AlertAtomBezpieczeństwoEnergetykaEnergia elektrycznaGaz.Ropa

Będzie plan lepszej ochrony infrastruktury energetycznej, ale może się nie spodobać

Metanowiec LNG Clean Ocean w Świnoujściu. Fot. PGNiG

Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Maciej Bando ujawnił na konferencji GAZTERM, że poprosił operatorów sieci przesyłowych energii, gazu i ropy o przygotowanie propozycji legislacyjnych dotyczących ochrony infrastruktury. Apelował o akceptację społeczną.

– Czy dopuszczamy taką możliwość, że ktoś pilnujący fizycznie infrastruktury krytycznej czy strategicznej będzie blokował dostęp na teren elektrowni, gazoportu czy naftoportu, czy sieci elektroenergetycznych – pytał pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Maciej Bando. Stosowne przepisy mają zostać skonsultowane z operatorami i zaproponowane rządowi.

– ⁠Dzisiejsze czasy trzeba traktować jako przedwojenne, tak jak mówił premier Donald Tusk. […] Dzisiaj główną bronią nie jest Pan Kazio z kamieniem, ale Pan Kazio puszczający drona w pobliżu infrastruktury krytycznej. Bezpieczeństwo musi być priorytetem w ujęciu cybernetycznym i fizycznym – powiedział Maciej Bando, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.

Warto przypomnieć, że ochrona infrastruktury krytycznej i strategicznej w energetyce wymusiła już między innymi ograniczenie dostępu do gazoportu poprzez stworzenie strefy wykluczenia. Bando mówił o zagrożeniach dronami czy nieznanymi jednostkami morskimi na morzu udającymi statki cywilne.

– Analizujemy to, jak Rosjanie prowadzą działania na Ukrainie i chcemy lepiej przygotować się na działania hybrydowe w energetyce przeciwko NATO – mówi Dominik Jankowski ze stałego przedstawicielstwa Polski przy NATO. Procedury włączania Sojuszu w ochronę infrastruktury krytycznej w energetyce mają przyspieszyć.

Jankowski przyznał, że ochrona gazoportu ma być w planach. – Możemy zadaniować dowódców, aby przewidział w swych działaniach ochronę infrastruktury krytycznej pod wodą – przyznał przedstawiciel Polski przy NATO. Mówił o incydentach z kontenerowcami, a nawet jachtami. Warto przypomnieć incydent z nurkami przemieszczającymi się blisko polskiego naftoportu z nieznanych przyczyn zatrzymanymi w 2023 roku.

Wojciech Jakóbik

 


Powiązane artykuły

17.11.2025. Premier Donald Tusk (2P), minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński (3P) oraz minister - członek Rady Ministrów, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak (3P) przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (jm) PAP/KPRM

Premier o dywersji na kolei: Podejrzani dwaj Ukraińcy działający z Rosją

– Osoby podejrzewane o akt dywersji na kolei to obywatele Ukrainy współpracujący z rosyjskimi służbami – poinformował w Sejmie premier...
Uroczystość podpisania kontraktu Westinghouse-MVM. Fot. WEC

Partner atomowy Polski dostarczy paliwo jądrowe na Węgry

Westinghouse, amerykański dostawca paliwa jądrowego i projektant reaktorów pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, podpisał kontrakt z węgierskim dystrybutorem energii elektrycznej. Amerykanie...
Inspekcja. Fot. Freepik

Przedsiębiorcy o inspekcji pracy: Nowe uprawnienia budzą wątpliwości

Konfederacja Lewiatan, zrzeszająca przedsiębiorców z różnych sektorów gospodarki, komentuje trzecią wersję projektu zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)....

Udostępnij:

Facebook X X X