EnergetykaEnergia elektryczna

Kurtyka: Polska i Niemcy mogą współpracować we wdrażaniu elektromobilności

Michał Kurtyka, fot. Ministerstwo Energii

W poniedziałek 24 kwietnia 2017 r. politycy, przedsiębiorcy oraz eksperci z Polski i Niemiec rozmawiali o tym, czy i jak współpraca obydwu krajów może przyczynić się do rozwoju transportu elektrycznego. Polsko-niemieckie forum nt. elektromobilności, w którym udział wzięli m.in. wiceminister energii Michał Kurtyka i sekretarz stanu w niemieckim ministerstwie transportu Rainer Bomba, odbyło się podczas targów Hannower Messe 2017.

Wiceminister Kurtyka podkreślał, że Polska uważnie przygląda się niemieckim doświadczeniom w rozwoju nowoczesnych technologii transportowych. – Nasze kraje współpracują ze sobą w sektorze motoryzacyjnym od wielu lat – powiedział. Zauważył, że zmiana trendów w motoryzacji stanowi dla polskiego przemysłu szansę na to, aby stał się on na wielu polach równorzędnym partnerem dla niemieckiego.

Zaznaczył także, że elektromobilność to trend o zasięgu globalnym i że łączy się także ze zmianami społecznymi – zmianą oczekiwań i stylu życia obywateli. – Dlatego, choć możemy dyskutować o tym, jak rozwijać ten obszar, to ani w Polsce, ani w Niemczech nie mamy wyboru – musimy szukać koncepcji i pomysłów, które odpowiedzą na zmieniające się potrzeby społeczne – oceniał.

W dyskusji udział wzięli m.in.: prezes Enei Mirosław Kowalik, dyrektor zarządzający Electromobility Poland Krzysztof Kowalczyk, prezes Solarisa Solange Olszewska, dyrektor Instytutu Fraunhofera Matthias Busse czy wiceprezydent Wrocławia Maciej Bluj. W dyskusji podkreślano, że gospodarcze więzy między Polską a Niemcami mogą być jeszcze mocniejsze, dzięki współpracy w rozwijaniu innowacyjnych gałęzi gospodarki. Rozmawiano o roli samorządów w realizowaniu rządowego planu w zakresie elektromobilności, wyzwaniach stojących przed przedsiębiorstwami elektroenergetycznymi w obszarze rozwoju sieci i uelastycznienia systemu dystrybucji energii elektrycznej.

Ważnym elementem dyskusji była także kwestia konieczności znalezienia odpowiedniej niszy, zwłaszcza dla producentów aut elektrycznych w Polsce. Ze względu na istotne zanieczyszczenie miast wynikające z nadmiaru spalin pochodzących z silników spalinowych, taką niszą może stać się samochód miejski.

Debatę kontynuowano również w pawilonie poświęconym elektromobilności, gdzie do grona dyskutantów dołączyli Norbert Verweyen, dyrektor zarządzający Innogy oraz Mattias Machnig, sekretarz stanu w niemieckim Ministerstwie Gospodarki i Energii. Zarówno oni, jak i Minister Kurtyka podkreślali istniejący potencjał współpracy polsko-niemieckiej w obszarze elektromobilności. Wiceszef ME odniósł się także do zachodzącej w Polsce zmiany sposobu myślenia o prowadzeniu polityki gospodarczej – Musimy silniejszy akcent położyć na obszary sektorowej polityki przemysłowej. To fundament budowy konkurencyjnej i stabilnej gospodarki – ocenił.

Ministerstwo Energii


Powiązane artykuły

Goldman Sachs

Goldman Sachs apeluje o ograniczenie rozwoju OZE w Hiszpanii

Bank inwestycyjny Goldman Sachs, od lat zaangażowany w projekty energii odnawialnej, ostrzegł w tym tygodniu, że dalszy rozwój OZE w...

Grad głównym winnym strat w amerykańskiej fotowoltaice

55 procent amerykańskich roszczeń powiązanych z uszkodzeniem farm fotowoltaicznych przez zjawiska pogodowe dotyczy gradu. W skali globalnej, opady gradu zajmują...
reichstag Niemcy Berlin

Niemcy poparli unijne regulacje dotyczące niskoemisyjnego wodoru

Niemieckie ministerstwo gospodarki opublikowało komunikat wyrażając pełne poparcie dla nowych regulacji unijnych dotyczących produkcji wodoru. Bruksela zdecydowała się na  uznanie...

Udostępnij:

Facebook X X X