icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Lufthansa i GE zainwestują 250 mln euro w Środzie Śląskiej

GE Aviation i Lufthansa Technik zbudują wspólnie w Środzie Śląskiej centrum serwisowania silników lotniczych; wartość inwestycji wyniesie 250 mln euro i przyczyni się do powstania ok. 600 nowych miejsc pracy – poinformował resort rozwoju w komunikacie.

Za inwestycję odpowiedzialna będzie XEOS – spółka joint venture zawiązana przez GE Aviation i Lufthansa Technik.

Wybór lokalizacji pod inwestycję ogłosili w poniedziałek na wspólnej konferencji prasowej przedstawiciele z GE oraz LH w obecności Mateusza Morawieckiego, wicepremiera, ministra rozwoju i finansów.

Inwestycja zostanie zlokalizowana w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Wicepremier powiedział w poniedziałek na konferencji, że o wyborze inwestycji GE i LH zdecydowały elementy związane z naszą kadrą, siłą roboczą.

„Wybór Środy Śląskiej jako lokalizacji wspólnej inwestycji GE i Lufthansa jest kolejnym dowodem na to, że nasz kraj jest otwarty i gotowy na przyjmowanie nowych, technologicznie zaawansowanych projektów. Ta inwestycja będzie miała bardzo istotny wpływ na wzmacnianie sektora, który już dziś poprzez najwyższej klasy specjalistów – inżynierów i techników lotniczych – staje się polską specjalnością” – ocenił Morawiecki cytowany w komunikacie.

Jak podano w komunikacie, o wyborze Polski zdecydował także fakt, że serce silników, które mają być serwisowane w planowanych zakładach, zostało zaprojektowane przez polskich inżynierów z ECD (Engineering Design Center) w Warszawie.

Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnX 2B, a w kolejnych latach również typu GE 9X. Aktualnie w komercyjnym użyciu działa ponad 400 silników GEnX 2B. Od 2021 roku do zakładu trafiać będą też silniki GE 9X. Choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to przez operatorów na całym świecie zostało zamówionych już ponad 700 sztuk.

Wmurowanie kamienia węgielnego planowane jest na marzec 2017 roku, natomiast uruchomienie zakładu – na wrzesień 2018 roku. Budowa kompleksu będzie odbywała się dwuetapowo. W ciągu pierwszych dwóch lata powstaną główne budynki biurowo-serwisowe/operacyjne. Od momentu rozpoczęcia realizowania inwestycji zapotrzebowanie na nowych pracowników wyniesie ok. 280 miejsc. Zatrudnienie znajdą zarówno inżynierowie, jak i pracownicy administracyjni oraz fizyczni.

Po zakończeniu pierwszej fazy budowy powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie specjalistyczna komora do testowanie silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie blisko dwa lata. Wraz z rozwojem zakładu zapotrzebowanie na pracowników sięgnie ok. 600 osób.

W ramach projektu przewidziana jest intensywna współpraca z Politechniką Wrocławską oraz szkołami technicznymi, które wykształcą nowe pokolenie specjalistów.

GE weszła na polski rynek w 1992 roku i obecnie zatrudnia ponad 12 tys. osób, w tym 6,5 tys. w sektorze przemysłowym. Grupa GE w Polsce to m.in.: trzy fabryki specjalizujące się w produkcji wyrobów elektrycznych (w Kłodzku, Łodzi i Bielsku-Białej), dwie fabryki GE Aviation (Dzierżoniów i Bielsko-Biała) i trzy zakłady GE Power (zakład produkcji turbin i odlewnia w Elblągu oraz zakład produkcji generatorów we Wrocławiu). Od 16 lat w Warszawie działa także Centrum Projektowe EDC (Engineering Design Center), które powstało w ramach partnerstwa GE i Instytutu Lotnictwa. Od 1992 roku firma zainwestowała w Polsce 670 mln dol., a roczne wydatki na badania i rozwój wynoszą około 100 mln dol.

GE mające swoje centrum inżynieryjne, w którym w Warszawie zatrudnionych jest ponad 2500 osób. Inżynierowie z tego centrum uczestniczyli w procesie powstawania nowych silników.

W czasie konferencji padło pytanie o protesty lokalnej społeczności, która obawia się hałasu i zanieczyszczenia środowiska. Przedstawiciele XEOS zapewniają, że technologia pozwala na testy silników w specjalnych komorach, które wyciszają hałas. Technologie już były stosowane w Niemczech. Szefowie spółki wydają się zdawać sobie sprawę, że obawy mogą powodować opór, ale chcą udostępnić oświadczenia Niemieckie i tym przekonać lokalną społeczność.

W czasie konferencji padło pytanie o protesty lokalnej społeczności, która obawia się hałasu i zanieczyszczenia środowiska. Przedstawiciele XEOS zapewniają, że technologia pozwala na testy silników w specjalnych komorach, które wyciszają hałas. Technologie już były stosowane w Niemczech. Szefowie spółki wydają się zdawać sobie sprawę, że obawy mogą powodować opór, ale chcą udostępnić doświadczenia Niemieckie i tym przekonać lokalną społeczność.

Zabezpieczeniem i wsparciem na jakie może liczyć przedsięwzięcie jest poparcie Komisji Europejskiej ponieważ jest to strategiczna inwestycja zlokalizowana na terenie kraju członkowskiego.
Wykwalifikowane kadry będą zapewnione od początku projektu. Już w lutym przyszłego roku mają się rozpocząć szkolenia pierwszych zespołów. Schemat szkolenia będzie zakładał wiele inwestycji w kadry. Zbudowanie całego zaplecza szkoleniowego, z którego docelowo będą mogli korzystać także pracownicy z innych zakładów.

