Bez kategorii

Sejmowa komisja energii poparła zmiany w ustawach o biopaliwach i elektromobilności

Na wtorkowym posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju posłowie zajmą się kwestią handlu w niedzielę

Na wtorkowym posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju posłowie zajmą się kwestią handlu w niedzielę / fot: Sejm

Sejmowa komisja energii poparła projekt zmian wprowadzający nowe sposoby wyliczaniu tzw. Narodowego Celu Wskaźnikowego i włączający do niego nowe rodzaje paliw. Projekt daje też więcej czasu na spełnienie wymagań ustawy o elektromobilności.

Projekt ustala na lata 2020-2022 poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli średniego udziału biopaliw w zużyciu paliw na potrzeby transportu. Od 2020 r. w kolejnych latach nominalny NCW ma wynosić 8,5 proc., 8,6 i 8,7 proc. Projekt precyzuje też szereg innych czynników do obliczania realizacji tego celu.

Zakłada m.in. włączenie do NCW nowych rodzajów paliw. Proponuje, aby ustawa nie obejmowała jedynie zdefiniowanych paliw ciekłych, ale też inne paliwa stosowane w transporcie, które pojawiły się wraz z postępem technologii. Chodzi np. o sprężony gaz ziemny. Dodatkowo do NCW zaliczane mają być produkty pochodzące z procesu tzw. współuwodornienia. To produkcja biokomponentów z produktów pochodzenia naftowego oraz np. olejów roślinnych, tłuszczów, odpadków, biomasy itp. Wreszcie ustawa ma objąć również paliwa ciekłe zawierające biowodór – wyprodukowane przy użyciu biometanu, czyli oczyszczonego biogazu z biogazowni.

Zgodnie z projektem minimalny udział biokomponentów w benzynach silnikowych w latach 2020-2022 ma wynosić 3,20 proc. W oleju napędowym udział ten ma wynosić odpowiednio: 4,90 proc. w 2020 r., 4,95 proc. w 2021 r. i 5,00 proc. w 2022 r. Projekt zmienia też ustawę o elektromobilności, przesuwając o dwa lata niektóre terminy.

Chodzi o udział pojazdów elektrycznych we flotach pojazdów użytkowanych przez naczelne lub centralne organy administracji panstwowej i przez jednostki samorządu terytorialnego. 10-proc. udział samochodów elektrycznych w tych flotach ma być osiągnięty z początkiem 2022 r., a nie z początkiem 2020 r.

Ustawa o elektromobilności w obecnym brzmieniu mówi też, że określone jednostki samorządu od początku 2020 r. wykonują zadanie lub zlecają wykonywanie zadań publicznych podmiotowi, którego udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów przy wykonywaniu tego zadania wynosi 10 proc. Projekt zakłada, że termin zostanie przesunięty o dwa lata, do początku 2022 r.

Polska Agencja Prasowa


Powiązane artykuły

Emerytura

Pułapka dla emerytów. ZUS szybciej obetnie lub zawiesi świadczenie

Od września 2025 r. spadają limity dorabiania dla osób na wcześniejszych emeryturach. To oznacza, że wielu pracujących seniorów może łatwiej...
Elektrownia jądrowa. Źródło: Freepik

Polski atom bez planu na odpady i wodę? Aktywiści grzmią, resorty milczą

Aktywiści przedstawiają kolejne uwagi do rządowego programu budowy elektrowni jądrowych. Fundacja Mission Possible i Stowarzyszenie Eko-Unia wskazują brak planu na...
Laboratorium Wzorcowania Gazomierzy. Fot. Gaz-System

PSG wymieni ponad milion gazomierzy na inteligentne

Ogólnopolski projekt eGazomierz, realizowany przez Polską Spółkę Gazownictwa, wchodzi w kolejną fazę. Jego celem jest wymiana 1,38 mln tradycyjnych gazomierzy...

Udostępnij:

Facebook X X X