaż PKP Energetyki nie stwarza zagrożenia dla stanu konkurencji na rynku i dlatego przyjęła procedurę uproszczoną dla jej rozpatrywania. Sprawa ma być rozstrzygnięta do 16 września – wynika z informacji „Rz”. Jednocześnie Maciej Chmielowski z biura prasowego UOKiK tłumaczy w dzienniku, że transakcja trafiła na poziom unijny ze względu na wielkość obrotów jej uczestników.

Przypominamy, że pod koniec lipca Polskie Koleje Państwowe podpisały z funduszem CVC Capital Partners przedwstępną umowę sprzedaży akcji PKP Energetyki. Kolejową spółkę energetyczną wyceniono na 1,965 mld zł, co po korekcie o wartość długu dało cenę na poziomie 1,410 mld zł. Po podpisaniu umowy sprzedaży CVC Capital Partners zapowiadała zamknięcie transakcji w trzecim kwartale 2015 r. Zgodę na jej sfinalizowanie udzieliło już Nadzwyczajne Walne Zgromadzenia Akcjonariuszy PKP.

Najnowsze artykuły