Duńska firma transportowa A.P. Moller-Maersk podpisała długoterminową umowę na dostawy bio-metanolu z chińskim producentem energii fotowoltaicznej LONGi Green Energy Technology. Umowa ta ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych z floty dwupaliwowych kontenerowców Maerska. Bio-metanol będzie produkowany z odpadów rolniczych w zakładzie w Xu Chang w Chinach i spełni wymagania Maerska dotyczące zrównoważonego rozwoju, redukując emisję gazów cieplarnianych o co najmniej 65 procent w porównaniu do paliw kopalnych. Pierwsze dostawy są planowane na 2026 rok, a pełna produkcja na koniec dekady.
Rabab Raafat Boulos, dyrektor operacyjny A.P. Moller-Maersk, podkreśliła, że bio- i e-metanol to najbardziej obiecujące alternatywne paliwa dla transportu morskiego w najbliższych latach. Wezwała również Międzynarodową Organizację Morską do przyjęcia globalnych standardów dotyczących zielonych paliw i mechanizmów cenowych, które umożliwią konkurencyjność tych alternatyw względem paliw kopalnych.
Emma Mazhari, szefowa rynków energetycznych w Maersk, zwróciła uwagę na rosnącą dynamikę projektów metanolowych na całym świecie, szczególnie w Chinach i USA. Dodała, że umowa z LONGi jest dowodem na rosnące zainteresowanie metanolem jako paliwem alternatywnym w logistyce globalnej.
W innych wiadomościach, Maersk nawiązał współpracę z francuską firmą Danone, aby zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych w łańcuchu dostaw. Danone zintegrował produkt Maersk ECO Delivery Ocean, oparty na paliwach o obniżonej emisji, takich jak bio-diesel czy bio-metanol, co pozwoliło na redukcję emisji o ponad 40%.
Porozumienie z LONGi jest kluczowym krokiem w strategii Maerska mającej na celu osiągnięcie neutralności węglowej w transporcie morskim, wspierając globalne wysiłki na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi.
Offshore energy / BiznesAlert.pl