AlertWszystko

Kolejowy szlak przyszłości – linia transkaspijska

(Trend/Julia Krajcarz)

3 sierpnia do Baku dotarł w trakcie próbnego przejazdu pierwszy pociąg, mający kursować na linii Chiny-Kazachstan-Azerbejdżan. Pociag, składający się z 82 kontenerów i 41 platform, wyruszył z chińskiego miasta Shihetsi, kierując się na kazachski Aktau, trasą transkaspijską dotarł do bakijskiego portu Elet.

Jest to alternatywna droga transportowa z Chin do Europy. Trasa jest w większości gotowa, a główną rolę w dalszym transporcie odgrywa właśnie Azerbejdżan.

Już na wrzesień planuje się przejazdy tą trasą z Baku dalej do Stambułu. W jeszcze dalszej perspektywie planowane jest stworzenie połączeń dla tych pociągów przez całą Europę, aż do Wielkiej Brytanii.

Wymiana towarowa Europy z Chinami trwała od wieków, ale szczególnie nasiliła się w ostatnich latach. W pierwszej połowie bieżącego roku Chiny były głównym partnerem handlowym Unii Europejskiej: są pierwszym eksporterem do Europy i jednym z głównych importerów dóbr europejskich. Do Europy z Chin przywozi się głównie ubrania, buty, zabawki, sprzęt elektroniczny, wyroby przemysłu motoryzacyjnego, maszynowego i inne.

Do 2011 roku główną drogą transportową towarów z Chin do Europy był szlak morski Szanghaj-Duisburg (Niemcy). Transport tą trasa trwał około 36 dni. W 2011 r. uruchomiono trasę kolejową z chińskiego Tsuntsin do niemieckiego Duisburga i tu przesył trwał około 16 dni.

Pociągiem na trasie Chiny-Kazachstan-Azerbejdżan-Turcja do 2020 r. planuje się przewieźć 300-400 tysięcy razy towary. Dla samego Azerbejdżanu byłby to zysk wielkości ok. 600-700 milionów dolarów.

Linia ta uczyniłaby z Azerbejdżanu bardzo ważny węzeł transportowy w tej części świata.

Obecnie magistrala kolejowa Baku-Tbilisi-Kars, będąca także ważną trasą przesyłową towarów do Europy – jest już na ukończeniu. Obecnie trwaja jeszcze ważne prace budowlano-modernizacyjne w bakijskim porcie Elet. W początkowym okresie port ma mieć mozliwoscoi przyjęcia 10 milionów ton towarów, a docelowo ma byc to 25 milionów ton.

Jednocześnie port ten będzie też ważną częścią trasy “Wschód-Zachód”, która ma łączyć kolejowo Europę z z krajami środkowo- i wschodnioazjatyckimi i Iranem. Wówczas Azerbejdżan, z racji swego położenia geograficznego, stanie niezwykle ważnym miejscem regulacji transportu dla kontynentu azjatyckiego i europejskiego.

 


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Hejt wymierzony w Najprzedszkole

We Wrocławiu matka czteroletniego chłopca, zorganizowała internetową nagonkę na prywatne przedszkole. Gdy dyrekcja rozwiązała z nią umowę, media rozpisały się...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X