DrogiInfrastrukturaWszystko

Kowalski: W najbliższych latach powinien nastąpić szybki rozwój technologii elektrycznych

Autobus elektryczny w Wielkiej Brytanii.

Partnerzy unijnego projektu ZEEUS (Zero Emission Urban Bus System) pracują nad tym, by autobusy elektryczne stały się zasadniczym elementem sieci autobusów miejskich w miastach UE. Projekt będzie realizowany do kwietnia 2017 r. W jego ramach testowana jest szeroka gama innowacyjnych technologii autobusów elektrycznych w Barcelonie, Bonn, Cagliari, Glasgow, Londyn, Münster, Pilzno i Sztokholm – napisał portal edroga.pl. Jaka jest przyszłość tego typu autobusów w miastach europejskich? 

– W aglomeracjach europejskich nie wszędzie można dojechać pociągiem czy tramwajem. Wobec tego autobusy będą niezbędne. Zgodnie z Białą Księgą plan jest taki, że do 2030 roku połowa autobusów miejskich musi być o napędzie niekonwencjonalnym, czyli nie-dieslowskim – informuje w rozmowie z naszym portalem Bogusław Kowalski, ekspert ZDG TOR, b. wiceminister transportu.

Jego zdaniem przewidywać zatem należy w najbliższych latach szybki rozwój technologii elektrycznych. Na dziś największy z nimi problem polega na tym, że są one bardzo drogie w eksploatacji.

– W ub. roku funkcjonował program „Gazela” finansowany w 100 proc. ze środków publicznych – przypomina Bogusław Kowalski. – Miasta de facto dostawały autobusy elektryczne za darmo. Ale nie było zbyt wielkiego entuzjazmu z ich wykorzystywaniem przez miasta. Bowiem pies jest pogrzebany w infrastrukturze. Trzeba ładować baterie, zbudować odpowiednią bazę techniczną itd. Jednak w poszczególnych miastach, także w Polsce, autobusy elektryczne jeżdżą już na stałe.

Np. – informuje dalej Bogusław Kowalski – w Poznaniu istnieje regularna linia między dworcem PKP, a lotniskiem Ławica, obsługiwana przez autobusy elektryczne produkcji Solarisa. W Warszawie z kolei jeżdżą takie pojazdy na trasie linii 222.

– Obowiązuje prawo podaży i popytu – mówi ekspert ZDG TOR. – Skoro Unia Europejska poprzez swoje regulacje kreuje bardzo duży popyt na tego typu technologie, pojawi się także podaż. Przemysł w najbliższym czasie będzie z pewnością dostarczał coraz lepszej jakości i tańsze pojazdy tego typu – stwierdza na zakończenie Bogusław Kowalski.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X