Coraz większe zapotrzebowanie na magazyny energii spowodowało falę budowy gigafabryk baterii. Największa w Europie już działa pod Wrocławiem.
Magazyny energii są niezbędne do realizacji celu neutralności klimatycznej na świecie, ze względu na dekarbonizację wytwarzania energii oraz transportu. Te oznaczają zaś konieczność magazynowania energii w magazynach stabilizujących dostawy energii ze źródeł odnawialnych (OZE) oraz bateriach samochodowych.
Ten trend powoduje zwiększone zainteresowanie inwestorów fabrykami baterii zwanymi gigafabrykami w ślad pierwszych obiektów tego typu firmy Tesla z USA. Według Mercom Capital Group inwestycje w magazyny energii w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 roku sięgnęły 5,5 mld dolarów w ramach 59 projektów na całym świecie. Ośrodek Finamore szacuje, że Chiny będą odpowiedzialne za dwie trzecie produkcji baterii w 2030 roku, Unia Europejska będzie produkować około jednej trzeciej.
Wyzwaniem pozostaje jednak wpływ baterii na środowisko. Wymagają one do produkcji metali ciężkich jak kobalt czy lit, których wydobycie jest szkodliwe. Recykling baterii i komponentów OZE dopiero się rozwija.
Co ciekawe, Polska jest liderem produkcji baterii litowo-jonowych z eksportem sięgającym około 2,9 mld euro w połowie 2020 roku. Największy producent baterii litowo-jonowych w motoryzacji jest fabryka LG Energy Solution Wrocław. Zatrudnia 10 tysięcy pracowników na 100 hektarach powierzchni w Biskupicach Podgórnych w gminie Kobierzyce.
Financial Times/Wojciech Jakóbik