InfrastrukturaInnowacjeLotniskaOnetWykop

Ogniewska: Megalotnisko to sposób na kryzys? Nie tędy droga

Unia Europejska podkreśla rangę Europejskiego Zielonego Ładu w obliczu pogłębiającego się kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa, a polski rząd nadal forsuje inwestycje, które stoją z nim w jawnej sprzeczności. Nie tędy droga – pisze Anny Ogniewska,ekspertka Greenpeace.

Megalotnisko vs. Europejski Zielony Ład

We wtorek Diederik Samsom, szef gabinetu politycznego Fransa Timmermansa podkreślił, że działania mające na celu ożywienie gospodarki po pandemii koronawirusa, a także wieloletnie ramy finansowe UE, powinny być spójne z celami Europejskiego Zielonego Ładu. Podczas gdy Unia Europejska jeszcze bardziej podkreśla rangę Europejskiego Zielonego Ładu w obliczu pogłębiającego się kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa, polski rząd nadal forsuje inwestycje, które stoją z nim w jawnej sprzeczności. Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP, Marcin Horała stwierdził, że rząd nie zrezygnuje z budowy megalotniska w ramach CPK i nie przesunie jej w czasie, a inwestycja pomoże rozruszać gospodarkę.

Wydawanie wielomiliardowych sum na inwestycję, która utrudni Polsce walkę z kryzysem klimatycznym, to jak palenie pieniędzmi w piecu. Ani to ekologiczne, ani mądre. Nie stać nas na takie szaleństwo, szczególnie w dobie pandemii i spodziewanego kryzysu gospodarczego. Polska potrzebuje ambitnych i szeroko zakrojonych inwestycji publicznych, ale takich, które będą budować przyszłościowe, zielone gałęzie gospodarki. Mamy szansę uniknąć błędów, które w przeszłości popełniały gospodarki innych państw, które po kryzysie wracały na te same tory i wspierały biznesy niszczące klimat. Rząd premiera Morawieckiego powinien teraz pracować nad takimi kierunkami interwencji gospodarczych, które będą zgodne z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu. Centralizacja komunikacji i oparcie jej na wysokoemisyjnym lotnictwie spowolni transformację i będzie oddalać nas od celu osiągnięcia neutralności klimatycznej, a co za tym idzie – może oddalać nas również od otrzymania większych środków z funduszy unijnych. Przewidziana przy okazji rozbudowa kolei nie powinna być podporządkowana budowie CPK.

Topienie milionów

Miesiąc temu świat obiegła informacja, że rozbudowa lotniska Heathrow w Wielkiej Brytanii jest zagrożona. Wyrok sądu apelacyjnego potwierdził, że jest ona sprzeczna ze zobowiązaniami wynikającymi z porozumienia paryskiego. Podobna sytuacja może się wydarzyć w przypadku CPK. Zamiast topić miliardy złotych w inwestycje takie jak Centralny Port Komunikacyjny czy przekop Mierzei Wiślanej, powinien zostać przygotowany strategiczny program rozwoju gospodarki w kierunku zrównoważonym i zgodnym z celami Europejskiego Zielonego Ładu. Taki kierunek interwencji umożliwi też pozyskanie dodatkowych środków finansowych z UE. Nie da się ciągnąć gospodarki w dwie różne strony: w kierunku nisko i wysokoemisyjnym.

Greenpeace


Powiązane artykuły

Ekolodzy zgłosili elektrownię jądrową do ABW

Stowarzyszenie Ekologiczne Eko-Unia ujawniło treść listu do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, w którym wnosi o analizę bezpieczeństwa programu jądrowego Polski. Organizacja,...

Rosja nie odpali kradzionej elektrowni jądrowej na Ukrainie. Na razie

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA) poinformowała, że Zaporoska Elektrownia Jądrowa, największy tego typu obiekt na Ukrainie, nie ma warunków do...
Janusz Steinhoff, były minister gospodarki i wicepremier w rządzie Jerzego Buzka. Fot.: East News / Kacper Loch

Steinhoff dla Biznes Alert: Trzaskowski zapłacił za brak poparcia dla rządu

– Wynik wyborów prezydenckich to zaskoczenie dla znacznej części społeczeństwa, ale trudno go kwestionować. Rafał Trzaskowski zapłacił cenę za brak...

Udostępnij:

Facebook X X X