Bez kategorii

Lufthansa i GE zainwestują 250 mln euro w Środzie Śląskiej

GE Aviation i Lufthansa Technik zbudują wspólnie w Środzie Śląskiej centrum serwisowania silników lotniczych; wartość inwestycji wyniesie 250 mln euro i przyczyni się do powstania ok. 600 nowych miejsc pracy – poinformował resort rozwoju w komunikacie.

Za inwestycję odpowiedzialna będzie XEOS – spółka joint venture zawiązana przez GE Aviation i Lufthansa Technik.

Wybór lokalizacji pod inwestycję ogłosili w poniedziałek na wspólnej konferencji prasowej przedstawiciele z GE oraz LH w obecności Mateusza Morawieckiego, wicepremiera, ministra rozwoju i finansów.

Inwestycja zostanie zlokalizowana w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Wicepremier powiedział w poniedziałek na konferencji, że o wyborze inwestycji GE i LH zdecydowały elementy związane z naszą kadrą, siłą roboczą.

“Wybór Środy Śląskiej jako lokalizacji wspólnej inwestycji GE i Lufthansa jest kolejnym dowodem na to, że nasz kraj jest otwarty i gotowy na przyjmowanie nowych, technologicznie zaawansowanych projektów. Ta inwestycja będzie miała bardzo istotny wpływ na wzmacnianie sektora, który już dziś poprzez najwyższej klasy specjalistów – inżynierów i techników lotniczych – staje się polską specjalnością” – ocenił Morawiecki cytowany w komunikacie.

Jak podano w komunikacie, o wyborze Polski zdecydował także fakt, że serce silników, które mają być serwisowane w planowanych zakładach, zostało zaprojektowane przez polskich inżynierów z ECD (Engineering Design Center) w Warszawie.

Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnX 2B, a w kolejnych latach również typu GE 9X. Aktualnie w komercyjnym użyciu działa ponad 400 silników GEnX 2B. Od 2021 roku do zakładu trafiać będą też silniki GE 9X. Choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to przez operatorów na całym świecie zostało zamówionych już ponad 700 sztuk.

Wmurowanie kamienia węgielnego planowane jest na marzec 2017 roku, natomiast uruchomienie zakładu – na wrzesień 2018 roku. Budowa kompleksu będzie odbywała się dwuetapowo. W ciągu pierwszych dwóch lata powstaną główne budynki biurowo-serwisowe/operacyjne. Od momentu rozpoczęcia realizowania inwestycji zapotrzebowanie na nowych pracowników wyniesie ok. 280 miejsc. Zatrudnienie znajdą zarówno inżynierowie, jak i pracownicy administracyjni oraz fizyczni.

Po zakończeniu pierwszej fazy budowy powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie specjalistyczna komora do testowanie silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie blisko dwa lata. Wraz z rozwojem zakładu zapotrzebowanie na pracowników sięgnie ok. 600 osób.

W ramach projektu przewidziana jest intensywna współpraca z Politechniką Wrocławską oraz szkołami technicznymi, które wykształcą nowe pokolenie specjalistów.

GE weszła na polski rynek w 1992 roku i obecnie zatrudnia ponad 12 tys. osób, w tym 6,5 tys. w sektorze przemysłowym. Grupa GE w Polsce to m.in.: trzy fabryki specjalizujące się w produkcji wyrobów elektrycznych (w Kłodzku, Łodzi i Bielsku-Białej), dwie fabryki GE Aviation (Dzierżoniów i Bielsko-Biała) i trzy zakłady GE Power (zakład produkcji turbin i odlewnia w Elblągu oraz zakład produkcji generatorów we Wrocławiu). Od 16 lat w Warszawie działa także Centrum Projektowe EDC (Engineering Design Center), które powstało w ramach partnerstwa GE i Instytutu Lotnictwa. Od 1992 roku firma zainwestowała w Polsce 670 mln dol., a roczne wydatki na badania i rozwój wynoszą około 100 mln dol.

GE mające swoje centrum inżynieryjne, w którym w Warszawie zatrudnionych jest ponad 2500 osób. Inżynierowie z tego centrum uczestniczyli w procesie powstawania nowych silników.

W czasie konferencji padło pytanie o protesty lokalnej społeczności, która obawia się hałasu i zanieczyszczenia środowiska. Przedstawiciele XEOS zapewniają, że technologia pozwala na testy silników w specjalnych komorach, które wyciszają hałas. Technologie już były stosowane w Niemczech. Szefowie spółki wydają się zdawać sobie sprawę, że obawy mogą powodować opór, ale chcą udostępnić oświadczenia Niemieckie i tym przekonać lokalną społeczność.

W czasie konferencji padło pytanie o protesty lokalnej społeczności, która obawia się hałasu i zanieczyszczenia środowiska. Przedstawiciele XEOS zapewniają, że technologia pozwala na testy silników w specjalnych komorach, które wyciszają hałas. Technologie już były stosowane w Niemczech. Szefowie spółki wydają się zdawać sobie sprawę, że obawy mogą powodować opór, ale chcą udostępnić doświadczenia Niemieckie i tym przekonać lokalną społeczność.

Zabezpieczeniem i wsparciem na jakie może liczyć przedsięwzięcie jest poparcie Komisji Europejskiej ponieważ jest to strategiczna inwestycja zlokalizowana na terenie kraju członkowskiego.
Wykwalifikowane kadry będą zapewnione od początku projektu. Już w lutym przyszłego roku mają się rozpocząć szkolenia pierwszych zespołów. Schemat szkolenia będzie zakładał wiele inwestycji w kadry. Zbudowanie całego zaplecza szkoleniowego, z którego docelowo będą mogli korzystać także pracownicy z innych zakładów.

Polska Agencja Prasowa/Ministerstwo Rozwoju/BiznesAlert.pl


Powiązane artykuły

Emerytura

Pułapka dla emerytów. ZUS szybciej obetnie lub zawiesi świadczenie

Od września 2025 r. spadają limity dorabiania dla osób na wcześniejszych emeryturach. To oznacza, że wielu pracujących seniorów może łatwiej...
Elektrownia jądrowa. Źródło: Freepik

Polski atom bez planu na odpady i wodę? Aktywiści grzmią, resorty milczą

Aktywiści przedstawiają kolejne uwagi do rządowego programu budowy elektrowni jądrowych. Fundacja Mission Possible i Stowarzyszenie Eko-Unia wskazują brak planu na...
Laboratorium Wzorcowania Gazomierzy. Fot. Gaz-System

PSG wymieni ponad milion gazomierzy na inteligentne

Ogólnopolski projekt eGazomierz, realizowany przez Polską Spółkę Gazownictwa, wchodzi w kolejną fazę. Jego celem jest wymiana 1,38 mln tradycyjnych gazomierzy...

Udostępnij:

Facebook X X X