Polska Agencja Prasowa/Ministerstwo Rozwoju/BiznesAlert.pl

GE Aviation i Lufthansa Technik zbudują wspólnie w Środzie Śląskiej centrum serwisowania silników lotniczych; wartość inwestycji wyniesie 250 mln euro i przyczyni się do powstania ok. 600 nowych miejsc pracy – poinformował resort rozwoju w komunikacie.

Za inwestycję odpowiedzialna będzie XEOS – spółka joint venture zawiązana przez GE Aviation i Lufthansa Technik.

Wybór lokalizacji pod inwestycję ogłosili w poniedziałek na wspólnej konferencji prasowej przedstawiciele z GE oraz LH w obecności Mateusza Morawieckiego, wicepremiera, ministra rozwoju i finansów.

Inwestycja zostanie zlokalizowana w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Wicepremier powiedział w poniedziałek na konferencji, że o wyborze inwestycji GE i LH zdecydowały elementy związane z naszą kadrą, siłą roboczą.

„Wybór Środy Śląskiej jako lokalizacji wspólnej inwestycji GE i Lufthansa jest kolejnym dowodem na to, że nasz kraj jest otwarty i gotowy na przyjmowanie nowych, technologicznie zaawansowanych projektów. Ta inwestycja będzie miała bardzo istotny wpływ na wzmacnianie sektora, który już dziś poprzez najwyższej klasy specjalistów – inżynierów i techników lotniczych – staje się polską specjalnością” – ocenił Morawiecki cytowany w komunikacie.

Jak podano w komunikacie, o wyborze Polski zdecydował także fakt, że serce silników, które mają być serwisowane w planowanych zakładach, zostało zaprojektowane przez polskich inżynierów z ECD (Engineering Design Center) w Warszawie.

Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnX 2B, a w kolejnych latach również typu GE 9X. Aktualnie w komercyjnym użyciu działa ponad 400 silników GEnX 2B. Od 2021 roku do zakładu trafiać będą też silniki GE 9X. Choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to przez operatorów na całym świecie zostało zamówionych już ponad 700 sztuk.

Wmurowanie kamienia węgielnego planowane jest na marzec 2017 roku, natomiast uruchomienie zakładu – na wrzesień 2018 roku. Budowa kompleksu będzie odbywała się dwuetapowo. W ciągu pierwszych dwóch lata powstaną główne budynki biurowo-serwisowe/operacyjne. Od momentu rozpoczęcia realizowania inwestycji zapotrzebowanie na nowych pracowników wyniesie ok. 280 miejsc. Zatrudnienie znajdą zarówno inżynierowie, jak i pracownicy administracyjni oraz fizyczni.

Po zakończeniu pierwszej fazy budowy powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie specjalistyczna komora do testowanie silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie blisko dwa lata. Wraz z rozwojem zakładu zapotrzebowanie na pracowników sięgnie ok. 600 osób.

W ramach projektu przewidziana jest intensywna współpraca z Politechniką Wrocławską oraz szkołami technicznymi, które wykształcą nowe pokolenie specjalistów.

GE weszła na polski rynek w 1992 roku i obecnie zatrudnia ponad 12 tys. osób, w tym 6,5 tys. w sektorze przemysłowym. Grupa GE w Polsce to m.in.: trzy fabryki specjalizujące się w produkcji wyrobów elektrycznych (w Kłodzku, Łodzi i Bielsku-Białej), dwie fabryki GE Aviation (Dzierżoniów i Bielsko-Biała) i trzy zakłady GE Power (zakład produkcji turbin i odlewnia w Elblągu oraz zakład produkcji generatorów we Wrocławiu). Od 16 lat w Warszawie działa także Centrum Projektowe EDC (Engineering Design Center), które powstało w ramach partnerstwa GE i Instytutu Lotnictwa. Od 1992 roku firma zainwestowała w Polsce 670 mln dol., a roczne wydatki na badania i rozwój wynoszą około 100 mln dol.

GE mające swoje centrum inżynieryjne, w którym w Warszawie zatrudnionych jest ponad 2500 osób. Inżynierowie z tego centrum uczestniczyli w procesie powstawania nowych silników.

W czasie konferencji padło pytanie o protesty lokalnej społeczności, która obawia się hałasu i zanieczyszczenia środowiska. Przedstawiciele XEOS zapewniają, że technologia pozwala na testy silników w specjalnych komorach, które wyciszają hałas. Technologie już były stosowane w Niemczech. Szefowie spółki wydają się zdawać sobie sprawę, że obawy mogą powodować opór, ale chcą udostępnić oświadczenia Niemieckie i tym przekonać lokalną społeczność.

W czasie konferencji padło pytanie o protesty lokalnej społeczności, która obawia się hałasu i zanieczyszczenia środowiska. Przedstawiciele XEOS zapewniają, że technologia pozwala na testy silników w specjalnych komorach, które wyciszają hałas. Technologie już były stosowane w Niemczech. Szefowie spółki wydają się zdawać sobie sprawę, że obawy mogą powodować opór, ale chcą udostępnić doświadczenia Niemieckie i tym przekonać lokalną społeczność.

Zabezpieczeniem i wsparciem na jakie może liczyć przedsięwzięcie jest poparcie Komisji Europejskiej ponieważ jest to strategiczna inwestycja zlokalizowana na terenie kraju członkowskiego.
Wykwalifikowane kadry będą zapewnione od początku projektu. Już w lutym przyszłego roku mają się rozpocząć szkolenia pierwszych zespołów. Schemat szkolenia będzie zakładał wiele inwestycji w kadry. Zbudowanie całego zaplecza szkoleniowego, z którego docelowo będą mogli korzystać także pracownicy z innych zakładów.

Polska Agencja Prasowa/Ministerstwo Rozwoju/BiznesAlert.pl

Najnowsze artykuły