Nowy unijny projekt o nazwie E-MAGIC (European Magnesium Interactive Battery Community) zyskał niedawno dofinansowanie w wysokości 6,5 miliona euro. Konsorcjum ma skoncentrować się na opracowaniu nowego typu baterii do pojazdów elektrycznych.
Dziesięć prestiżowych podmiotów
Projekt zakłada ramy czasowe do 2022 roku i jest koordynowany przez hiszpański fundusz Fundación Cidetec. W prace włączone są prestiżowe europejskie jednostki naukowe w tym Instytutu Helmholtza Ulm (HIU), Karlsruhe Institute of Technology (KIT). Łącznie do współpracy przystąpiło 10 instytucji.
Większa gęstość i mniejsze koszty
Finalny produkt ma być wydajniejszy, tańszy i bezpieczniejszy niż obecnie wykorzystywane baterie litowo-jonowe. Magnez zastosowany w nowym typie baterii umożliwia zwiększenie gęstości baterii, jest bezpieczniejszy w użytkowaniu a co najważniejsze mniej kontrowersyjne i kosztowne jest jego pozyskiwanie.
Więcej cykli ładowania
Magnezowa anoda ma pozwolić tworzyć baterie odporne na wiele cykli ładowania i rozładowywania. Obecnie nie jest do końca znana żywotność baterii litowo-jonowych o gęstości stosowanej w samochodach elektrycznych, ale zakłada się, że w pojazdach będą one służyć około ośmiu do 10 lat. Następnie będą mogły być wykorzystywane jako elementy tworzące stacjonarne magazyny energii.
Umiemy recyklingować i mamy go w bród
Dr Zhirong Zhao-Karger, który koordynuje działania nowego projektu badawczego w Solid State Chemistry Research Group w HIU zwraca uwagę, że to właśnie żywotność nowych komórek może przesądzić o sukcesie projektu, ale na tym etapie prac stanowi spore wyzwanie. Na pewno magnez pozwala wyeliminować zagrożenia związane z odkładaniem się osadu powodującego zwarcia, co niejednokrotnie ma miejsce w bateriach litowo-jonowych. Zhao-Karger podkreśla też, że ziemia ma ponad 3000 razy większe złoża magnezu niż litu i potrafi go już skutecznie poddawać recyklingowi.
Electrive/Agata Rzędowska