icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Krakowska komunikacja miejska będzie bezpłatna w dni ze smogiem

Radni przyjęli nowe zasady wprowadzania w Krakowie bezpłatnej komunikacji miejskiej w dni ze smogiem. Decyzja będzie podejmowania nie tylko w oparciu o prognozy jakości powietrza, ale o prognozy i pomiary ze stacji monitorujących stan powietrza. Z bezpłatnych przejazdów będzie mógł skorzystać każdy.

Od grudnia 2015 r., gdy Rada Miasta po raz pierwszy przyjęła uchwałę w tej sprawie to trzecia zmiana zasad. Władze miasta szukają rozwiązań, które najlepiej sprawdzą się w praktyce. „Prognozy nie do końca się sprawdzały. Wysokie stężenia zanieczyszczeń występowały, ale nie w aż tak dużym stopniu jak przewidywano, więc uznaliśmy, że powinniśmy to skorygować i wprowadzić system mieszany” – mówił PAP pełnomocnik prezydenta ds. jakości powietrza Paweł Ścigalski. „Nie ma metody idealnej. My postanowiliśmy pozostawić prognozy, dlatego, że dają one możliwość wcześniejszego informowania mieszkańców. Jednocześnie, gdyby prognozy okazały się nietrafione, będziemy mieć wyniki pomiarów zanieczyszczeń ze stacji monitoringu z godziny trzeciej nad ranem, co w przypadku stężeń pyłu zawieszonego powyżej 150 mikrogramów na metr sześcienny da możliwość szybkiej reakcji i wprowadzenia od godzin porannych, od pierwszych kursów autobusów i tramwajów bezpłatnej komunikacji” – wyjaśnił.

Bezpłatna komunikacja miejska będzie wprowadzana, jeśli w prognozie jakości powietrza specjaliści z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej wskażą na prawdopodobieństwo przekroczenia średnich poziomów stężeń pyłu PM10 w dowolnych dwóch z trzech ośmiogodzinnych przedziałów doby. Gdy prognoza takich informacji nie zawierała, ale średnia pomiarów ze wszystkich stacji monitoringu powietrza w Krakowie wskazała o godzinie 3 nad ranem faktyczne przekroczenia stężenia pyłu PM10 powyżej 150 mikrogramów na metr sześc., będą bezpłatne przejazdy komunikacją miejską – od rana do północy. Uprawnienia do bezpłatnych przejazdów będzie miał każdy korzystający z transportu miejskiego, a nie jak było do tej pory kierowcy z dowodem rejestracyjnym samochodu (mogło z nimi podróżować tyle osób, na ile miejsc zarejestrowany był pojazd).

Jak podkreślono w uzasadnieniu uchwały ta zmiana ma na celu zachęcenie jak największej liczby osób do rezygnacji z podróżowania własnym samochodem. Do tej pory część podróżnych nie decydowała się na komunikację zbiorową z powodu posiadania jednego dowodu rejestracyjnego, co w powiązaniu z różnymi kierunkami podróży osób korzystających z samochodu wykluczało możliwość skorzystania z bezpłatnych uprawnień. Takie rozwiązanie ma też służyć zmniejszeniu nierówności pomiędzy użytkownikami transportu: tymi, którzy mają auto i tymi, którzy go nie posiadają.

Oszacowano, że jeśli z bezpłatnej komunikacji będzie mógł korzystać każdy, dochód budżetu miasta ze sprzedaży biletów będzie mniejszy o ok. 335 tys. zł za każdy dzień. Za przyjęciem nowej uchwały głosowało 38 radnych, jedna osoba była przeciw. Po raz pierwszy bezpłatna komunikacja z powodu smogu została wprowadzona w Krakowie 2 stycznia 2016 r. – w kilkanaście dni po przyjęciu uchwały w tej sprawie. W 2016 były dwa takie dni, w 2017 – osiemnaście, a od początku tego roku do maja – trzy. Początkowo darmowe przejazdy były ogłaszane na podstawie średniego dobowego stężenia zanieczyszczeń notowanego na stacjach monitoringu (mierzono je raz o g. 16.00, potem uwzględniano dwukrotne pomiary), a później na podstawie prognozy IMGW. Wprowadzany obecnie system „mieszany” ma być dokładniejszy.
Polska Agencja Prasowa
Radni przyjęli nowe zasady wprowadzania w Krakowie bezpłatnej komunikacji miejskiej w dni ze smogiem. Decyzja będzie podejmowania nie tylko w oparciu o prognozy jakości powietrza, ale o prognozy i pomiary ze stacji monitorujących stan powietrza. Z bezpłatnych przejazdów będzie mógł skorzystać każdy.

