Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) planuje jeszcze w tym roku złożyć wniosek o pozwolenie na budowę lotniska w Baranowie. Zgodnie z harmonogramem podpisanie umowy na budowę terminala planowane jest na 2026 rok, a zakończenie prac i uruchomienie portu lotniczego – do końca 2031 roku. Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zapewnia, że projekt realizowany jest zgodnie z planem.
W ciągu ostatnich 19 miesięcy projekt CPK przeszedł z fazy planowania do fazy realizacji. Spółka podpisała 176 umów, uzyskała decyzję lokalizacyjną, zaprezentowała projekt terminala i dworca kolejowego oraz nabyła ponad 2 tys. hektarów gruntów, co stanowi 52 proc. potrzebnej powierzchni. Przyjęto także Program Wieloletni z gwarancją finansowania inwestycji na lata 2024–2032.
– Zgodnie z harmonogramem proces odbiorów projektów budowlanych terminala lotniskowego miał się zakończyć w III kwartale 2025 roku. Trwający wiele miesięcy proces konsultacji i uwzględniania uwag właśnie został zakończony. Spółka ma już opinie straży pożarnej dla wszystkich ważnych obiektów lotniskowych i w tej chwili wprowadzane są do dokumentacji zalecone przez straż zmiany. Projekt terminala będzie załącznikiem do wniosków o pozwolenia na budowę, które Spółka CPK planuje złożyć jeszcze w tym roku – powiedział Lasek.
Wniosek o pozwolenie na budowę zostanie złożony jeszcze w tym roku, po uzyskaniu prawomocnej decyzji lokalizacyjnej. Dokumentacja projektowa, opracowana przez konsorcjum Foster and Partners i Buro Happold, obejmuje ponad 6,2 tys. rysunków i 50 raportów. Projekt terminala będzie załącznikiem do wniosku budowlanego.
– Jeszcze w tym roku, po wydaniu prawomocnej decyzji lokalizacyjnej przez wojewodę mazowieckiego, Spółka CPK stanie się właścicielem całego terenu pod lotnisko i będzie mogła złożyć wniosek o pozwolenie na budowę – zauważył Lasek.
Przetargi i wykupy
W 2026 roku spółka planuje podpisać umowę z generalnym wykonawcą terminala pasażerskiego, którego wybór odbywa się w trybie dialogu konkurencyjnego. Wartość inwestycji przekroczy 5 mld zł. Wcześniej, na przełomie 2025 i 2026 roku, ma ruszyć palowanie, czyli wykonanie fundamentów.
W obszarze kolejowym postępuje budowa tunelu Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią, który realizuje konsorcjum PORR za 2,17 mld zł. Zakończenie tej inwestycji planowane jest do połowy 2029 roku. Równolegle postępują dobrowolne nabycia działek – spółka przejęła już 2,1 tys. działek lotniskowych oraz 70 działek kolejowych.
Lasek przyznaje, że proces wywłaszczeń będzie konieczny, ale podkreśla, że rząd dąży do jego minimalizacji. Trwają prace nad nowelizacją ustawy o CPK, która ma powiązać termin wydania nieruchomości z momentem zaproponowania wysokości odszkodowania.
Harmonogram i koszty
Uruchomienie lotniska planowane jest na 2032 rok, wraz z pierwszym odcinkiem Kolei Dużych Prędkości – Warszawa–Łódź. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje. Do 2035 roku powstaną połączenia KDP z Wrocławiem i Poznaniem. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku ma wynieść 131,7 mld zł. Lotnisko ma być początkowo przystosowane do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i elastyczne pod względem rozbudowy w przyszłości.
PAP / Hanna Czarnecka








