AlertEnergetykaMotoryzacjaOnetPrawoWykop

PSPA: Elektromobilność w Polsce mogłaby rozwijać się szybciej

Samochód elektryczny Toyoty bZ3. Grafika: Toyota.

Samochód elektryczny Toyoty bZ3. Grafika: Toyota.

Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w 2023 roku zwiększono ilość zarejestrowanych polskich elektryków o 70 procent. W przypadku ogólnodostępnych ładowarek zarejestrowano wzrost o 37 procent. Według autorów analizy rozwój mógłby być szybszy gdyby elektromobilność miała lepsze wsparcie legislacyjne.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) podsumowało 2023 rok pod kątem elektromobilności. Zarejestrowano w tym okresie 20 tysięcy nowych aut elektrycznych, zarówno osobowych jak i użytkowych. Jest to wzrost o 70 procent. Dodatkowo powstało 1,5 tysiąca ogólnodostępnych punktów ładowania. W stosunku do 2022 roku działa ich o 37 procent więcej, a w stosunku do 2021 roku o 106 procent. Według oceny PSPA przy większym wsparciu przez administrację publiczną, w ubiegłym roku udałoby się przekroczyć 45 tysięcy samochodów w pełni elektrycznych (BEV ang. battery electric vehicle).

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wskazało również w swoim raporcie na marazm legislacyjny. W jego mniemaniu dostarczenie odpowiednich narzędzi prawnych, wspierających rozwój przemysłu motoryzacyjnego w kierunku samochodów elektrycznych powinien być priorytetem obecnego rządu.

– Mimo wzrostów, udział samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku wciąż jest ponad 4-krotnie niższy względem średniej unijnej. Nie jesteśmy na ostatnim miejscu w Unii, ponieważ słabszy wynik odnotowano w trzech państwach członkowskich (w Chorwacji, Czechach i na Słowacji), ale od liderów regionu CEE dzieli nas bardzo duży dystans. Dość powiedzieć, że udział BEV w Rumuni wynosi niemal 11 procent, a na Słowenii prawie dziewięć procent. W obu tych państwach system wsparcia nabywców osobowych pojazdów elektrycznych jest skuteczniejszy niż w Polsce (w Rumunii maksymalna wysokość dotacji może wynieść nawet 50 tysięcy złotych), a przede wszystkim, został wprowadzony znacznie wcześniej – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych / Marcin Karwowski

Rządowy audyt wskrzesi czy dobije Izerę?


Powiązane artykuły

Podpisanie umowy w sprawie finansowania budowy lądowej części FSRU. Na zdjęciu Marta Postuła, wiceprezes BGK i Sławomir Hinc, prezes Gaz-Systemu. Fot.: Gaz-System

Dwa miliardy na polski pływający gazoport

BGK podpisał umowę z Gaz-Systemem na pożyczkę w wysokości ponad dwóch miliardów złotych, celem sfinansowania budowy części lądowej FSRU. Inwestycja...

Szwajcarzy nadal nie wiedzą ile zapłacą za unijny prąd

Po publikacji szkicu umowy na temat wymiany energii elektrycznej między Szwajcarią a UE w piątek 13 czerwca szwajcarskie społeczeństwo ma...

Rz: Zbyt dużo OZE w systemie. Mogą ucierpieć firmy

Według Rzeczpospolitej w przeciągu pięć lat w Polsce będzie zbyt dużo OZE, przez co planowane inwestycje będą nieopłacalne a część...

Udostępnij:

Facebook X X X