Grupa Lotos ogłosiła wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2021 roku. Zysk operacyjny koncernu wyniósł w tym okresie 664,3 mln zł. Spółce udało się utrzymać przerób ropy w Rafinerii Gdańskiej oraz ekspedycję i sprzedaż produktów podczas jej remontu.
Otoczenie rynkowe
Rynki ropy i gazu, a także funkcjonowanie spółek z branży rafineryjnej pozostają pod dużym wpływem pandemii COVID-19 oraz środków mających na celu ograniczenie zasięgu i dynamiki zachorowań. Pandemia znacząco wpływa na warunki w jakich funkcjonuje także Grupa Lotos. Choć następuje stopniowa poprawa otoczenia makroekonomicznego, to warunki te wciąż są trudne i gorsze niż przed pandemią.
Skala i tempo odbudowy różni się w poszczególnych krajach, sektorach czy pomiędzy kategoriami produktów. Patrząc na kluczowe produkty rafineryjne, relatywnie szybka odbudowa nastąpiła w przypadku cracku na benzynę motorową. Utrzymująca się bardzo niewielka intensywność globalnego ruchu lotniczego przyczynia się do niskich cracków dla paliwa lotniczego i – co za tym idzie – zwiększonej kosztem jego uzysków produkcji oleju napędowego w puli średnich destylatów ropy naftowej przerabianych w rafineriach na świecie. Nadmierna podaż i ograniczony popyt na diesla w związku z recesją gospodarczą ograniczają zyskowność sprzedaży oleju napędowego.
Wyniki finansowe
Grupa Kapitałowa Lotos wykazała w pierwszym kwartale 2021 roku zysk operacyjny w wysokości 664,3 mln zł, na który składały się zysk operacyjny segmentu produkcji i handlu: 554,8 mln zł, zysk operacyjny segmentu wydobywczego: 107,1 mln zł oraz korekty konsolidacyjne w wysokości +2,4 mln zł. Spółka wypracowała 5,9 mld zł przychodów ze sprzedaży. Oczyszczony skonsolidowany wynik EBITDA LIFO wyniósł 615 mln zł. W pierwszych 3 miesiącach tego roku koncern wypracował skonsolidowany zysk netto na poziomie 353,3 mln zł.
Segment wydobywczy
W pierwszym kwartale 2021 roku spółka Lotos Petrobaltic kontynuowała wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego ze złoża B3 na Morzu Bałtyckim na średnim poziomie ok. 2 tys. boe/d (+83 procent rok do roku, +6 procent kw./kw.). Zanotowany wzrost wydobycia jest efektem skutecznie przeprowadzonego programu rekonstrukcji odwiertów, który objął na przestrzeni 2020 roku łącznie osiem odwiertów na złożu B3.
Sukcesem zakończyły się interwencje podejmowane na złożu Utgard w celu zahamowania silnej tendencji spadkowej. Na koniec marca stabilna produkcja wzrosła do 2,5 tys boe/d, tj. o ponad 50 procent w stosunku do średniej 1,6 tys. boe/d w czwartym kwartale 2020 roku.
Całkowite wydobycie węglowodorów koncernu w pierwszym kwartale 2021 roku ukształtowało się na poziomie 18,6 tys. boe/d. Zdecydowane odbicie notowań gazu ziemnego (+115,6 procent rok do roku i +28,2 procent kw./kw.) oraz wyraźna poprawa notowań ropy naftowej (+20,8 procent rok do roku i 37,7 procent kw./kw,) wsparły oczyszczony z wpływu nietypowych zdarzeń wynik EBITDA segmentu, który wyniósł 167,9 mln zł.
Segment produkcji i handlu
Na pracę rafinerii Lotosu w pierwszym kwartale 2021 roku wpływał planowy remont zakładu. W związku z główną częścią postoju remontowego, realizowanego w przeważającym zakresie w marcu 2021 roku, rafineria realizowała przerób ropy naftowej na poziomie ok. 2 mln. ton, co przełożyło się na wykorzystanie mocy wytwórczych rafinerii na obniżonym poziomie 88,4 procent.
Remont zakładu w Gdańsku po raz pierwszy jest realizowany w formule postoju częściowego (druga część odbędzie się wiosną 2022 roku). Podczas postoju w pierwszym kwartale 2021 roku nastąpiło zatrzymanie tylko części instalacji produkcyjnych, w tym instalacji opóźnionego koksowania z Programu EFRA, tj. DCU (ang. Delayed Coking Unit). Pozwoliło to na utrzymanie przerobu ropy w rafinerii oraz ekspedycję i sprzedaż produktów w całym okresie remontu. Zgodnie z harmonogramem, w marcu 2021 roku zatrzymano 16 z ponad 60 instalacji, które z początkiem kwietnia wróciły do ruchu. Drugim i ostatnim etapem tegorocznego postoju jest remont trzech instalacji tzw. bloku olejowego (począwszy od siódmego kwietnia). Zakończenie wszystkich prac remontowych nastąpi pierwszego maja 2021 roku.
W okresie remontu koncern sprzedawał zapasy produktów zgromadzone w trakcie 2020 roku oraz korzystał z wysokiej opłacalności importu oleju napędowego, sprowadzając 9 morskich ładunków tego produktu (ok. 270 tys. ton). Spółka zwiększyła też sprzedaż lekkiego oleju opałowego, korzystając ze zwiększonego popytu związanego z niskimi temperaturami. W pierwszym kwartale 2021 roku wzrosła opłacalność morskiego eksportu benzyny surowej, dlatego spółka, dzięki nadmorskiej lokalizacji rafinerii, szybko i elastycznie reagowała na zwiększony popyt. Dużą okazją rynkową okazały się także notowania olejów bazowych, z historycznie wysoką marżowością. Oczyszczony wynik EBITDA LIFO segmentu produkcji i handlu w I kw. 2021 roku wyniósł 444,7 mln zł.
Na koniec pierwszego kwartału 2021 roku pod marką Lotos funkcjonowało 514 stacji paliw, tj. o jeden obiekt więcej niż na koniec 2020 roku.
Inwestycje
W pierwszym kwartale 2021 roku Grupa Lotos realizowała szereg projektów rozwojowych. W celu zwiększenia możliwości ekspedycyjnych paliw z rafinerii po jej rozbudowie o instalacje Programu EFRA, spółka finalizowała inwestycję budowy czwartego nalewaka bramowego o wydajności 2,2 mln ton rocznie. Lotos podjął również decyzję o realizacji projektu „Rozbudowy pojemności magazynowych i mocy nalewczych LPG”.
Spółka przygotowuje też kolejny po realizacji Programu EFRA projekt rozwojowy HBO (Hydrokrakingowe Oleje Bazowe). Projekt wykazuje pozytywne wskaźniki ekonomiczne i jest elementem dywersyfikacji biznesu w kierunku uruchomienia produkcji niszowych w skali globalnej olejów bazowych II i III generacji.
Spółka wdrożyła do realizacji projekt Pure H2 w zakresie budowy instalacji do oczyszczania wodoru oraz instalacji do jego dystrybucji na bateriowozy (tj. pojazdy do transportu sprężonego wodoru).
Lotos
Lotos odnotował 5,9 miliarda złotych przychodu ze sprzedaży w pierwszym kwartale 2021 roku