Minister Infrastruktury i Rozwoju Maria Wasiak towarzyszyła Premier Ewie Kopacz podczas wizyty w województwie opolskim, gdzie przedstawiła informację o stanie prac nad Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Projekt Programu przeszedł już uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne. Kolejnym etapem będzie rozpatrzenie dokumentu przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego na najbliższym posiedzeniu – 27 sierpnia 2015 r. Przyjęcie nowego programu drogowego przez rząd jest planowane we wrześniu 2015 r.
Na realizację ujętych w Programie nowych zadań drogowych w latach 2014-2025 trafi 107 mld zł. Środki te będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji środków pochodzących z funduszy UE.
„Dzięki jego realizacji kierowcy będą mogli korzystać z pełnej, funkcjonalnej sieci bezpiecznych dróg szybkiego ruchu. Zgodnie z projektem Programu powstanie 3900 km nowych dróg oraz 57 obwodnic” – powiedziała minister Maria Wasiak.
Dzięki temu zostanie wypełnione zobowiązanie Polski podjęte w trakcie przystępowania do Unii Europejskiej, związane z domknięciem do 2030 r. sieci dróg szybkiego ruchu. Autostrady i drogi ekspresowe, które powstaną w wyniku realizacji PBDK 2014-2023 (2025) pozwolą na wcześniejsze wypełnienie tego zobowiązania.
Program określa także konieczne do poniesienia wydatki budżetu państwa związane z utrzymaniem istniejącej i na bieżąco oddawanej do użytkowania sieci dróg oraz przygotowaniem ich do realizacji, np. wykupy gruntów pod budowę dróg. Na te działania zostanie przeznaczonych 46,8 mld zł.
„W ramach PBDK będzie dodatkowo realizowany Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na drogach krajowych. Zostaną przebudowane najbardziej niebezpieczne miejsca na drogach krajowych, wybudowane lub przebudowane skrzyżowania, chodniki, przejścia dla pieszych, drogi rowerowe, zatoki autobusowe. Na ten cel możemy przeznaczyć nawet 4,8 mld zł” – podkreśliła minister Wasiak.
Przewidywany jest także alternatywny (pozabudżetowy) sposób finansowania inwestycji drogowych. Planowane jest powołanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, które będą miały za zadanie pozyskiwanie środków finansowych na zasadach rynkowych. Ten mechanizm jest planowany do zastosowania dla budowy A1 Tuszyn – Częstochowa, A18 Olszyna – Golnice oraz odcinka A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce.
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) jest dokumentem określającym cele rozwojowe w zakresie rozbudowy infrastruktury drogowej, harmonogram realizacji inwestycji służących ich osiągnięciu, źródła finansowania oraz wysokość planowanych nakładów. Celem głównym Programu jest budowa spójnego i nowoczesnego systemu dróg krajowych zapewniającego efektywne funkcjonowanie drogowego transportu osobowego i towarowego. Aby osiągnąć zamierzone cele, zakłada się realizację brakujących odcinków dróg ekspresowych i autostrad, przebudowę wybranych odcinków dróg krajowych oraz budowę obwodnic, które poprawią płynność ruchu w ośrodkach miejskich najbardziej obciążanych ruchem tranzytowym.
Docelowa sieć dróg krajowych zgodnie z projektem PBDK na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju