icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Litwa rozwija ofertę gazoportu. Podobne plany ma Polska

Litgas, spółka zajmująca się obrotem gazu kierowana przez litewski państwowy koncern energetyczny Lietuvos Energija uzgodniła z norweskim koncernem Statoil model biznesowy rozwoju małotonażowego projektu LNG, która jest przedmiotem negocjacji w ciągu ostatnich 18 miesięcy. To szansa dla rozwoju rynku. Przykładem mogą być usługi, jak bunkrowanie statków LNG, które jest alternatywą dla tradycyjnego paliwa.

Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami, w celu rozwoju współpracy Statoil i Litgas nie powołają wspólnego przedsiębiorstwa, co zostało ustalone wcześniej. Statoil ma zamiar sprzedawać LNG poprzez litewski terminal w Kłajpedzie, który będzie zaopatrywać w to paliwo statki oraz dostarczać je do mniejszych instalacji, które nie są w stanie przyjąć dostawy od dużych gazowców.

Opracowanie wspólnego małotonażowego projektu LNG zostało przewidziane w umowie podpisanej w 2014 roku. Wstępne porozumienie w sprawie utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa została zawarte w lecie 2015 roku. Inną firmą, która planuje zaangażować się w małotonażowe LNG jest Bluse LNG – spółka należąca do Klaipedos Nafta i niemieckiej firmy Bomin LNG.

Statoil ugruntuje w ten sposób swoją pozycję na litewskim rynku. Jak podaje litewskie ministerstwo energetyki, w pierwszej połowie 2016 roku aż 73 proc. całkowitego zaopatrzenia Litwy w gaz ziemny stanowił skroplony surowiec (LNG) z Norwegii. Pozostałą część rynku zajęła rosyjska spółka Gazprom, która jeszcze niedawno dominowała na Litwie.

Polacy mają podobne plany

Prace nad uatrakcyjnieniem gazoportu w Polsce prowadzi także Gaz-System. Spółka rozważa dodatkowe usługi w postaci bunkrowania statków w samym w Świnoujściu oraz przeładunku na mniejsze jednostki. Ma to związek z potencjałem dynamicznego rozwoju rynku LNG.

Jak wynika z deklaracji prezesa polskiej spółki, Tomasza Stępnia, trwają także analizy nad rozbudową terminalu LNG. Możliwa jest rozbudowa do ponad 7,5 mld m. sześc. – powiedział prezes Stępień podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy. Jak dodał, rozbudowa do 7 mld m sześc może się odbyć nawet stosunkowo niewielkim nakładami.

Baltic Course/Wojciech Jakóbik/Bartłomiej Sawicki 

Litgas, spółka zajmująca się obrotem gazu kierowana przez litewski państwowy koncern energetyczny Lietuvos Energija uzgodniła z norweskim koncernem Statoil model biznesowy rozwoju małotonażowego projektu LNG, która jest przedmiotem negocjacji w ciągu ostatnich 18 miesięcy. To szansa dla rozwoju rynku. Przykładem mogą być usługi, jak bunkrowanie statków LNG, które jest alternatywą dla tradycyjnego paliwa.

Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami, w celu rozwoju współpracy Statoil i Litgas nie powołają wspólnego przedsiębiorstwa, co zostało ustalone wcześniej. Statoil ma zamiar sprzedawać LNG poprzez litewski terminal w Kłajpedzie, który będzie zaopatrywać w to paliwo statki oraz dostarczać je do mniejszych instalacji, które nie są w stanie przyjąć dostawy od dużych gazowców.

Opracowanie wspólnego małotonażowego projektu LNG zostało przewidziane w umowie podpisanej w 2014 roku. Wstępne porozumienie w sprawie utworzenia wspólnego przedsiębiorstwa została zawarte w lecie 2015 roku. Inną firmą, która planuje zaangażować się w małotonażowe LNG jest Bluse LNG – spółka należąca do Klaipedos Nafta i niemieckiej firmy Bomin LNG.

Statoil ugruntuje w ten sposób swoją pozycję na litewskim rynku. Jak podaje litewskie ministerstwo energetyki, w pierwszej połowie 2016 roku aż 73 proc. całkowitego zaopatrzenia Litwy w gaz ziemny stanowił skroplony surowiec (LNG) z Norwegii. Pozostałą część rynku zajęła rosyjska spółka Gazprom, która jeszcze niedawno dominowała na Litwie.

Polacy mają podobne plany

Prace nad uatrakcyjnieniem gazoportu w Polsce prowadzi także Gaz-System. Spółka rozważa dodatkowe usługi w postaci bunkrowania statków w samym w Świnoujściu oraz przeładunku na mniejsze jednostki. Ma to związek z potencjałem dynamicznego rozwoju rynku LNG.

Jak wynika z deklaracji prezesa polskiej spółki, Tomasza Stępnia, trwają także analizy nad rozbudową terminalu LNG. Możliwa jest rozbudowa do ponad 7,5 mld m. sześc. – powiedział prezes Stępień podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy. Jak dodał, rozbudowa do 7 mld m sześc może się odbyć nawet stosunkowo niewielkim nakładami.

Baltic Course/Wojciech Jakóbik/Bartłomiej Sawicki 

Najnowsze artykuły