– Wojny lądowe w przyszłości będą wymagać elektryfikacji ciężkiego sprzętu, a najnowsze pojazdy Hyundai-Rotem będą napędzane wodorem. Nowe systemy rozwijane w ramach naszej grupy będą opierać się także na sztucznej inteligencji, co zmniejszy straty wśród żołnierzy i zwiększy efektywność ciężkiego sprzętu na polu walki – mówi Min Seung Cho, koreański inżynier i kierownik zespołu ds. rozwoju systemów MBT w Hyundai-Rotem w rozmowie z BiznesAlert.pl.
- Koreański inżynier podkreśla, że najnowocześniejszy czołg trzeciej generacji K3 będzie napędzany silnikiem elektrycznym, szerzej wykorzysta AI, a także będzie wyposażony w zaawansowany system kamuflażu, co zmniejszy podatność sprzętu na ogień z pocisków przeciwpancernych.
- – Wykorzystanie sztucznej inteligencji pomoże automatycznie wykrywać, rozpoznawać i identyfikować cele w czasie rzeczywistym, bez konieczności angażowania załogi. Ponadto takie rozwiązanie umożliwi kategoryzowanie poziomów zagrożenia, a także ułatwi podejmowanie decyzji przez dowódcę czołgu – ocenia Min Seung Cho.
- – Pierwsze bezzałogowe pojazdy naziemne zostały dostarczone koreańskiej armii już w lipcu 2021 roku i są w stałym użyciu od ponad dwóch lat. (…) Chcemy, aby produkcja tego sprzętu ruszyła w 2025 roku – zaznacza.
BiznesAlert.pl: Hyundai-Rotem planuje opracować czołg trzeciej generacji K3, który może zmienić oblicze pola bitwy. Czym się charakteryzuje ten sprzęt?
Min Seung Cho: K3 (NGMBT) będzie wyposażony w najnowsze technologie w zakresie mobilności, siły ognia i wytrzymałości. W pierwszym aspekcie zastosowany zostanie zelektryfikowany układ napędowy, który pozwoli na osiągnięcie wysokiej wydajności, co radykalnie zmniejszy poziom hałasu na polu bitwy.
Jeśli chodzi o siłę ognia, maszyna będzie wyposażona w bezzałogową wieżę z armatą gładkolufową kalibru 130 mm i system kierowania ognia opartym na sztucznej inteligencji. To z kolei pomoże poprawić zdolność ataku wyprzedzającego i zmniejszy obciążenie załogi.
Co ważne, K3 będzie posiadać oddzielny i zabezpieczony skład amunicji oraz system kamuflażu i aktywnej ochrony, które pomogą zmaksymalizować wytrzymałość sprzętu w obliczu ognia z pocisków przeciwpancernych.
Czy Hyundai-Rotem planuje wykorzystywać wodór jako paliwo do czołgów?
Przyszła wojna lądowa będzie wymagać elektryfikacji ciężkiego sprzętu, a wodór jest jedną z alternatyw. Obecnie opracowujemy układ napędowy z wodorowymi ogniwami paliwowymi. W tym segmencie nadal prowadzimy niezbędne badania. Musimy jeszcze usprawnić działanie układu ogniw paliwowych, zbiornika wodoru i kontrolę temperatury w najnowocześniejszych czołgach podstawowych.
Czy planują Państwo szerzej wykorzystać sztuczną inteligencję w swoich systemach obronnych?
Hyundai-Rotem planuje opracować system kierowania ogniem oparty na AI i zastosować go w przyszłych czołgach podstawowych, pojazdach opancerzonych i bezzałogowych pojazdach naziemnych (UGV).
Dla przykładu, taki innowacyjny system kierowania ogniem oparty na sztucznej inteligencji będzie mógł automatycznie wykrywać, rozpoznawać i identyfikować cele w czasie rzeczywistym, bez konieczności angażowania załogi. Ponadto takie rozwiązanie umożliwi kategoryzowanie poziomów zagrożenia, a także ułatwi podejmowanie decyzji przez dowódcę czołgu.
Jak wygląda rozwój bezzałogowych pojazdów naziemnych w Hyundai-Rotem? Czy złożyli Państwo taką ofertę polskiej armii?
Pierwsze pojazdy typu UGV zostały dostarczone koreańskiej armii już w lipcu 2021 roku i są w stałym użyciu od ponad dwóch lat. Udało nam się zakończyć prace nad uprawnieniem mobilności i jazdy autonomicznej. Chcemy, aby produkcja tego sprzętu ruszyła w 2025 roku.
Jeśli chodzi o ofertę dla polskiej armii, zaprezentowaliśmy nasz produkt na targach MSPO w Kielcach w 2022 i 2023 roku, ale polskie ministerstwo obrony narodowej nie podjęło decyzji o ewentualnym zakupie.
Rozmawiał Jacek Perzyński
Perzyński: Korea Południowa od lat jest gotowa do wojny. Przyglądamy się z bliska (REPORTAŻ)