icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Komisja Europejska przeznaczy 130 milionów euro na rozbudowę terminalu LNG

Komisja Europejska zatwierdziła inwestycję o wartości 130 milionów euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) na rozbudowę terminalu skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu w północno-zachodniej Polsce.

130 mln euro na rozbudowę terminala LNG

Projekt zwiększy zdolność regazyfikacyjną, magazynowania i zapewni łatwy przesył terminalu LNG.- Finansowanie z EFRR było możliwe ze względu na ważny regionalny wymiar projektu. Gaz pochodzący z terminalu będzie przesyłany przez nowo budowane połączenia międzysystemowe do innych krajów, w tym do krajów bałtyckich: Słowacji, Czech i Ukrainy – podkreśla komisja w komunikacie.

Marosz Szefczovicz, wiceprzewodniczący komisji, wyraził zadowolenie z zaangażowania Polski przy realizacji polityki dywersyfikacyjnej, która leży u podstaw strategii unii energetycznej. – Jest to kolejny kluczowy krok wzmacniania bezpieczeństwa dostaw w całej Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej – podkreślił.

Dodał, że rosnąca konkurencja na regionalnym rynku gazu to zapewnianie przemysłowi (a także gospodarstwom domowym) bezpiecznej, niezawodnej i niedrogiej energii.

Komisja Europejska przypomina, że budowa terminalu LNG w Świnoujściu była możliwa dzięki dofinansowaniu w wysokości 224 mln euro w poprzednim okresie budżetowym UE.

Rozbudowa zdolności regazyfikacyjnych

Na początku października tego roku, spółka Polskie LNG, odpowiedzialna za terminal, podpisała umowę z firmą Selas-Linde, która dostarczy regazyfikatory SCV – urządzenia niezbędne do realizacji Programu Rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu. Urządzenia SCV są sercem gazoportu, dzięki temu terminal ma możliwość wysyłki gazu po regazyfikacji na poziomie 5 mld m sześc. gazu rocznie, a po rozbudowie zdolność ta zwiększy się do 7,5 mld m sześc.

Zakup regazyfikatorów SCV realizowany jest w ramach Programu Rozbudowy Terminalu LNG, który składa się z czterech projektów:

  • SCV – dodatkowa instalacja regazyfikacyjna – zwiększająca nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie.
  • Trzeci zbiornik LNG – poprawiający elastyczność pracy instalacji Terminalu LNG, dzięki zwiększeniu pojemności magazynowej o dodatkowe 180 tys. m sześc., co zapewni optymalną zdolność procesową składowania LNG.
  • Instalacja przeładunkowa LNG na kolej – rozszerza zakres świadczonych usług o możliwość załadunku LNG na kontenery ISO i cysterny kolejowe, co umożliwi dotarcie do nowych potencjalnych klientów.
  • Dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania.

Komisja Europejska/PLNG/Bartłomiej Sawicki

Komisja Europejska zatwierdziła inwestycję o wartości 130 milionów euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) na rozbudowę terminalu skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu w północno-zachodniej Polsce.

130 mln euro na rozbudowę terminala LNG

Projekt zwiększy zdolność regazyfikacyjną, magazynowania i zapewni łatwy przesył terminalu LNG.- Finansowanie z EFRR było możliwe ze względu na ważny regionalny wymiar projektu. Gaz pochodzący z terminalu będzie przesyłany przez nowo budowane połączenia międzysystemowe do innych krajów, w tym do krajów bałtyckich: Słowacji, Czech i Ukrainy – podkreśla komisja w komunikacie.

Marosz Szefczovicz, wiceprzewodniczący komisji, wyraził zadowolenie z zaangażowania Polski przy realizacji polityki dywersyfikacyjnej, która leży u podstaw strategii unii energetycznej. – Jest to kolejny kluczowy krok wzmacniania bezpieczeństwa dostaw w całej Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej – podkreślił.

Dodał, że rosnąca konkurencja na regionalnym rynku gazu to zapewnianie przemysłowi (a także gospodarstwom domowym) bezpiecznej, niezawodnej i niedrogiej energii.

Komisja Europejska przypomina, że budowa terminalu LNG w Świnoujściu była możliwa dzięki dofinansowaniu w wysokości 224 mln euro w poprzednim okresie budżetowym UE.

Rozbudowa zdolności regazyfikacyjnych

Na początku października tego roku, spółka Polskie LNG, odpowiedzialna za terminal, podpisała umowę z firmą Selas-Linde, która dostarczy regazyfikatory SCV – urządzenia niezbędne do realizacji Programu Rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu. Urządzenia SCV są sercem gazoportu, dzięki temu terminal ma możliwość wysyłki gazu po regazyfikacji na poziomie 5 mld m sześc. gazu rocznie, a po rozbudowie zdolność ta zwiększy się do 7,5 mld m sześc.

Zakup regazyfikatorów SCV realizowany jest w ramach Programu Rozbudowy Terminalu LNG, który składa się z czterech projektów:

  • SCV – dodatkowa instalacja regazyfikacyjna – zwiększająca nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie.
  • Trzeci zbiornik LNG – poprawiający elastyczność pracy instalacji Terminalu LNG, dzięki zwiększeniu pojemności magazynowej o dodatkowe 180 tys. m sześc., co zapewni optymalną zdolność procesową składowania LNG.
  • Instalacja przeładunkowa LNG na kolej – rozszerza zakres świadczonych usług o możliwość załadunku LNG na kontenery ISO i cysterny kolejowe, co umożliwi dotarcie do nowych potencjalnych klientów.
  • Dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania.

Komisja Europejska/PLNG/Bartłomiej Sawicki

Najnowsze artykuły