Z informacji ministerstwa infrastruktury i rozwoju wynika, że nastąpią poważne zmiany w modelu funkcjonowania spółki Przewozy Regionalne. Oprócz zapowiedzi zainwestowania w nią kwoty 850 mln zł i objęcia w niej udziałów przez Agencję Rozwoju Przemysłu nowością ma być zagwarantowanie dla tej spółki pięcioletnich kontraktów na przewozy pasażerskie w poszczególnych województwach.
– Dzięki kontraktom trwającym pięć lat mamy zagwarantowanie na ten okres finansowanie naszej działalności. Możemy na taki okres planować inwestycje w modernizację czy zakup taboru – informuje w rozmowie z naszym portalem Marta Milewska, rzecznik spółki Przewozy Regionalne.
Jej zdaniem w przypadku, gdy kontrakty przewozowe zawierane są – jak do tej pory – na rok, góra trzy lata, Przewozy Regionalne praktycznie możliwości planowania inwestycji nie mają.
– Nasza spółka najczęściej obecnie funkcjonuje w oparciu o kontrakty jednoroczne na podstawie przetargów – tłumaczy dalej Marta Milewska. – Ale zdarzają się nieliczne województwa, w których działamy na podstawie trzyletnich kontraktów. Bywa, że dodatkowo taka trzyletnia umowa po roku jest dodatkowo kontraktowana w ramach rozliczenia. Nie działamy jedynie w woj. mazowieckim i śląskim – gdzie obsługujemy tylko linie tzw. stykowe.
Zdaniem rzecznik Przewozów Regionalnych nie jest do końca ustalone czy dla przyszłego zapewnienia jej firmie pięcioletnich umów na organizację przewozów w poszczególnych województwach będzie ona musiała – jak obecnie – stawać w przetargach.
– Choć niektóre województwa chciałyby pozostać przy formule przetargowej – twierdzi Milewska. – My się temu nie sprzeciwiamy. Najważniejsze, by ewentualne przetargi obejmowały zamówienia na przewozy zawierane na pięcioletnie okresy. Zgodę na działalność spółki Przewozy Regionalne w nowej formule podpisało, licząc wielkością w niej udziałów 50 proc. województw.
Rzecznik zapewnia, że jej spółka będzie próbować obecnie przekonywać kolejne województwa do podpisania porozumienia z ministerstwem i infrastruktury oraz samorządami wojewódzkimi.
– W chwili, gdy osiągniemy taką większość województw, ruszymy do nowego etapu naszej działalności – mówi Marta Milewska. – Wtedy zastanowimy się nad kolejnym etapem reorganizacji mojej spółki. Najbliższe miesiące przyniosą decydujące rozstrzygnięcia w tej mierze – kończy rzecznik Przewozów Regionalnych.