Naimski: Realizujemy pierwszy etap budowy pływającego gazoportu

28 września 2020, 11:30 Energetyka

Podczas panelu Bezpieczeństwo rynków gazu regionu Trójmorza odbywającego się w ramach XXIII konferencji Gazterm w Międzyzdrojach, pełnomocnik rządu ds. Strategicznej infrastruktury krytycznej Piotr Naimski powiedział, że możliwości pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej mogą zostać w przyszłości znacznie zwiększone. Konferencja odbywa się pod patronatem BiznesAlert.pl.

Dyskusja z udziałem ministra Piotra Naimskiego. Fot. Bartłomiej Sawicki
Dyskusja z udziałem ministra Piotra Naimskiego. Fot. Bartłomiej Sawicki

Duże możliwości

– Zapotrzebowanie na gaz rośnie, te inwestycje energetyczne m.in rozbudowanie terminala LNG w Świnoujściu oraz pływający terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej będą w stanie zapewnić Polsce zapotrzebowanie na gaz oraz pozwolą zaoferować kilka miliardów metrów sześc. dla naszych sąsiadów poprzez interkonektory ze Słowacją oraz Węgrami. – powiedział minister Piotr Naimski.

– FSRU będzie miało przepustowość na poziomie 4,5 mld m sześc. w początkowej fazie, z możliwością zdublowania tej przepustowości w przyszłości. Już na tym etapie Gaz-System, projektując połączenia gazociągowe, zakłada, że te możliwości przesyłu gazu będą znacznie większe – podkreślił Naimski.

FSRU w Zatoce Gdańskiej

Przedstawiciele Gaz-System, zarządu Morskiego Portu Gdańsk i Urzędu Morskiego w Gdyni podpisali list intencyjny dotyczący współpracy przy realizacji programu budowy pływającego terminalu LNG (FSRU) w Zatoce Gdańskiej.

Dokument określa rolę każdej ze stron przy budowie pływającego terminalu LNG typu FSRU. List intencyjny stanowi podstawę do zawarcia odrębnego porozumienia, które określi dokładne zasady współpracy i jej zakres pomiędzy wszystkimi stronami.

Jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) to statek, który posiada funkcje magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu LNG (ang. Liquid Natural Gas).

Aktualnie Gaz-System prowadzi proces badania zapotrzebowania na nowe zdolności przesyłowe w krajowym systemie przesyłowym, który pozwoli określić parametry biznesowe projektu FSRU. Na obecnym etapie Gaz-System planuje instalację jednostki o przepustowości 4,5 mld m sześc. rocznie w Zatoce Gdańskiej. Budowa Terminalu FSRU jako nowego punktu wejścia do krajowego systemu przesyłowego jest odpowiedzią na rosnące krajowe zapotrzebowanie na gaz ziemny. Inwestycja umożliwi rozwój rynku LNG w naszej części Europy, a także wpłynie na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski. Umiejscowienie jednostki FSRU w Zatoce Gdańskiej zwiększy znaczenie gospodarcze tej części wybrzeża Polski.

Budowa Terminalu LNG (FSRU) została wpisana w 2020 roku na czwartą listę inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (ang. Projects of Common Interest – PCI) w sektorze energetycznym. Projekty PCI to najważniejsze projekty infrastrukturalne, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE.

Opracował Mariusz Marszałkowski

PGNiG dostarczy Ukrainie gaz techniczny na sezon grzewczy