AlertInfrastrukturaLotniska

CPK musi być apolityczny. Co z finansowaniem projektu?

Jaką rolę miałby odgrywać Centralny Port Komunikacyjny w Europie? Kto go sfinansuje? Na Kongresie Rynku Lotniczego opowiadała o tym adwokat Marta Fredrych z firmy Baker McKenzie.

Wyzwania dla CPK

– Zaprojektowanie i budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego nie będzie dużym problemem – trudniejsze będzie uczynienie z niego hubu przesiadkowego o znaczeniu kontynentalnym. Zagraniczne przykłady podobnych inwestycji pokazują, że takie lotniska obsługują przede wszystkim loty lokalne. Powinno być ono zlokalizowane maksymalnie 30 minut drogi z centrum Warszawy i Łodzi, by ułatwić dojazd dla pracowników – powiedziała Fredrych i dodała, że potrzebny będzie też silny przewoźnik bazowy – miałyby nim zostać PLL LOT. – CPK miałby być hubem średniej wielkości, jak Oslo czy Monachium. Projekt ten powinien być apolityczny i dopuścić działalność linii niskobudżetowych, dostosowując infrastrukturę do ich potrzeb – mówiła.

Fredrych podkreśliła, że kluczowe będzie wybranie odpowiedniego modelu finansowania i realizacji projektu. – Wybierając model, najpierw powinno się przypisać konkretne ryzyka podmiotom, które będą nim najlepiej zarządzać. Kolejne pytaniem jest, kto za to zapłaci. Najprostsze wydaje się finansowanie z budżetu, ale pomoc banków mogłaby okazać się tańsza, a instytucje finansowe mogłyby pomóc wybrać bardziej doświadczonych partnerów. Ponadto zaangażowanie podmiotów prywatnych w finansowanie zwiększa prawdopodobieństwo powodzenia projektu – powiedziała.


Powiązane artykuły

Zawór gazowy. Źródło: freepik

Ukraina utrzyma dostęp do polskich gazociągów. Jest zgoda do 2026 roku

Gaz-System będzie oferował przepustowość ciągłą na kolejny rok gazowy 2025/2026 w kierunku z Polski na Ukrainę. Polski operator uzgodnił z...

Ponad miliard złotych z KPO na modernizację sieci elektroenergetycznej

Resort klimatu i środowiska podpisał umowę z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę przesyłową. Fundusze wyniosą ponad...
Prezes zarządu Grupy Enea, Grzegorz Kinelski. Fot. Biznes Alert

Enea chce inwestować w zieloną energię. “Bałtyk jest dzisiaj niezagospodarowany”

– Jesteśmy współwłaścicielem jednej z koncesji numer 5 na Bałtyku, więc myślę, że jak przyjdzie czas na tę koncesję, to...

Udostępnij:

Facebook X X X