InfrastrukturaKolejeWszystko

Lerczak: Drastyczny wzrost stawek za dostęp do peronów jest niepokojący

Jak stawki, które miałyby wejść w życie od grudnia br., za dostęp do infrastruktury kolejowej zaproponowane przez PKP PLK wpłyną na wzrost kosztów w spółce SKM sp. z o.o., Warszawa?

– Od kilku lat istnieje tendencja utrzymania kategorii linii przy podwyżkach stawek w cenniku pomimo ogólnie pogarszającego się stanu infrastruktury, zwłaszcza na głównej linii pod względem przebiegu tras linii SKM, jaką jest linia 448 – napisała w oświadczeniu dla naszego portalu Magdalena Lerczak, rzecznik prasowy SKM sp. z o.o.

Rzecznik przedstawia następujące wyliczenia: w stosunku do bieżącego rozkładu jazdy, w rocznym r.j. 2014/2015 średni wzrost kosztu jednostkowego da pociągu SKM wynosi 6,65%. Najmniejsza podwyżka kosztów dotyczy pociągów linii S1 Pruszków – Otwock, obsługiwanych przez pojazdy 19WE w trakcji podwójnej (brutto 556t), która wynosi 2,6%. Największa – dla pociągów, których trasa przebiega po linii nr 9 i 10, która wynosi od 8,03% do 9,47%.

W opinii Lerczak największy wskaźnik procentowy wzrostu stawek jednostkowych dla SKM w odniesieniu do kategorii linii kolejowych i przedziałów mas brutto pociągów wynosi 4,74%. Dotyczy to kategorii linii 3, czyli m.in. linii średnicowej nr 448, dla pociągów zestawionych z pojazdów: 27WE, 35WE, pojedynczy 19WE i podwójny 14WE (przedział mas brutto 240t ≤ M < 360t).

– Niepokojącym jest drastyczny wzrost stawek za dostęp do peronów – stwierdza dalej rzecznik. – Kształtuje się on w rozpiętości od 0,37% do 113,6%. Wprawdzie doszło do obniżki stawki o 6,17% za zatrzymania na niektórych przystankach np. Warszawa Olszynka Grochowska i Warszawa Ursus Niedźwiadek, ale za to na niektórych stacjach, np. Otwock, czy Warszawa Włochy ujednolicono dotychczas zróżnicowane stawki (był podział na porę dnia od 6:00 do 18:00 i od 18:00 do 6:00), co spowodowało znaczące zmiany.

Według Lerczak, dla całej doby przyjęto jedną, droższą  stawkę, która dotychczas dotyczyła pory dziennej. W związku z tym wzrost opłaty za dostęp do peronów dla pory nocnej wzrósł o 113,6%. Na wielu stacjach i przystankach w wyniku ujednolicenia stawek wzrost opłaty dla pory nocnej wynosi 69,76%.

– W odniesieniu do linii SKM, największy wzrost opłat za dostęp do peronów dotyczy linii S1: Pruszków – Otwock (olbrzymi wzrost opłat na dużej liczbie przystanków) – kończy rzecznik SKM sp. z o.o.


Powiązane artykuły

Pociąg Deutsche Bahn ICE we Frankfurcie. Źródło: Flickr

Powolny postęp szybkiej kolei w Europie

Mimo że kolej uchodzi za kluczowy element Europejskiego Zielonego Ładu, jej rozwój wciąż kuleje. Brak szybkich połączeń, wysokie ceny i...

Lasek: w tym roku wniosek o pozwolenie na budowę CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) planuje jeszcze w tym roku złożyć wniosek o pozwolenie na budowę lotniska w Baranowie. Zgodnie...
Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Udostępnij:

Facebook X X X