AlertBezpieczeństwoEnergetykaRopa

Rosjanie nie chcą, by zabrakło im benzyny, więc zabraknie wagonów

Zbiorniki paliw w Rafinerii Tuapse. Fot. Freepik.

Zbiorniki paliw w Rafinerii Tuapse. Ukraina zaatakowała ją z użyciem dronów, na terenie zakładu doszło do pożaru. Rafineria dostarcza paliwa rosyjskiej inwazji. Fot. Freepik.

Rosjanie próbują zwalczyć ryzyko powrotu kryzysu paliwowego, ale może czekać ich kolejny. Kommiersant ustalił, że zakaz eksportu benzyny z Rosji zagraża jej paraliżem kolejowym.

Od pierwszego marca wchodzi embargo na eksport benzyny z Rosji mające ograniczyć rekordowy wzrost cen tego paliwa w związku z dużą rentownością eksportu w porównaniu z dotowaną sprzedażą na rynku krajowym. Embargo przekieruje transport benzyny do kraju i może wywołać dodatkowe obciążenie infrasttuktury kolejowej, a przez to wzrośnie czas dostaw towarów oraz zapotrzebowanie na wagony kolejowe.

Eksperci Centrum Informacji Operatorów  powiedzieli Kommiersantowi, że do końca 2023 roku dostawy benzyny stanowiły 17 procent transportu cargo koleją w rosji, z czego 75 procent miała związek ze sprzedażą na rynku krajowym a 17 procent z eksportem. Centrum ostrzega, że nie wystarczy wagonów cysternowych do obsługi dodatkowego obciążenia, więc będą docierać wolniej.

Rozważane jest podniesienie priorytetu dostaw benzyny oraz innych paliw na kolei. Tymczasem kolejnym obciążeniem może być podniesienie obliga giełdowego handlu olejem napędowym z 12,5 do 16 procent. To kolejne remedium na kryzys paliwowy w Rosji.

Rosjanie przywrócili embargo na eksport benzyny od pierwszego marca 2024 roku. To sposób na zwiększenie podaży na rynku krajowym doświadczonym rekordowym wzrostem cen na stacjach. Na razie benzyna dalej drożeje i kosztuje w hurcie 58,6 tysięcy rubli za tonę w przypadku AI-95.

Powód widma niedoborów i rekordowych cen to w 2023 roku ograniczenie dopłat do paliwa mające oszczędzić wydatki budżetowe, które usunęły rentowność sprzedaży w Rosji bez dotacji i skłoniły producentów do eksportu. Kolejny czynnik to liczne ataki Ukrainy na infrastrukturę paliwową oraz niższy przerób ropy na benzynę. Rafineria Tuapse wciąż nie wróciła do pracy po incydencie z zeszłego roku.

Kommiersant / Wojciech Jakóbik

Jakóbik: Kryzys paliwowy w reżimie naftowym na który nie pomoże sojusz Arabii i Rosji (ANALIZA)


Powiązane artykuły

Mocny wzrost importu LNG w Niemczech to efekt wzmożenia eksportu gazu

Dane Federalnej Agencji Sieci (Bundesnetzagentur) pokazują, że od końca kwietnia 2025 roku Niemcy znacznie zwiększyły import LNG. Rekord padł 8...
Ukraiński żołnierz niesie 155 mm pocisk artyleryjski przed ostrzelaniem rosyjskich pozycji z dostarczonej przez USA haubicy M777 w obwodzie charkowskim na Ukrainie, foto: AP Photo/Evgeniy Maloletka

Ukraina walczy o samowystarczalność w produkcji amunicji NATO

Mimo intensywnego rozwoju krajowego przemysłu zbrojeniowego, Ukraina wciąż nie jest w stanie samodzielnie zaspokoić zapotrzebowania własnej armii na amunicję kalibru...

Wakacyjne promocje tylko z nazwy. Tańsze tankowanie głównie w weekendy

Koncerny paliwowe przygotowały dla kierowców wakacyjne rabaty na paliwo tankowane na ich stacjach. Inaczej niż w ostatnich latach obowiązują one...

Udostępnij:

Facebook X X X