Od grudnia 2015 r., gdy Rada Miasta po raz pierwszy przyjęła uchwałę w tej sprawie to trzecia zmiana zasad. Władze miasta szukają rozwiązań, które najlepiej sprawdzą się w praktyce. „Prognozy nie do końca się sprawdzały. Wysokie stężenia zanieczyszczeń występowały, ale nie w aż tak dużym stopniu jak przewidywano, więc uznaliśmy, że powinniśmy to skorygować i wprowadzić system mieszany” – mówił PAP pełnomocnik prezydenta ds. jakości powietrza Paweł Ścigalski. „Nie ma metody idealnej. My postanowiliśmy pozostawić prognozy, dlatego, że dają one możliwość wcześniejszego informowania mieszkańców. Jednocześnie, gdyby prognozy okazały się nietrafione, będziemy mieć wyniki pomiarów zanieczyszczeń ze stacji monitoringu z godziny trzeciej nad ranem, co w przypadku stężeń pyłu zawieszonego powyżej 150 mikrogramów na metr sześcienny da możliwość szybkiej reakcji i wprowadzenia od godzin porannych, od pierwszych kursów autobusów i tramwajów bezpłatnej komunikacji” – wyjaśnił.

Bezpłatna komunikacja miejska będzie wprowadzana, jeśli w prognozie jakości powietrza specjaliści z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej wskażą na prawdopodobieństwo przekroczenia średnich poziomów stężeń pyłu PM10 w dowolnych dwóch z trzech ośmiogodzinnych przedziałów doby. Gdy prognoza takich informacji nie zawierała, ale średnia pomiarów ze wszystkich stacji monitoringu powietrza w Krakowie wskazała o godzinie 3 nad ranem faktyczne przekroczenia stężenia pyłu PM10 powyżej 150 mikrogramów na metr sześc., będą bezpłatne przejazdy komunikacją miejską – od rana do północy. Uprawnienia do bezpłatnych przejazdów będzie miał każdy korzystający z transportu miejskiego, a nie jak było do tej pory kierowcy z dowodem rejestracyjnym samochodu (mogło z nimi podróżować tyle osób, na ile miejsc zarejestrowany był pojazd).

Jak podkreślono w uzasadnieniu uchwały ta zmiana ma na celu zachęcenie jak największej liczby osób do rezygnacji z podróżowania własnym samochodem. Do tej pory część podróżnych nie decydowała się na komunikację zbiorową z powodu posiadania jednego dowodu rejestracyjnego, co w powiązaniu z różnymi kierunkami podróży osób korzystających z samochodu wykluczało możliwość skorzystania z bezpłatnych uprawnień. Takie rozwiązanie ma też służyć zmniejszeniu nierówności pomiędzy użytkownikami transportu: tymi, którzy mają auto i tymi, którzy go nie posiadają.

Oszacowano, że jeśli z bezpłatnej komunikacji będzie mógł korzystać każdy, dochód budżetu miasta ze sprzedaży biletów będzie mniejszy o ok. 335 tys. zł za każdy dzień. Za przyjęciem nowej uchwały głosowało 38 radnych, jedna osoba była przeciw. Po raz pierwszy bezpłatna komunikacja z powodu smogu została wprowadzona w Krakowie 2 stycznia 2016 r. – w kilkanaście dni po przyjęciu uchwały w tej sprawie. W 2016 były dwa takie dni, w 2017 – osiemnaście, a od początku tego roku do maja – trzy. Początkowo darmowe przejazdy były ogłaszane na podstawie średniego dobowego stężenia zanieczyszczeń notowanego na stacjach monitoringu (mierzono je raz o g. 16.00, potem uwzględniano dwukrotne pomiary), a później na podstawie prognozy IMGW. Wprowadzany obecnie system „mieszany” ma być dokładniejszy.
Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły