EnergetykaGaz.Wszystko

Mazur: Koniec budowy gazoportu na przełomie roku

Polskie LNG informuje o stanie prac przy budowie gazoportu w Świnoujściu. – Prace postępują. Wykonawca terminalu ma zakończyć inwestycję na przełomie tego roku – mówi portalowi BiznesAlert.pl przedstawiciel firmy.

Zgodnie z raportem przedstawianym przez generalnego realizatora inwestycji, tj. konsorcjum na czele z włoską firmą Saipem, stan zaawansowania inwestycji w terminal LNG w Świnoujściu przekroczył w miesiącu maju br. 89,5 proc. Utrzymany jest trend narastający – zaawansowanie inwestycji w kwietniu br. wyniosło 87,6 proc.; w marcu br. 85,5 proc.; w lutym br. 83,1 proc., w styczniu br. 80,80 proc.). Od początku roku średni miesięczny wzrost zaawansowania inwestycji wynosił powyżej 2 punktów procentowych – podaje świnoujska spółka.

– Ze względu na strategiczne znaczenie projektu, najwyższym priorytetem jest jego realizacja według najwyższych norm i standardów jakościowych. Prace postępują. Wykonawca terminalu ma zakończyć inwestycję na przełomie tego roku. Terminal będzie gotowy do odbioru komercyjnych dostaw gazu w 2015 roku – mówi Maciej Mazur, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej Polskiego LNG.

Utrzymana jest zwiększona siła robocza na placu budowy. W strategicznych obszarach inwestycji prowadzona jest praca w wymiarze dwu lub trzyzmianowym przy odpowiedniej alokacji pracowników. Aktualnie na placu budowy pracuje ponad 1500 osób dziennie – liczba ta jest ponad trzykrotnie wyższa niż w tym samym okresie roku 2012 (dla porównania, w 20 tygodniu 2014 r. na placu budowy pracowało 1531 osób; w 20 tygodniu 2013 r. – 1058 osób; a w 20 tygodniu 2012 r. – 410 osób, co wynikało bezpośrednio z kryzysu branży budowlanej).

Wykonawca prowadzi prace we wszystkich obszarach terminalu, równolegle w części morskiej i lądowej. Za najbardziej istotne wydarzenia na placu budowy w ostatnim okresie należy uznać:

  • zakończenie montażu wewnętrznych zbiorników LNG, w których magazynowany będzie skroplony gaz ziemny; wykonanie montażu kolumn nalewczych w zbiornikach, którymi LNG będzie wtłaczane do zbiorników; zamontowanie suwnic na dachach obu zbiorników, które umożliwią montaż pozostałych elementów i urządzeń; obecnie kontynuowana jest budowa dna zbiorników i prefabrykacja orurowania zbiorników (wewnętrznego i zewnętrznego);
  • zakończenie budowy konstrukcji żelbetowych wszystkich estakad rurociągowych i koryt betonowych w kompleksie; obecnie trwa montaż i spawanie rurociągów technologicznych wraz z montażem armatury oraz układanie kabli energetycznych i sterowniczych;
  • zakończenie w większości budynków głównych prac konstrukcyjnych; obecnie trwają prace wykończeniowe, m.in. montaż stolarki, posadzek, malowanie i tynkowanie, montaż pozostałych instalacji wewnętrznych, szaf elektrycznych, okablowania i orurowania; odbywają się próby części urządzeń i instalacji, w tym ogrzewania, klimatyzacji i ppoż.;
  • zakończenie montażu ramion rozładunkowych i wieży trapowej w części morskiej terminalu; kontynuowano również montaż rurociągów LNG; montaż stalowych rurociągów na media pomocnicze (w tym armatury – zaworów i zasuw), a także montaż koryt kablowych i układanie kabli energetycznych; posadowiono także budynek – sterownię ramion rozładunkowych;
  • zakończenie montażu orurowania rekondensera i pomp HP w obszarze procesowym terminalu; zakończono układanie i próby sieci podziemnych instalacji; kontynuowany jest montaż orurowania dochodzącego do budynku kompresorów i budynku stacji pomiarowej, a także układanie kabli energetycznych i sterowniczych;
  • zakończenie montażu sieci podziemnych w obszarze załadunku cystern; obecnie trwają próby ciśnieniowe, rozpoczęto wykonanie podbudowy obszaru tac manewrowych;
  • terminal otrzymał także docelowe zasilanie z sieci zewnętrznej Enei; stacja energetyczna 110 kV zapewni zasilanie niezbędne do rozruchu wszelkich urządzeń, uruchamiania kolejnych systemów i podsystemów terminalu;

Najistotniejsze, planowane wydarzenie na budowie terminalu LNG w najbliższym okresie to rozpoczęcie próby wodnej zbiornika, która potwierdzi prawidłowość jego wykonania w zakresie wytrzymałości i szczelności konstrukcji. W ramach tej próby, zbiornik zostanie napełniony 100 tys. metrów sześciennych, czyli stu milionami litrów wody morskiej, doprowadzonej do zbiornika tymczasowymi rurociągami. Zbiornik będzie wypełniony wodą przez osiem dni. W tym czasie sprawdzane będzie osiadanie, czy nie przekracza przyjętych norm. Woda zostanie następnie przepompowana do prób w drugim zbiorniku, a następnie w zbiornikach rozpocznie się proces osuszania oraz wstępnego schładzania konstrukcji azotem – dowiadujemy się z informacji Polskie LNG.

Poniżej wideo z budowy:


Powiązane artykuły

Unia, inspirowana przez Włochy, pomoże rozwinąć afrykańską energetykę

Pogarszająca się sytuacja geopolityczna stawia przed ubogą w surowce Europą problem znalezienia nowych źródeł zaopatrzenia. Włochy od ponad pół wieku...

Zasoby ropy i gazu w Ameryce rosną, globalne zapotrzebowanie również  

Najnowsze dane pokazują, że zasoby ropy i gazu ziemnego w USA znacząco wzrosły dzięki postępom technologicznym. Eksperci wskazują, że światowe...

Ustawa wiatrakowa trafiła do Senatu. Ma kolejne niekorzystne poprawki

Sejm głosami posłów koalicji 15 października przyjął przepisy wprowadzające specjalne fundusze partypacyjne, z których właściciele domów i lokali mieszkalnych zlokalizowanych...

Udostępnij:

Facebook X X X