Ministerstwo klimatu, zdecydowało się na modyfikacje, przygotowanych wcześniej zasad wsparcia zakupu samochodów elektrycznych. Celem tych działań jest przede wszystkim uniknięcie nadmiernej fiskalizacji i uproszczenie procedur.
Ministerstwo Klimatu zwraca uwagę, że dzięki środkom pochodzącym z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ma miejsce dynamiczna wymiana floty autobusowej w samorządach. Jednocześnie zdaniem resortu tą samą drogę musi przejść transport prywatny. Dlatego resort klimatu, zdecydował się na modyfikacje, przygotowanych wcześniej zasad wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT), które zapewnią dofinansowanie przy zakupie auta napędzanego energią elektryczną.
Jak informuje resort, minister klimatu Michał Kurtyka zlecił inwentaryzację programów rozwojowych i pomocowych prowadzonych w ramach NFOŚiGW. Jednocześnie poprosił on o weryfikację dotychczasowych założeń i kwot wsparcia dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Celem tych działań jest przede wszystkim uniknięcie nadmiernej fiskalizacji i uproszczenie procedur.
Z informacji ministerstwa wynika, że szczegółowa analiza dotychczasowych przepisów wskazała jednoznacznie, iż należy zwolnić z podatku dochodowego, pochodzące z FNT, dotacje dla osób fizycznych. Według resortu planowane zniesienie opodatkowania sprawi, że środki pochodzące z Funduszu zostaną w pełni wykorzystane na poprawę jakości środowiska, w którym żyjemy.
Jednocześnie ministerstwo ocenia, że dzięki rosnącej ofercie samochodów elektrycznych pojazdy tego typu będą sukcesywnie tanieć, a proponowane zmiany w prawie oraz oferowane dofinansowanie sprawią, że zakup pojazdu niskoemisyjnego jeszcze bardziej się opłaci. Jak zapowiada ministerstwo ogłoszenie pierwszego naboru wniosków o dofinansowanie ze środków NFOŚiGW na zakup samochodów elektrycznych planowane jest na początku 2020, po przeprowadzeniu niezbędnych zmian w prawie podatkowym.
Kurtyka: Do realizacji neutralności klimatycznej potrzebne są narzędzia